- Berichten: 2
"Opgelost" Wasted Spark probleem
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2018 17:27 #1107680
door Yannic Nuijt
"Opgelost" Wasted Spark probleem is gemaakt door Yannic Nuijt
Weet dat dit niet echt iets is wat hier trending is maar vorige week naar BTI een mailtje gestuurd en helaas nog geen reactie. Dus hopelijk kunnen jullie mij wel helpen.
Zal maar bij het begin beginnen zodat er duidelijk is wat er aan de hand is.
2 december vorig jaar bij 601181km wasted spark werkend in de volvo gezet. En er heerlijk mee rond kunnen rijden, maar afgelopen 11 januari rond de 603333km is helaas een deel van de motor- en linkerkabelboom afgebrand. Dit gebeurde na een rit van zo'n 120km, hierbij was zeer goed duidelijk dat het probleem bij de blauwe(+) draad bij de bobine zat. Deze was bijna helemaal kaal gesmolten. Nahja so far so good, bij Elbert Bos de motorkabelboom opnieuw laten opbouwen en de linkerkabelboom heeft die weer hersteld. En het geheel weer opnieuw ingebouwd in de auto. Hierna gekeken of er nog ergens kortsluiting/lekstroom was door een labvoeding erop te zetten. Dit was er in zekere zin niet, het enige wat opviel was dat het brandstofpomp relais zo'n 3/4 minuten lang de spanning nog op het geheel houdt, was dacht zo'n 7 ampere die langzaam afbouwde.
Hierna van de "oude" ontsteking de wagen gestart. En hier uiteindelijk zo'n 1000km zonder problemen mee rond gereden. Dus afgelopen weekend het wasted spark weer ingebouwd, weer starten en mooi lopen. Had hiervoor wel even gekeken of er in de bobine of vonkversterker nog rare dingen zaten door ze door te meten op weerstand. Hier zat niks raar is tussen de twee kanalen in de bobine/vonkversterker. Bij de bobine heb ik zelfs de datasheet specs erbij gepakt en deze waardes zie ik terug. ( www.finjector.com/verkkokauppa/documents...sheet_0221503407.pdf ) Van de vonkersterker (Topran 720 310 welke ook door BTI geleverd wordt in plaats van de Bosch 0227 100 200) heb ik helaas geen datasheet kunnen vinden.
Maar toen ik een 2km had gereden met het wasted spark begon het opeens heel slecht te lopen alsof er één á twee cilinder(s) niet goed mee doen. Opnieuw starten hielp en het was weg. Daarna nog 2 keer een korter stukje zonder problemen gereden. Maar daarna weer een 2km gereden en weer begon die slecht te lopen. Alleen hielp het toen niet om hem opnieuw te starten. Iets wat ook wel opvalt is dat dit slechte lopen pas gebeurde zodra ik stil moest staan of langzaam rijden voor bijvoorbeeld een stoplicht of voor het inparkeren. Dag erop weer het zelfde beeld. Dus lijkt erop dat er iets mis gaat als de componenten warm worden. Daarna kwam het voordeel van dit systeem weer naar voren dat het een piggybag systeem is, dus maar weer over op oude ontsteking.
Heeft iemand een idee welk component kapot is? Bobine, vonkversterker of het BTI printje?
Natuurlijk kan ik gewoon de bobine en vonkversterker opnieuw bestellen maar vind dit een beetje zonde om onderdelen op de gok te kopen.
Hopelijk kunnen jullie me een handje helpen met het vinden van de oorzaak van dit probleem. En misschien dan ook wel de oorzaak van het afbranden van de kabelboom.
Zal maar bij het begin beginnen zodat er duidelijk is wat er aan de hand is.
2 december vorig jaar bij 601181km wasted spark werkend in de volvo gezet. En er heerlijk mee rond kunnen rijden, maar afgelopen 11 januari rond de 603333km is helaas een deel van de motor- en linkerkabelboom afgebrand. Dit gebeurde na een rit van zo'n 120km, hierbij was zeer goed duidelijk dat het probleem bij de blauwe(+) draad bij de bobine zat. Deze was bijna helemaal kaal gesmolten. Nahja so far so good, bij Elbert Bos de motorkabelboom opnieuw laten opbouwen en de linkerkabelboom heeft die weer hersteld. En het geheel weer opnieuw ingebouwd in de auto. Hierna gekeken of er nog ergens kortsluiting/lekstroom was door een labvoeding erop te zetten. Dit was er in zekere zin niet, het enige wat opviel was dat het brandstofpomp relais zo'n 3/4 minuten lang de spanning nog op het geheel houdt, was dacht zo'n 7 ampere die langzaam afbouwde.
Hierna van de "oude" ontsteking de wagen gestart. En hier uiteindelijk zo'n 1000km zonder problemen mee rond gereden. Dus afgelopen weekend het wasted spark weer ingebouwd, weer starten en mooi lopen. Had hiervoor wel even gekeken of er in de bobine of vonkversterker nog rare dingen zaten door ze door te meten op weerstand. Hier zat niks raar is tussen de twee kanalen in de bobine/vonkversterker. Bij de bobine heb ik zelfs de datasheet specs erbij gepakt en deze waardes zie ik terug. ( www.finjector.com/verkkokauppa/documents...sheet_0221503407.pdf ) Van de vonkersterker (Topran 720 310 welke ook door BTI geleverd wordt in plaats van de Bosch 0227 100 200) heb ik helaas geen datasheet kunnen vinden.
Maar toen ik een 2km had gereden met het wasted spark begon het opeens heel slecht te lopen alsof er één á twee cilinder(s) niet goed mee doen. Opnieuw starten hielp en het was weg. Daarna nog 2 keer een korter stukje zonder problemen gereden. Maar daarna weer een 2km gereden en weer begon die slecht te lopen. Alleen hielp het toen niet om hem opnieuw te starten. Iets wat ook wel opvalt is dat dit slechte lopen pas gebeurde zodra ik stil moest staan of langzaam rijden voor bijvoorbeeld een stoplicht of voor het inparkeren. Dag erop weer het zelfde beeld. Dus lijkt erop dat er iets mis gaat als de componenten warm worden. Daarna kwam het voordeel van dit systeem weer naar voren dat het een piggybag systeem is, dus maar weer over op oude ontsteking.
Heeft iemand een idee welk component kapot is? Bobine, vonkversterker of het BTI printje?
Natuurlijk kan ik gewoon de bobine en vonkversterker opnieuw bestellen maar vind dit een beetje zonde om onderdelen op de gok te kopen.
Hopelijk kunnen jullie me een handje helpen met het vinden van de oorzaak van dit probleem. En misschien dan ook wel de oorzaak van het afbranden van de kabelboom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2018 17:54 #1444677
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Utrecht
Ik heb de componenten denk ik ook wel liggen om te proberen.
Mijn wasted spark werkt prima. Ik heb de kabelboom zelf gebouwd.
Mijn wasted spark werkt prima. Ik heb de kabelboom zelf gebouwd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2018 23:45 #1444682
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BTI print plaat
Ik heb vergelijkbare problemen gehad. Bij mij bleek de motor eerst af en toe en vervolgens steeds vaker op 2 cylinders te lopen. De oorzaak bleek interferentie op de printplaat te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
17-03-2018 11:17 #1444690
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Utrecht is dichtbij
@leidsekade/Jerry; Utrecht is voor mij bijna om de hoek dus dat is mooi.
Ik heb zelf ook het kabelboompje zelf gebouwd en de EZK aangepast. Geen rocket sience dus daar zal het probleem denk ik niet zitten.
@anton-240; Qua vergelijkbare problemen bedoel jij het slechte lopen zodra het geheel warm wordt?
Was hier nog iets aan te doen of alleen maar het printje te vervangen? En is er toen ook een oorzaak gevonden voor de interferentie?
Heb de vonkversterker nog even een keertje doorgemeten en de volgende waardes komen eruit. Hierbij is poot 7 de meest linker poot als je in de connector kijkt en 1 de meest rechter.
Tussen poot 7-4; 2496 Ohm op 4 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 2-4; 2495 Ohm op 4 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 6-4; 2,467 mOhm op 6 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 1-4; 2,473 mOhm op 6 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 1-2; 2,434 mOhm op 1 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 6-7; 2,435 mOhm op 6 de com van de multimeter gehouden.
Houdt je de com van de multimeter op de andere poot dan krijg je een overload. Waarschijnlijk door de diode werking in het ding.
Zou iemand deze waardes kunnen verifiëren op een werkende vonkversterker?
Ik heb zelf ook het kabelboompje zelf gebouwd en de EZK aangepast. Geen rocket sience dus daar zal het probleem denk ik niet zitten.
@anton-240; Qua vergelijkbare problemen bedoel jij het slechte lopen zodra het geheel warm wordt?
Was hier nog iets aan te doen of alleen maar het printje te vervangen? En is er toen ook een oorzaak gevonden voor de interferentie?
Heb de vonkversterker nog even een keertje doorgemeten en de volgende waardes komen eruit. Hierbij is poot 7 de meest linker poot als je in de connector kijkt en 1 de meest rechter.
Tussen poot 7-4; 2496 Ohm op 4 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 2-4; 2495 Ohm op 4 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 6-4; 2,467 mOhm op 6 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 1-4; 2,473 mOhm op 6 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 1-2; 2,434 mOhm op 1 de com van de multimeter gehouden.
Tussen poot 6-7; 2,435 mOhm op 6 de com van de multimeter gehouden.
Houdt je de com van de multimeter op de andere poot dan krijg je een overload. Waarschijnlijk door de diode werking in het ding.
Zou iemand deze waardes kunnen verifiëren op een werkende vonkversterker?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2018 20:30 #1444693
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 1up,
1up,
Ik zou Ff geduld hebben, weet niet waarom bti nog niet gereageerd heeft maar weet wel dat wessem360 flink ziek geweest Is terwijl er grote projecten liepen/lopen.
Hij zal vast en zeker reageren zodra hij zn mail leest, komt vast en zeker goed.
Als je nu op eigen houtje wat gaat doen en er ontstaan meer problemen wordt het alleen maar lastiger.
Grtz Daniel
Ik zou Ff geduld hebben, weet niet waarom bti nog niet gereageerd heeft maar weet wel dat wessem360 flink ziek geweest Is terwijl er grote projecten liepen/lopen.
Hij zal vast en zeker reageren zodra hij zn mail leest, komt vast en zeker goed.
Als je nu op eigen houtje wat gaat doen en er ontstaan meer problemen wordt het alleen maar lastiger.
Grtz Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2018 23:18 #1444695
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Print terug sturen
Bij mij liep de motor (en soms direct) vanaf de start op 2 cilinders. Op dat moment wordt de aansturing van cilinder 1 en 4 uitgeschakeld. Cilinder 2 en 3 worden op dat moment extra vaak aangestuurd. Oorzaak was dus interferentie op de printplaat.. Is destijds door een diagnose centrum vast gesteld (duur). Ik heb er nog plaatjes van. Als het lukt plaats ik ze hier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2018 23:22 #1444696
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo hoort het
Nog een plaatje waar je kan zien dat het correct werkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2018 19:44 #1444723
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wasted spark probleem
Sinds november 2014 heb ik naar tevredenheid een wasted spark ontsteking van BTI in mijn auto zitten. Ik heb twee keer gehad dat de auto niet goed liep.
1. Door BTI werden NGK bougies meegeleverd. Die functioneren niet optimaal met een BTI. De auto hield in bij accelereren. Na verwisselen door Bosch bougies werkte eea direct weer goed.
2.Daarnaast is het systeem gevoelig voor spikes op de boordspanning. Ter illustratie. In een relais zit nagenoeg altijd een diode om spanningspieken te dempen. Bij het relais van de mistlampen was deze defect. Telkens bij het bedienen van dit relais gaf de ontsteking problemen. Deze konden tijdelijk worden opgelost door de motor uit en weer aan te doen, een soort reset dus (en de mistlampen niet te gebruiken). Uiteindelijk heb ik de diode vervangen waarna zich geen problemen met de wasted spark ontsteking hebben voor gedaan.
Misschien kun je iets met deze info.
1. Door BTI werden NGK bougies meegeleverd. Die functioneren niet optimaal met een BTI. De auto hield in bij accelereren. Na verwisselen door Bosch bougies werkte eea direct weer goed.
2.Daarnaast is het systeem gevoelig voor spikes op de boordspanning. Ter illustratie. In een relais zit nagenoeg altijd een diode om spanningspieken te dempen. Bij het relais van de mistlampen was deze defect. Telkens bij het bedienen van dit relais gaf de ontsteking problemen. Deze konden tijdelijk worden opgelost door de motor uit en weer aan te doen, een soort reset dus (en de mistlampen niet te gebruiken). Uiteindelijk heb ik de diode vervangen waarna zich geen problemen met de wasted spark ontsteking hebben voor gedaan.
Misschien kun je iets met deze info.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2018 04:27 #1445348
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stand van zaken?
1up, Ik ben wel benieuwd of je al wat verder bent gekomen. En zo ja wat de oorzaak was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
19-04-2018 17:52 #1445375
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Contact BTI
Heb toevallig afgelopen maandag reactie gehad op de mail naar Fabian/BTI.
Hierin zegt die dat het waarschijnlijk komt omdat de WS print wordt gereset door een hoogspanning. Maar vindt het ook wel raar dat dit alleen in warme toestand is.
De redenen voor hoogspanning kunnen zijn;
-Slechte bougiekabels. Bij mij net een nieuwe set voor de WS gemaakt.
-Gebruik van een niet ontstoorde bougie. Bij mij niet het geval.
-Relais wat kapot/slecht is. Zou kunnen alleen nog geen idee hoe te ontdekken.
Kreeg wel de volgende tip; Een optie bij eventuele resetproblemen kan het plaatsen van een 0.47uF/0.68uF condensator van 50V/63V (parallel met PSU +/- ) verhelpen/ verbeteren.
Van het weekend maar ff kijken om die condensator er sowieso tussen te zetten. En dan verder kijken of ik een idee heb welk relais er geschakeld wordt als dit probleem zich voordoet.
Hierin zegt die dat het waarschijnlijk komt omdat de WS print wordt gereset door een hoogspanning. Maar vindt het ook wel raar dat dit alleen in warme toestand is.
De redenen voor hoogspanning kunnen zijn;
-Slechte bougiekabels. Bij mij net een nieuwe set voor de WS gemaakt.
-Gebruik van een niet ontstoorde bougie. Bij mij niet het geval.
-Relais wat kapot/slecht is. Zou kunnen alleen nog geen idee hoe te ontdekken.
Kreeg wel de volgende tip; Een optie bij eventuele resetproblemen kan het plaatsen van een 0.47uF/0.68uF condensator van 50V/63V (parallel met PSU +/- ) verhelpen/ verbeteren.
Van het weekend maar ff kijken om die condensator er sowieso tussen te zetten. En dan verder kijken of ik een idee heb welk relais er geschakeld wordt als dit probleem zich voordoet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam