tip!!!!, achteras geluid

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2005 00:32 #53392 door
tip!!!!, achteras geluid is gemaakt door
Ik heb de platte geleider-armen incl. rubbers van de achteras van een amazon vervangen, en sindsdien hoor ik veel minder achteras geluiden tijdens het rijden.
Ik ben van plan om de andere achteras-rubbers ook te vervangen zodat er minder contactgeluiden van de achteras aan de carrosserie wordt door gegeven. De oude rubbers die ik heb vervangen waren hard en uitgelubberd.
Dus voor dat je aan een achteras revisie begint vervang eerst de ophangrubber, en controleer dan of het geluid acceptabel is.
Zijn er meer mensen met deze ervaring.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2005 17:33 #74950 door
Beantwoord door in topic tip!!!!, achteras geluid
Dank voor de tip, zie mijn vraag van een paar dagen geleden!
Toch is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met de platte geleider armen. Kan je verduidelijken aan de hand van onderdeelnummers? Groet, Michiel

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2005 19:04 #74949 door
Het zijn reactiestangen ( kon niet zo gauw op de naam komen) bestelnr.653442 met de rubbers nr. 653460.
Bij vervanging van de rubbers moet je rekening houden dat de draadeinden van de reactiestangen door inwerking van roest tijdens het demonteren kunnen afbreken, bij die van mij waren ze behoorlijk aangetast en daarom heb ik ook de reactiestangen maar vervangen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2005 08:50 #74948 door
Michiel, De reactiearmen die Dick beschrijft zijn van het "oude" type as. Het kan zijn dat jij het nieuwere type hebt, die zijn verbeterd omdat de oude regelmatig doorrotten. Het oude type is (uit mijn hoofd) gebruikt tot en met 1966.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2005 11:03 #74947 door
Bedankt Dries voor de aanvulling, ik heb inderdaad het oude type achteras onder mijn amazon zitten. Maar ook bij het nieuwere type kan door veroudering van de rubbers de as iets meer gaan kantelen tijdens het rijden, met het gevolg dat er meer mechanisch-geluidsoverdracht kan plaats vinden. Vergeet ook de rubbers van de schokdempers niet, soms zijn de bevestiging moeren zo vast aangedraaid dat de rubbers zo plat zijn als een dubbeltje.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2005 18:31 #74946 door
Ik ga het bij m'n 140 ook eens bekijken. Het dreunt aardig door van achteren als ik afrem op de motor. Ik had laatst al wel de olie in het diff bijgevuld, maar dat lijkt nog niet voldoende te zijn.
Leuke tip, thanks!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2005 08:37 #74945 door
Deze Michiel heeft een ama uit 69, zal dus wel de nieuwe as zijn. Ik zal er vandaag ook eens onderduiken. Dank voor alle tips.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2005 00:47 #74944 door
Ik heb onlags het tussenaslager vervangen. Dit scheelde ook een heleboel geluid en "speling" tussen achteras en versnellings bak. Een éénvoudig klusje en ik was verbaasd door het resultaat. (het rubber was danook helemaal aan gort)
Casper

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2005 12:27 #74943 door
Had je toen ook speling op je cardan zitten, Casper? Ik hoor, voel de laatste tijd steeds meer speling als ik schakel. Waarschijnlijk ergens ter hoogte van dat tussenlager. Ik kan het niet helemaal duiden. Vreemd genoeg zit er maar heel weinig speling in mijn cardan en bij dat lager.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2005 18:33 #74942 door
Ik had erg veel `speling` wanneer ik het gas los liet en vervolgens weer gas gaf. Waarschijnlijk omdat het rubber waarin het tussenaslager gevat is, kapot was. Hierdoor werd het lager niet goed opzn plek gehouden. Hij deed dit al een lagen tijd. De reden dat ik uiteindelijk het lager vervangen heb is: het hele rubber schoot uit de beugel waardoor de hele as in de beugel geslingerd werd. Gelukkig reed ik 10 km/u.... Maar het is een klusje van niks en voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Bij twijfel: vervangen!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD