9 november: bedrijfsbezoek Mannessen, Soesterberg

Bedrijfsbezoek Mannessen Motorenrevisie

Zaterdag 9 november is het druk in de industriewijk van Soesterberg, waar Henk Mannessen’s motorrevisiebedrijf is gevestigd. De Volvo Klassieker Vereniging, Regio Midden, komt op bezoek. De opkomst, zo’n 40 man, wil wel eens weten hoe je oude ingedutte rode Volvo blokken weer tot leven wekt. En Henk Mannessen en zijn complete(!) team van zes enthousiaste en gedreven werknemers  wil ons dat graag laten zien op hun vrije zaterdagochtend.

Henk legt uit: allereerst wordt een analyse gemaakt op basis van de klachten van de klant. Een CO-meting, een compressiemeting of een lektest horen daarbij. Als duidelijk is dat het in het blok misgaat, wordt het blok uit de auto gehaald en volledig gedemonteerd en gewassen. Dan begint het meten. Alle onderdelen worden gecontroleerd en vergeleken met de fabrieksspecificaties. Alles wordt vastgelegd in een meetrapport en op basis daarvan wordt met de klant een reparatie of revisieplan gemaakt. Gedurende het proces wordt de klant continu op de hoogte gehouden. Transparantie is misschien vreemd in de revisiewereld, maar vanzelfsprekend voor Henk.

Een totale revisie van een motor behelst onder andere het uitboren en honen van de cilinders, zodat er nieuwe –overmaatse- zuigers inpassen; het vlakken van het onderblok en de cilinderkop voor een goede afdichting; een cilinderkoprevisie zodat de kleppen weer goed afsluiten en het vernieuwen van alle lageringen.  

Één van Henk’s mannen laat zien hoe een deel van een koprevisie in zijn werk gaat: na het meten en selecteren van een nieuwe harde klepzetel wordt eerst een nieuwe sparing in de kop geboord, een paar hondersten mm’s kleiner dan de nieuwe zetel. Vervolgens wordt de nieuwe zetel in het gat aangebracht. Maar dan komt het vakmanschap: het aanbrengen van de juiste passing zodat er een goede afsluiting ontstaat tussen zetel en klep. Ademloos staan we met z’n zessen om de machine heen, terwijl de boor zijn werk doet. En jawel: de vacuumtest toont aan dat de klep perfect afsluit. Weer goed voor jaren rijplezier.

Voor iedere bewerking heeft Henk in zijn ruime en schone hal afzonderlijke werkplekken ingericht. Iedere bewerking heeft zijn eigen gereedschappen, en zo houd je het overzicht, aldus Henk. Zelf staat Henk het liefst centraal in zijn werkplaats achter de krukasslijpmachine. Daarvan zijn er maar weinig in Nederland. Geen wonder, want het vergt niet alleen een enorme investering, maar ook veel kennis en ervaring om de machine te kunnen bedienen. En dat betaalt zich alleen terug als er voldoende werk voor is. Voor Henk Mannessen is dat geen probleem, hij ziet een trend in autorijdend Nederland, gericht op langer doorrijden met je auto. En met een motorrevisie kan ‘ie zo weer 100.000 km mee.

Al ruim 25 jaar vinden veel autobedrijven en particulieren hun weg naar Mannessen, eerst gevestigd in Zeist en nu alweer 15 jaar in Soesterberg. En juist die mix van klanten – de loodgieter die zijn bus eigenlijk geen dag kan missen tot de mooi-weer klassiekerrijder die in de winter best een paar weken zonder zijn beauty kan- zorgt ervoor dat er een constant werkaanbod is en iedereen op zijn tijd geholpen kan worden.

Alle merken en soorten komen voorbij, van alledaagse Opeltjes tot zeldzame Lamborghini’s. Op de dag dat wij er waren lag er een modern W12 blok uit een Bentley te wachten op reparatie. De dealer zelf durfde het niet aan en onderdelen waren ook niet leverbaar. En dan is Henk in zijn element. Via zijn ruime netwerk wist hij in Amerika een nieuwe zuiger te laten maken. Pakkingen van een vergelijkbaar W12 blok van Audi bleken ook te voldoen aan de specificaties. Nu is nog het wachten op het in elkaar sleutelen, en de Bentley kan weer de weg op. Tegen een fractie van de kosten van het enige alternatief: een nieuw blok á €35.000.

In de hal staat nog een machine die je niet bij ieder revisiebedrijf aantreft: een hoonapparaat waarmee de krukaslagering van een onderblok in lijn kan worden gebracht. De specialist legt uit: in een stalen of aluminium gegoten blok bestaat altijd wat spanning. Na jaren gebruik komt de spanning los, wat tot gevolg kan hebben dat het blok een weinig tordeert. Daardoor liggen de lagerschalen van de krukas niet meer helemaal in lijn. Wat onrustig (stationair) lopen en wat mindere prestaties tot gevolgen heeft. Bij een “standaard” revisie wordt daar geen aandacht aan gegeven, en dat is nou net het beetje extra wat je bij Mannessen wel kunt verwachten.

Naast benzine motoren kun je ook met dieselmotoren bij Henk terecht. Sinds kort kan hij injectoren, ook voor commonrail systemen,  testen en zo nodig vervangen. Handig om te weten voor de diesel aangedreven youngtimer Volvo’s.

Ter afsluiting waarschuwt Henk ons voor wat een beetje straalgrit in een motorblok kan aanrichten. Hij toont ons een klassiek amerikaans V8 blok, toch niet het allerkwetsbaarste ontwerp, wat compleet versleten is. Lagers die echt millimeters zijn weggevreten door het op elkaar indraaien van metalen oppervlakken met daartussen een klein beetje grit. Door een analyse van de smeerolie met een microscoop was het grit aantoonbaar. Daarna wist de eigenaar  meteen waar het vandaan kwam: de carburateur was schoongemaakt en gestraald. Kennelijk was het naspoelen onzorgvuldig gebeurt. Voor ons een wijze les: kijk heel goed uit met dat spul, en maak alles overvloedig schoon als je ermee aan slag bent geweest.

En dan het toetje van deze dag. In de kelder herbergt Henk zijn geheim. Een 3,5 ton wegende American LaFrance, een wagen uit de jaren tien van de vorige eeuw. Met houten spaakwielen, een open zit, kleppen zo groot als de cilinders van onze b18’s en klepstoters die buiten het blok lopen. Uiteraard allemaal zelf gereviseerd. Henk gebruikt de omgebouwde voormalige commandowagen van de brandweer bij hoogtijdagen zoals de intocht van Sinterklaas (Bilthoven kijk uit!) of de Elfstedentocht voor klassiekers. De auto slaat meteen aan als Henk de startmotor laat draaien. En dat klinkt! En dat is niet gek want onder de wagen ligt een stalen pijp van rond 10 cm  vanaf de motor zonder dempers recht naar achteren.  Wat een feest! 

Contact:

Mannessen Engines

Sterrenbergweg 27

3769 BS  Soesterberg

0346-330453

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

www.mannessen.nl

Foto’s:  

fotos Mannessen motorenrevisie