bandenspanning 145+gt velgen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2004 22:15 #54946 door
Als proef heb ik een stel GT-velgen met 205/60-15 banden onder mijn 145 geschroefd, maar welke bandenspanning is bij een dergelijke velg/band combinatie prettig?Groeten, Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2004 22:36 #67697 door
Beantwoord door in topic bandenspanning 145+gt velgen
als ik goed geleerd heb van Pieter, dan moet je de maximaal voorgeschreven spanning voor de normale velg/band combinatie aanhouden als ondergrens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2004 08:05 #67696 door
Beantwoord door in topic bandenspanning 145+gt velgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2004 08:11 #67695 door
Beantwoord door in topic bandenspanning 145+gt velgen
Dat spanning verhaal van Pieter had ik inderdaad gelezen, maar ik vind het rijgedrag van mijn 145 nu drie maal niets. Op een beetje ronde weg wil hij alle kanten op. Alleen op de snelweg met hoge snelheid rijdt het enigzins redelijk. Als met een andere bandenspanningcombinatie dit niet beter wordt zitten volgende week mijn 165-15 er weer onder die eigenlijk een prima weggedrag geven.Groeten, Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2004 11:04 #67694 door
Beantwoord door in topic bandenspanning 145+gt velgen
het lijkt me aannemelijk dat de GT zwaardere stabilisatoren heeft dan de gezinsauto's. Het weggedrag is gebaat bij goede schokbrekers en ook stabilisatoren van bv www.ipdusa.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2004 11:45 #67693 door
Beantwoord door in topic bandenspanning 145+gt velgen
wat we ook gaan experimenteren met spanning en bandenmaten: het is zinloos als vering, schokdempers, alle verbindingen/lagerwerk en uitlijning niet in goede conditie is. Als we de originele banden met overeenkomstige voorgeschreven spanning als uitgangspunt nemen en als bredere banden destijds geen bekende optie waren, dan moeten we proefondervindelijk te werk gaan.In de praktijk hebben bredere banden een gelijke of hogere spanning nodig dan de originele "smalle". Bij Volvo's hebben achterbanden altijd een hogere spanning dan voorbanden; hou een verschil tussen voor en achter altijd in stand ivm over/onderstuur. En dan maar proberen. Test wel altijd op dezelfde route. Meet en verander de spanning uitsluitend als de banden koud zijn en meet met dezelfde meter. Het beste is een voetpomp kopen en een aparte goede geijkte meter. Dus nooit bij wisselende benzinestations, die meters zijn slecht en kunnen rustig 1 bar afwijken.Brede banden (bv 195) geven al snel een "zoekerig" stuureffect. Als je die banden op hoge (3+bar)spanning zet wil het verbeteren; maar wat doet die hoge spanning? die gaat het platte loopvlak opbollen, verkleint het kontaktvlak en je maakt er dus eigenlijk een smallere band mee! Te hoge spanning lijkt soms goed, maar besef dat de auto in noodsituaties gaat stuiteren, het comfort neemt af, loopvlak slijt sneller in 't midden en de band is gevoeliger voor beschadigingen. Ik heb veel maten wielen (4-5,5 inch) en banden(165-185-195)getest onder mijn Amazon en voor sportief (rally)rijden bevalt de combinatie 185/70-15 op een 5,5 inch velg 't beste met spanning 2,0(v)-2,3(a).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2004 11:53 #67692 door
Beantwoord door in topic bandenspanning 145+gt velgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2004 12:01 #67691 door
Beantwoord door in topic bandenspanning 145+gt velgen
Even als toelichting, ik houd het meest van een auto in originele toestand (met 165-15 banden dus) De 205/60-15 met GT velgen zaten op een auto die ik voor de motor gekocht heb. Omdat ik nu toch eens wilde ervaren hoe dergelijke banden bevallen heb ik ze onder mijn 145 gezet. En dat viel bar tegen! Inderdaad zelfs bij nog een vrij hoge bandenspanning (voor)blijft het wat Pieter "zoekerig" gedrag noemt. Terwijl met de 165-15 banden de 145 rijdt zoals dat bedoelt is. Conclusie voor mijzelf is: komend weekend de originele wielen er weer onder, en deze GT wielen op marktplaats! Ieder bedankt voor de uitleg en advies.Groeten, Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2004 21:34 #67690 door
Beantwoord door in topic bandenspanning 145+gt velgen
Hoi Robzoals je weet heb ik 195/70-15 om dezelfde GT wielen zitten. Spanning van 2,3 leid bij 160 zelfs niet tot zoekerig stuurgedrag. Ik denk dat je dan toch moet gaan zoeken in de ophanging (veren, schokbrekers) van je 145.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2004 21:45 #67689 door
Beantwoord door in topic bandenspanning 145+gt velgen
Hallo Robert, Ik zit op 2.2bar en meende dat dat al hoog was. Morgen met 2.3 nog proberen. Het is vooral bij lage snelheid op een tonronde weg dat hij naar links en rechts tegelijk lijkt te willen. Op de snelweg is dit niet, maar merk ik ook geen voordeel/verbetering tov de 165-15. 160 is me wat gortig in NL, +30=rijbewijs kwijt, maar tot 140 rijdt het niet slechter, maar ook niet beter dan origineel. Indien het een ophanging-probleem zo zijn zou je toch eerder bij hoge snelheid(=hogere belasting?) problemen verwachten? Rob Peereboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.