banden en wielen (en volvo's)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-02-2005 00:04 #53746 door
de harde kern van dit forum weet dat ik graag over banden en wielen praat, een onderwerp dat regelmatig op het forum terugkomt; wil je er meer over weten, ik ga 24 februari as. het nodige over dit onderwerp vertellen; zie evenementen regio oost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-02-2005 17:56 #73240 door
Beantwoord door in topic banden en wielen (en volvo's)
heb al ingeschreven voor de 1e rij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2005 21:06 #73239 door
Beantwoord door in topic banden en wielen (en volvo's)
Hallo Pieter,

IK BEN IN HET BEZIT VAN EEN volvo AMAZONE 1969 iK BEN ER LAATST ACHTER GEKOMEN DAT DE GATEN IN DE WIELVELGEN ZIJN UITGESLETEN EN DE MOEREN DUS TE KLEIN WORDEN. Nu heb ik her en der gevraagt en is mij verteld dat er oversize wielmoeren bestaan. Mijn vraag is weet jij waar ik die kan bestellen/kopen.

vriendelijke groet
K Zielstra

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2005 22:45 #73238 door
Beantwoord door in topic banden en wielen (en volvo's)
overmaat moeren of conische opvulringen zouden kunnen mits de gaten volledig rond zijn, alle vijf de zelfde afmetingen hebben, identiek zijn uitgesleten etc.; de moer moet nl 100% goed passen op het raakvlak van het velggat en dat is bij uitgesleten gaten zelden het geval. Je zou de gaten in theorie nog kunnen laten uitfrezen naar de vorm van een overmaat moer. Persoonlijk zou ik dit soort wielen nooit meer gebruiken. Als het gewone standaard velgen zijn, is vervanging geen onoverkomelijke uitgave en altijd beter dan het risico dat er tijdens het rijden een wiel voorbijkomt! De boutgaten slijten of door te los aandraaien waardoor de zaak gaat bewegen of juist door te vast aandraaien waardoor de moer zich door het gat heen vreet; daarom altijd aandraaien met een momentsleutel en moeren die niet helemaal gaaf meer zijn tijdig vervangen. Wil je toch experimenteren met grotere moeren of opvulringen dan zou je dat bij een bandenspecialist kunnen proberen; maar nogmaals: je zoekt het risico wel op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-03-2008 22:54 #73237 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic banden en wielen (en volvo's)
<p>Fred,</p><p>het gebruik van binnenbanden is in alle omstandigheden af te raden omdat een binnenband een extra risicofactor is, en een band zonder binnenband (tubeless) zijn spanning houdt als je er bv een spijkertje inrijdt; verder heeft een band met binnenband een warmere loop en is er altijd het risico van tussenlucht na montage. In principe heeft een tubelessband een velg nodig met een hump, dat is een ribbel vlak bij de velgrand (velghoorn) die de hiel van de band na montage extra stevig vasthoudt na het op spanning brengen van de band (en dat gaat bij een tubelessvelg altijd met een knal gepaard als de hiel van de band over de hump springt); nu is het zo dat ik persoonlijk rustig met tubelessbanden op een velg zonder hump rij, maar onder extreme omstandigheden is het wellicht aan te raden toch een tubelessvelg, dus met &eacute;&eacute;n of twee humps te gebruiken; er moet in dat geval altijd een hump aan de buitenzijde van het velgbed zitten omdat in extreme bochten in kombinatie met een wat (te) lage spanning de band los zou kunnen komen van de velg; theorie, maar het zou kunnen.</p><p>Zelf heb ik heel wat rally's met de Amazon gereden met 165R15 tubelessbanden op de standaard'4 inch velgen zonder hump, dat ging ondanks de toch best wel extreme omstandigheden probleemloos, maar er zou dus een zeer klein kansje zijn geweest etc. etc.</p><p>Je zegt niet om wat voor velgen het gaat, maar persoonlijk zou ik een rally zoals naar china op 5,5 inch tubeless velgen rijden met 185/80R15 banden; die zijn net iets robuuster, wat breder dus minder kans op 'ingraven in zand of blubber en hebben vaak eeniets hoger draagvermogen, ook heb je iets minder kans op beschadigingen bij het rijden op scherpe randen van kuilen; en de originele 4 inch velg is erg smal, zelfs voor een 165R15 band zodat de band een beetje gaat rollen over de velg; anderzijds knijpt hij de wangen van de band zover naar binnen dat de hiel van de band nauwelijks nog los kan komen van de velg als daar geen hump op zit</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.