531 kop icm turbo wel of niet een goede combi

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2022 23:36 #1111173 door Peter Beezemer
531 kop icm turbo wel of niet een goede combi is gemaakt door Peter Beezemer
Ik zou zeggen van niet.
Kleppen staan te lang open.
Turbo moet juist druk hebben.
Wat is theorie en praktijk hierin ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2022 10:19 #1470317 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De 531 kop zelf is natuurlijk
De 531 kop zelf is natuurlijk alleen het gietstuk. Ten opzichte van de 530 zijn de in- en uitlaatkanalen geoptimaliseerd, en er is meer ruimte voor verdere verbeteringen op dat vlak.
Nu heeft flowen van een kop veel meer zin voor een atmosferische motor dan voor een turbomotor, maar ook daar zullen de winsten merkbaar zijn.
Timing van kleppen wordt geregeld door de nokkenas, en die kan je uitwisselen tussen de 531 en 530 kop. Ik denk dat de vraag meer is of bijvoorbeeld een VX nokkenas (standaard bij de B230FB) in een turbomotor gaat werken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2022 10:36 #1470319 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 531 kan prima met een turbo.
531 kan prima met een turbo.
Zoals Willem al zegt... klep timing is afhankelijk van de nokkenas (en die zijn tussen de 530 en 531 uitwisselbaar)

Ik kan van alles opdreunen over de verschillen, maar dit is al veel besproken op de interwebzz.... kijk bijvoorbeeld eens op:

people.physics.anu.edu.au/~amh110/Head/c...der_head_531_530.htm

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2022 23:58 #1470325 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vraag
herfraseren even.
Ik bedoel een 531 kop dus inclusief vx3 omdat die nu eenmaal in een 531 kop zit en een gietstuk alleen geen cilinderkop is.
Wellicht dat het gietstuk zelf niet van veel invloed is.
Dan gaat de vraag inderdaad meer over de vx3 as.
Of die dus wel of niet een goede match is met een turbo ?
Zo was mijn vraag bedoeld te stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2022 11:24 #1470327 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het ligt er aan waar je naar
Het ligt er aan waar je naar op zoek bent.
Een VX3 in een B230FT/K kan zeker, maar voor dagelijks gebruik van de gemiddelde bestuurder zou ik em niet aanraden.

De VX3 komt eigenlijk pas tot leven vanaf de +-3000 toeren, vanaf dat punt is het een prima combinatie.

Maar rijd je met 3000+ toeren naar de supermarkt voor je boodschappen of naar je werk, dan is het een aanrader ;)


Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2022 20:30 #1470330 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Ervaring
Ik heb een VX3 in een FK.

Maar even nog wat elementen in de mix gooien:
- Welke achteras hebn je
- Automaat of handgeschakeld
- Welke turbo

Het rijdt prima op toeren, maar ik ga van de zomer er toch een IPD-nokkenas in doen, want al snel meer effect op lagere toeren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2022 23:18 #1470331 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nee nee
Ik heb geen FK,
Twee F's, Eentje met een 531/VX3 en eentje met een 530/VX3,
Beiden zijn onder de drieduizend tpm helemaal geen slecht rijdende auto's.
En boven de 3000 gaan ze beiden lekker.
Geen idee wat voor assen eronder zitten.
Bieden handbakken, M47's
Het gaat me wat meer om het theorie-verhaal erachter omdat ik dat interessant vind om te weten.
De technische lezing of uitleg dus, puur op motorengebied. Praktijkervaringen bevestigen vaak de theorie vermoed ik maar misschien soms ook weer niet.
Ik dacht dat voor een turbo het niet goed is als de kleppen lang openstaan.
Dus in- en uitlaat veel overlap.
Een non turbo is daar vaak wel bij gebaat dacht ik , maar is dat zo ?
Hoe zit het qua theorie. Is op papier een turbo icm met een VX3 as een eigenlijk niet zo'n optimale combi dus ? of juist prima ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2022 09:39 #1470335 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het is complexe materie,
Het is complexe materie, waarbij de theorie lastig te koppelen is aan de praktijk omdat je als gewone sterveling niet alle informatie hebt welke bv de fabrikanten wel hebben.

Maar grofweg zijn er 3 situaties met een turbo mogelijk:

-De vaak oudere turbo's zijn redelijk inefficient, en zorgen voor veel backpressure, waardoor je tijdens de overlap een hogere druk in de uitlaat hebt, dan de inlaat. Je krijgt dan dat de uitlaatgassen terug de inlaat instromen. (dat wil je niet...)

-De wat modernere turbo's zijn efficienter, en geven minder backpressure. De druk in de inlaat, en uitlaat kunnen dan zo goed als gelijk zijn. Dan heb je een situatie vergelijkbaar met non-turbo. En dus kun je een overlap vergelijkbaar met non-turbo toepassen.

-Grote turbo's, of hele efficiente, geven weinig backpressure. Druk in de inlaat is hoger dan de uitlaat. Bij overlap gaat er een gedeelte inlaat-lucht rechtstreeks via de uitlaat klep er weer uit. Dit zorgt voor hogere temperaturen in de uitlaat/turbo (wil je ook niet)

Bovenstaande is natuurlijk een enorm versimpelde weergave.
Zo zal de verhouding uitlaat- vs inlaat-druk geen constante verhouding zijn over het hele toeren bereik.En in welke situatie bevindt een B230FT zich met een 531 kop + VX3? Geen idee...

Er zijn zó veel variabele, waarvan je er maar heel weinig weet... dat theoretisch bepalen of een VX3 in een B230FT goed werkt niet echt mogelijk is.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2022 18:42 #1470339 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja
Naar zo'n soort verhandeling was ik wat op zoek.
Ook al leidt die niet echt tot voorspelbare uitspraken.
Vermoedelijk is wel te voorspellen dat een 531 kop met T nokkenas aardig kan werken in een turbo. Dit omdat er al weer wat variabelen uit het geheel gehaald zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2022 22:42 #1470429 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fascinatie voor de VX3 voor
Fascinatie voor de VX3 voor een turbo heb ik nooit zo begrepen, beter zet je er een V nokkenas in, veel betere timing en duration voor deze turbo.

Een 531 kop is absoluut te prefereren boven een 530 kop, als je er al aan kunt komen. Reden: betere inlaatpoort vormgeving (swirl), andere positionering van het bougiegat gericht naar de uitlaatpoort (verbranding), andere vorm van de bowl (betere menging en swirl) tevens minder kans op te vroege ontbranding vanwege hot spots. De 531 kan ook nog geport worden dan is het helemaal een topkop. De stelling het is een turbo dus maakt het niet uit... dan begrijp je het flow en velocity proces niet helemaal.

My two cents.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD