B200ET. Welke turbo past?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 21:18 #1073250 door V700 register
B200ET. Welke turbo past? is gemaakt door V700 register
Beste,

Deze vraag stel ik maar in dit segment aangezien het toch een beetje het krachtpatser-onderdeel van de wagens is.

Nu heb ik sinds kort een b200et uit '87 en vroeg mij af of andere turbo's van bijvoorbeeld B230FT, B230FK e.d. ook passen op mijn kleiner bemeten 200'tje.

Zijn de turbo's identiek?
Zit er veel knip en plak werk aan?

Verder nog geen kans gehad de luchtslangen te demonteren en weet zodoende ook nog niet welk type turbo er aan het blok bungelt. Iemand enig idee?


alvast bedankt voor de cooperatie!

Groet,
Eric



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2009 22:17 #1232338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meerdere Mitsubishi turbo's
in z'n algemeenheid: elke andere turbo dan die type specifiek is voor jou auto zal enige of grotere aanpassing vergen. 
Enkele turbo's uit de Garrett T3 serie zijn mogelijk:
Een fijne is een Ford Cosworth turbo in .48AR of .63AR uitvoering. Dit turbinehuis heeft een hele forse interne wastegateklep die dus voor zo'n simpel type turbo installatie redelijk goed  boost kan regelen, ook bij hoge boostniveau's. 
ook meerdere Mitsubishi turbo's zijn passend:
td05-12b (goed tot 200+pk)
td04-13C (goed tot 225pk
td04-15G (goed tot 280pk)
td04-16T (300Pk)
td04-18T (nog meer)
en waarschijnlijk nog wel meer maar dan zit je al boven de 300+PK
het gaat 'm om de volgende zaken:
- wat voor downpipe aansluiting zit er op
- wat voor aansluitflens zit er op en is deze passend voor het spruitstuk. ( de aansluiting is typisch voor Volvo: een GarrettT3 boutpatroon met een speciale passing die montage zonder pakking mogelijk maakt. 
- is het compressorhuis klokbaar (verdraaibaar) zodat je de slangen goed kan aansluiten
- wat voor AR heeft de turbine (alles groter dan .50 is voor hogere vermogens dan dat er nu op zit, zit er een interne wastegate in? Of moet er een externe bij worden gemaakt?
- wat voor AR heeft de compressor ? Wat is de diameter van het compressorhuis? groter is bij hogere boost beter.
-  heeft deze een interne CBV of is een externe CBV of dumpvalve erbij nodig?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2009 22:12 #1232402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JanV
Altijd met bewondering je uitleg gevolgd. Ik vroeg me ook al af of je mijn vraag zou gaan beantwoorden.

Van het weekend eens de luchtwegen strippen om de turbo aan de tand te voelen. En dan gelijk even kijken welke turbo er aan de b200et bungelt en hoe.

Ik vond op het www ook bovengenoemde volvo turbo's met met een "LH" toevoeging o.i.d. zoals: TD04LH-13 of de laatste letter die anders is. Is dat problematisch?

Verder zal ik me nog eens verdiepen in het reilen en zeilen van turbo-techniek. Heb je nog eventuele tips voor boeken of websites e.d, ik houd me aanbevolen.

www.autospeed.com is mijn tip aan iedereen.


JanV bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 19:40 #1232470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die LH of HL in de typenaam
Die LH of HL in de typenaam van een Mitsubishi turbo heeft volgens mij van doen met het soort downpijp aansluiting , onze 740 en 940's met Mitsu turbo's hebben een conische aansluiting van de downpipe, dat is lang niet altijd het geval. Even goed opletten dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 22:59 #1232494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de HL staat voor een iets
de HL staat voor een iets grotere sub-serie in de TD04 turbo's. dikkere as, grotere turbine, wat andere kleine dingen anders. zeker de moeite waard om naar een 15G (van 850 t5) over te stappen als je een 13C of T25 hebt.
downpipe aansluiting van de 850 turbo's is inderdaad tot '95 (precieze datum niet bij mij bekend) gelijk aandie van de 700/900. daarna zijn er andere flenzen gekomen die ook betere doorstroom hebben maar dat is geen dealbreaker als die er niet op zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2009 00:56 #1232550 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Typeplaatje gevonden.
Typlaatje gevonden.
Het is  een Garrett, maar nu komt het, ik kan het model nr. niet goed lezen. Wat een enorm handige plek op een plaatje te bevestigen, briljant zo precies achter de vloeistof koppelingen. Oké, ik heb geen spiegeltje van klein formaat liggen. Tja, hoort dus eigenlijk in de gereedschapskist te zitten.
Ik heb de volgende mogelijkheden:
- TB03
- T803
- TD03 (maar dit lijkt er niet sterk op)
 
Heeft iemand enig idee wat voor een het er is, ik zou het graag willen weten.
 
Alvast bedankt. 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2009 23:19 #1236606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B200ET is standaard bij mijn
B200ET is standaard bij mijn weten nooit voorzien van een mitusbishi maar altijd met een Garrett T3 geleverd (TB03).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 14:16 #1237057 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mitsubishi

Bossie schreef : B200ET is standaard bij mijn weten nooit voorzien van een mitusbishi maar altijd met een Garrett T3 geleverd (TB03).

Standaard een TD04H-13C blower 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 12:21 #1237091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij toch niet.
Een 13C werd alleen op de nieuwere (vanaf +- 90) motoren geleverd. Zeker niet op een 740 B200ET. Dat zou ook heel raar zijn omdat de B200ET nog het oude type uitlaatspruitstuk heeft en een 13C met nieuw spruitstuk wordt geplaatst.
Wellicht bedoel je de B200FT?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 17:15 #1237114 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 745Tic
uit 87 was voorzien van een mooi fluitende garret turbo.Of het een FT of een ET was weet ik niet maar der zat zo,n motronic in met zo,n luchtweger.Wel jammer dat de mitsu turbo in de 98er die ik nu heb niet wil fluiten.Ik denk dus dat er orgineel een Garret in de 87er 740Tic zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD