B200ET. Welke turbo past?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Deze vraag stel ik maar in dit segment aangezien het toch een beetje het krachtpatser-onderdeel van de wagens is.
Nu heb ik sinds kort een b200et uit '87 en vroeg mij af of andere turbo's van bijvoorbeeld B230FT, B230FK e.d. ook passen op mijn kleiner bemeten 200'tje.
Zijn de turbo's identiek?
Zit er veel knip en plak werk aan?
Verder nog geen kans gehad de luchtslangen te demonteren en weet zodoende ook nog niet welk type turbo er aan het blok bungelt. Iemand enig idee?
alvast bedankt voor de cooperatie!
Groet,
Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Enkele turbo's uit de Garrett T3 serie zijn mogelijk:
Een fijne is een Ford Cosworth turbo in .48AR of .63AR uitvoering. Dit turbinehuis heeft een hele forse interne wastegateklep die dus voor zo'n simpel type turbo installatie redelijk goed boost kan regelen, ook bij hoge boostniveau's.
ook meerdere Mitsubishi turbo's zijn passend:
td05-12b (goed tot 200+pk)
td04-13C (goed tot 225pk
td04-15G (goed tot 280pk)
td04-16T (300Pk)
td04-18T (nog meer)
en waarschijnlijk nog wel meer maar dan zit je al boven de 300+PK
het gaat 'm om de volgende zaken:
- wat voor downpipe aansluiting zit er op
- wat voor aansluitflens zit er op en is deze passend voor het spruitstuk. ( de aansluiting is typisch voor Volvo: een GarrettT3 boutpatroon met een speciale passing die montage zonder pakking mogelijk maakt.
- is het compressorhuis klokbaar (verdraaibaar) zodat je de slangen goed kan aansluiten
- wat voor AR heeft de turbine (alles groter dan .50 is voor hogere vermogens dan dat er nu op zit, zit er een interne wastegate in? Of moet er een externe bij worden gemaakt?
- wat voor AR heeft de compressor ? Wat is de diameter van het compressorhuis? groter is bij hogere boost beter.
- heeft deze een interne CBV of is een externe CBV of dumpvalve erbij nodig?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van het weekend eens de luchtwegen strippen om de turbo aan de tand te voelen. En dan gelijk even kijken welke turbo er aan de b200et bungelt en hoe.
Ik vond op het www ook bovengenoemde volvo turbo's met met een "LH" toevoeging o.i.d. zoals: TD04LH-13 of de laatste letter die anders is. Is dat problematisch?
Verder zal ik me nog eens verdiepen in het reilen en zeilen van turbo-techniek. Heb je nog eventuele tips voor boeken of websites e.d, ik houd me aanbevolen.
www.autospeed.com is mijn tip aan iedereen.
JanV bedankt
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
downpipe aansluiting van de 850 turbo's is inderdaad tot '95 (precieze datum niet bij mij bekend) gelijk aandie van de 700/900. daarna zijn er andere flenzen gekomen die ook betere doorstroom hebben maar dat is geen dealbreaker als die er niet op zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is een Garrett, maar nu komt het, ik kan het model nr. niet goed lezen. Wat een enorm handige plek op een plaatje te bevestigen, briljant zo precies achter de vloeistof koppelingen. Oké, ik heb geen spiegeltje van klein formaat liggen. Tja, hoort dus eigenlijk in de gereedschapskist te zitten.
Ik heb de volgende mogelijkheden:
- TB03
- T803
- TD03 (maar dit lijkt er niet sterk op)
Heeft iemand enig idee wat voor een het er is, ik zou het graag willen weten.
Alvast bedankt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Standaard een TD04H-13C blowerBossie schreef : B200ET is standaard bij mijn weten nooit voorzien van een mitusbishi maar altijd met een Garrett T3 geleverd (TB03).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wellicht bedoel je de B200FT?
- V700 register
- Nieuw lid
-