Ervaringen met Lesjöfors veren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2020 21:49 #1110159
door V700 register
Ervaringen met Lesjöfors veren is gemaakt door V700 register
Hoe luxe is het wanneer je een relatief verse en maagdelijke 940 hebt waarvan het rijdend houden niet je grootste zorg is....
Dan kan je je, zoals ik heb gedaan, druk gaan maken over onbelangrijke zaken zoals de 'stance' van de auto. Ik had graag een passend nederlands woord gebruikt, echter de letterlijke vertaling ('houding') dekt wat mij betreft de lading onvoldoende. Daarom blijf ik het engelse woord gebruiken.
Ik was dus niet helemaal content met de 'stance' van onze 940. Na wat ge-experimenteer en het zoeken naar inspiratie heb ik uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een set Lesjöfors verlagingsveren aangeschaft. Wat mij hielp bij het nemen van die beslissing was dat deze set op dat moment via Autodoc voor een zeer aantrekkelijke prijs te koop was. Met 36% korting kostte deze set mij € 116,- inclusief verzendkosten. De hoogte van de korting varieert per dag en nog steeds kom ik de set voor relatief weinig geld tegen. Soms zelfs voor € 113,-.
Anyway, de veren aangeschaft en toen bij de voordeur zitten wachten op de pakketbezorger. Na een week kwam deze ein-de-lijk opdagen. Helaas had ik niet direct tijd om de veren te monteren zodat deze ook nog een paar dagen in de schuur hebben liggen branden.
En toen was het zondagochtend... het was droog en de familie was nog in ruste. Dus met alle onrust in mijn lichaam vroeg uit bed, de auto opgesteld en begonnen met monteren. Inmiddels heb ik al een aantal keer de voorwielophanging van een 740/940 los gehad, waardoor ik dat klusje inmiddels kan dromen.
Na een paar uur noeste arbeid stond de auto weer op zijn wielen en was het moment van de waarheid daar. Beantwoordde het resultaat aan mijn verwachtingen of had ik € 116,- plus een paar uur werk in het putje gegooid?
Gelukkig kan ik zeggen dat het optische resultaat volledig aan mijn verwachtingen voldoet. Standaard staat de auto naar mijn mening veel te hoog op zijn wielen, zeker wanneer er nog redelijk maagdelijke veren onder zitten. Ik heb weinig verstand van esthetiek en toch vind ik een auto met een gestrekt profiel zoals een 940 mooier wanneer deze lager op zijn poten staat. Daarbij lijken de wielen ook tenminste één maat groter wanneer ze de wielkasten beter opvullen.
Estethiek is één ding, dagelijkse bruikbaarheid en comfort is een ander ding. Ook dat valt me gelukkig reuze mee. De auto voelt niet oncomfortabeler aan. Sterker nog, ik vind dat de Lesjöfors een beter veercomfort bieden dan de standaard veren. Op de een of andere manier spreken ze soepeler aan. Wel is het uitkijken bij hoge en steile drempels. Als je auto je lief is dan doet je dat sowieso, verlaagd of niet. In tegenstelling tot de standaard achterveren zijn de Lesjöfors progressief gewikkeld.
De auto voelt veel strakker aan in bochten. Niet alleen doordat de auto minder helt, hij/zij lijkt ook directer te reageren op stuurbewegingen.
Onder aan de streep zijn de bekende clichés waar: ik ben helemaal tevreden, ik kan het iedereen aanraden (nou ja, dat weet ik eigenlijk niet) en had ik het veel eerder moeten doen.
Voor de liefhebbers heb ik een vergelijk gemaakt tussen de specs van de standaard veren en die van de Lesjöfors. Op verzoek wil ik dat overzicht wel delen.
De intentie van dit topic is het delen van mijn ervaring om anderen te inspireren om hetzelfde te doen of juist te laten. Mocht dit topic onverhoopt leiden tot een principiele discussie over de zin en onzin van het verlagen van auto's dan pak ik alvast het bier en de chips...
Op naar het volgende luxe-probleem!
Dan kan je je, zoals ik heb gedaan, druk gaan maken over onbelangrijke zaken zoals de 'stance' van de auto. Ik had graag een passend nederlands woord gebruikt, echter de letterlijke vertaling ('houding') dekt wat mij betreft de lading onvoldoende. Daarom blijf ik het engelse woord gebruiken.
Ik was dus niet helemaal content met de 'stance' van onze 940. Na wat ge-experimenteer en het zoeken naar inspiratie heb ik uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en een set Lesjöfors verlagingsveren aangeschaft. Wat mij hielp bij het nemen van die beslissing was dat deze set op dat moment via Autodoc voor een zeer aantrekkelijke prijs te koop was. Met 36% korting kostte deze set mij € 116,- inclusief verzendkosten. De hoogte van de korting varieert per dag en nog steeds kom ik de set voor relatief weinig geld tegen. Soms zelfs voor € 113,-.
Anyway, de veren aangeschaft en toen bij de voordeur zitten wachten op de pakketbezorger. Na een week kwam deze ein-de-lijk opdagen. Helaas had ik niet direct tijd om de veren te monteren zodat deze ook nog een paar dagen in de schuur hebben liggen branden.
En toen was het zondagochtend... het was droog en de familie was nog in ruste. Dus met alle onrust in mijn lichaam vroeg uit bed, de auto opgesteld en begonnen met monteren. Inmiddels heb ik al een aantal keer de voorwielophanging van een 740/940 los gehad, waardoor ik dat klusje inmiddels kan dromen.
Na een paar uur noeste arbeid stond de auto weer op zijn wielen en was het moment van de waarheid daar. Beantwoordde het resultaat aan mijn verwachtingen of had ik € 116,- plus een paar uur werk in het putje gegooid?
Gelukkig kan ik zeggen dat het optische resultaat volledig aan mijn verwachtingen voldoet. Standaard staat de auto naar mijn mening veel te hoog op zijn wielen, zeker wanneer er nog redelijk maagdelijke veren onder zitten. Ik heb weinig verstand van esthetiek en toch vind ik een auto met een gestrekt profiel zoals een 940 mooier wanneer deze lager op zijn poten staat. Daarbij lijken de wielen ook tenminste één maat groter wanneer ze de wielkasten beter opvullen.
Estethiek is één ding, dagelijkse bruikbaarheid en comfort is een ander ding. Ook dat valt me gelukkig reuze mee. De auto voelt niet oncomfortabeler aan. Sterker nog, ik vind dat de Lesjöfors een beter veercomfort bieden dan de standaard veren. Op de een of andere manier spreken ze soepeler aan. Wel is het uitkijken bij hoge en steile drempels. Als je auto je lief is dan doet je dat sowieso, verlaagd of niet. In tegenstelling tot de standaard achterveren zijn de Lesjöfors progressief gewikkeld.
De auto voelt veel strakker aan in bochten. Niet alleen doordat de auto minder helt, hij/zij lijkt ook directer te reageren op stuurbewegingen.
Onder aan de streep zijn de bekende clichés waar: ik ben helemaal tevreden, ik kan het iedereen aanraden (nou ja, dat weet ik eigenlijk niet) en had ik het veel eerder moeten doen.
Voor de liefhebbers heb ik een vergelijk gemaakt tussen de specs van de standaard veren en die van de Lesjöfors. Op verzoek wil ik dat overzicht wel delen.
De intentie van dit topic is het delen van mijn ervaring om anderen te inspireren om hetzelfde te doen of juist te laten. Mocht dit topic onverhoopt leiden tot een principiele discussie over de zin en onzin van het verlagen van auto's dan pak ik alvast het bier en de chips...
Op naar het volgende luxe-probleem!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wim Pothoven
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2020 22:47 #1463323
door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic helder verhaal..
Op oeverloos discussiëren zit bijna niemand te wachten, dus voor mij geen bier en chips. Wat ik wel even wou zeggen ......ziet er goed uit, net iets vlotter. Jouw verhaal lezend kan ik me dit "hele proces" goed voorstellen. Of ik het zelf zou doen weet ik niet, maar prima werk geleverd zo te zien.
Denk dat een paar LM velgen op den duur ook niet zouden misstaan, maar dat wordt misschien je volgend project. We wachten af.
Succes, groeten
Wim Pothoven
Denk dat een paar LM velgen op den duur ook niet zouden misstaan, maar dat wordt misschien je volgend project. We wachten af.
Succes, groeten
Wim Pothoven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2020 22:57 #1463324
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ben het helemaal met je eens.
Ben het helemaal met je eens.
Veren van hun zijn erg fijn.
Ik heb ze nooit kunnen vergelijken icm standaard dempers, ik heb de bilstein b6 al langer dan de verlaging.
Welke heb je?
30/30 of de 40/40?
De 30mm verkopen ze helaas niet meer, heb deze nergens meer gezien.
Zelf rijd ik met de 30/30 (gevonden na lang zoeken.
In combi met bilstein b6 is het helemaal wat sportiever maar echt niet kei hard.
De standaard veren met b6 was net zo stug, alleen drempels iets meer marge.
Wat je zegt, met deze progressieve Lesjofors is de auto beter in balans.
Meningen over comfort zijn voor iedereen anders.
Ik heb nog een 940 (van mn vrouw) met standaard dempers/veren.
Rijd ook aardig maar stuurt niet zo fijn als die van mij.
Mijn vrouw zegt altijd dat mijn auto precies doet wat ze verwacht.
Dit zal natuurlijk ook met de b6 te maken hebben.
Als bijrijdster merkt ze in mijn auto wel het verschil als we in duitsland over bepaalde autobahnen rijden met slecht wegdek.
Ook dit is meer te wijten aan de b6 dan de verlaging.
Optisch vind ik de 7/9 serie standaard veel te hoog.
Met 30mm lijkt het niet eens echt een verlaging maar alsof het zo hoort.
Met 40mm net iets sportiever maar nog decent.
Mocht er iemand willen verlagen die een lpg installatie in de auto heeft.
Ik heb de hulpveren opnieuw mee ingebouwd met de Lesjofors.
Staat ietsjes hogen achter als ie leeg is maar liever iets hoger dan te laag.
Kan met alle tanks vol, kofferbak afgeladen met zn 4en zonder helemaal door te zakken op skivakantie.
Blijft stabiel, ook met hogere snelheden.
Foto staat bij snowcap topic. De zandzilveren.
De groene daar op de foto heeft overigen 60mm.
Dat is met b8 wel echt een stuk harder.
Smaken verschillen, sommige leggen hem.het liefste zo laag dat de vonken er vanaf komen, anderen verhogen juist de auto en grootste deel laat m standaard.
Zo hebben we ook diversiteit.
Grtz Daniel
Veren van hun zijn erg fijn.
Ik heb ze nooit kunnen vergelijken icm standaard dempers, ik heb de bilstein b6 al langer dan de verlaging.
Welke heb je?
30/30 of de 40/40?
De 30mm verkopen ze helaas niet meer, heb deze nergens meer gezien.
Zelf rijd ik met de 30/30 (gevonden na lang zoeken.
In combi met bilstein b6 is het helemaal wat sportiever maar echt niet kei hard.
De standaard veren met b6 was net zo stug, alleen drempels iets meer marge.
Wat je zegt, met deze progressieve Lesjofors is de auto beter in balans.
Meningen over comfort zijn voor iedereen anders.
Ik heb nog een 940 (van mn vrouw) met standaard dempers/veren.
Rijd ook aardig maar stuurt niet zo fijn als die van mij.
Mijn vrouw zegt altijd dat mijn auto precies doet wat ze verwacht.
Dit zal natuurlijk ook met de b6 te maken hebben.
Als bijrijdster merkt ze in mijn auto wel het verschil als we in duitsland over bepaalde autobahnen rijden met slecht wegdek.
Ook dit is meer te wijten aan de b6 dan de verlaging.
Optisch vind ik de 7/9 serie standaard veel te hoog.
Met 30mm lijkt het niet eens echt een verlaging maar alsof het zo hoort.
Met 40mm net iets sportiever maar nog decent.
Mocht er iemand willen verlagen die een lpg installatie in de auto heeft.
Ik heb de hulpveren opnieuw mee ingebouwd met de Lesjofors.
Staat ietsjes hogen achter als ie leeg is maar liever iets hoger dan te laag.
Kan met alle tanks vol, kofferbak afgeladen met zn 4en zonder helemaal door te zakken op skivakantie.
Blijft stabiel, ook met hogere snelheden.
Foto staat bij snowcap topic. De zandzilveren.
De groene daar op de foto heeft overigen 60mm.
Dat is met b8 wel echt een stuk harder.
Smaken verschillen, sommige leggen hem.het liefste zo laag dat de vonken er vanaf komen, anderen verhogen juist de auto en grootste deel laat m standaard.
Zo hebben we ook diversiteit.
Grtz Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2020 23:00 #1463325
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Martijn, een setje 17"en 302
Martijn, een setje 17"en 302 remschijven erop zou misschien eens iets voor toekomst kunnen zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2020 08:19 #1463329
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Ik heb ook een ervaring met Lesjöfors veren.
Dat wil zeggen, ik ben een aantal jaren geleden in Lesjöfors bij een tentoonstelling geweest waar een groot deel van hun geschiedenis uitgestald is.
Dat is een permanente tentoonstelling over de geschiedenis van Lesjöfors:
www.lesjoforsmuseum.com/index.htm
Groeten,
Ton.
Dat wil zeggen, ik ben een aantal jaren geleden in Lesjöfors bij een tentoonstelling geweest waar een groot deel van hun geschiedenis uitgestald is.
Dat is een permanente tentoonstelling over de geschiedenis van Lesjöfors:
www.lesjoforsmuseum.com/index.htm
Groeten,
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2020 09:47 #1463330
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic terzijde...
Ik las de titel en dacht dat je met de boot naar een noorse eilanden groep ging of zo 
maar eeuh: Goe bezig!

maar eeuh: Goe bezig!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2020 16:22 #1463379
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @wessdan: de variant die ik
@wessdan: de variant die ik heb wordt verkocht als 35/35 verlaging. In de praktijk en ook volgens de bijgeleverde documenten voor de TÜV is het echter een 40/40 set.
Ter inspiratie heb ik in Best een aantal foto's gemaakt van auto's die er wat mij betreft goed bijstonden:
Een setje 17" en 302 mm remschijven lijkt me overkill met een standaard B200F motor. Kan nu wel volgas de bocht door
@wimp: lichtmetalen velgen heb ik al vaker naar gekeken. Ben er echter nog niet over uit voor welke ik zou willen gaan. Bovendien vind ik de kosten voor het omleggen van banden hoog ten opzichte van de kosten voor een set velgen. Ik aas dus op een setje met goede banden waarbij je banden er nagenoeg gratis bijkrijgt. En anders wacht ik tot mijn banden op zijn; wat met de huidige wegligging minder lang zal duren...
Ter inspiratie heb ik in Best een aantal foto's gemaakt van auto's die er wat mij betreft goed bijstonden:
Een setje 17" en 302 mm remschijven lijkt me overkill met een standaard B200F motor. Kan nu wel volgas de bocht door

@wimp: lichtmetalen velgen heb ik al vaker naar gekeken. Ben er echter nog niet over uit voor welke ik zou willen gaan. Bovendien vind ik de kosten voor het omleggen van banden hoog ten opzichte van de kosten voor een set velgen. Ik aas dus op een setje met goede banden waarbij je banden er nagenoeg gratis bijkrijgt. En anders wacht ik tot mijn banden op zijn; wat met de huidige wegligging minder lang zal duren...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
08-10-2020 17:00 #1463380
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien handig om een
Misschien handig om een linkje naar de betreffende veren erbij te zetten?
Of misschien nog beter, iets van een type/artikelnummer mocht de link in de toekomst het niet meer doen...
Buiten de verlagings-sets zijn er ook verzwaarde veren van Lesjofors verkrijgbaar.
Ik lees over 40/40 en 35/35 verlaging, op de site van Lesjofors zelf kom ik bv alleen de 25/25 tegen.
Of misschien nog beter, iets van een type/artikelnummer mocht de link in de toekomst het niet meer doen...
Buiten de verlagings-sets zijn er ook verzwaarde veren van Lesjofors verkrijgbaar.
Ik lees over 40/40 en 35/35 verlaging, op de site van Lesjofors zelf kom ik bv alleen de 25/25 tegen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
08-10-2020 17:06 #1463381
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic ahh, de 40/40 en 25/25 op de
ahh, de 40/40 en 25/25 op de site zijn dezelfde veren.
Is maar net welk bouwjaar/variant je van de 940 kiest.
Zal wel met de "sport edition" te maken hebben.
Is maar net welk bouwjaar/variant je van de 940 kiest.
Zal wel met de "sport edition" te maken hebben.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2020 17:33 #1463382
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Auto
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam