Steven's Volvo 343 DL 1977 (mj '78)
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Hoi Steven,
Leuk om te zien dat de legende voortleeft
Ik heb hier met veel plezier in gereden. Als de carterplug met zwarte vloeibare pakking zit dan is het het originele blok .
Kan je er nog veel anekdotes over vertellen. Ook dat de auto slechts een spinnenwebroestplekje had op het linker voorspatbord toen ik m verkocht. Verder helemaal niets!
En die loodvervanger... Daar heb ik hier het flesje nog van liggen.... Uit deze 343!
Neem gerust contact met me op!
Gr. Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
AvdAkker;239570 schreef : je zou een b14.0 kunnen reviseren, maar doe dat dan wel met zuigers, drijfstangen en oliepomp van een .3 of .4
de cilinderkop is ook compleet anders als de latere versies (kleinere kleppen en poorten) maar die vliegen niet zo vaak door de zijkant van de motor naar buiten
Ik heb indertijd deze dame geadviseerd over het vervangen van de motor.
Als je de kans hebt een B14.3E op de kop te tikken kun je die er zo inleggen en helemaal weer opbouwen als een B14.0E. De pk's blijven dezelfde erna als die van de 0E.
Het reviseren van een 0E gaat een kostelijke grap worden; niet alleen moet je het binnenwerk van een 3E of een 4E overzetten, je moet ook de kop van een 3E (het makkelijkste) of een van een 4E (vergt aanpaswerk) gaan gebruiken zodat je later gewoon op de huidige benzine kunt rijden.
Bij de 0 serie waren niet alleen de zuigers aan de slappe kant, ook de kleppen hadden de neiging te verbranden (spreek uit ervaring) en Volvo heeft iets later de klephoek aangepast om dit te verhelpen.
De mat en dergelijken zou ik zo direct nog niet hebben weggegooid ook al zijn ze hopeloos versleten/....
Vaak is drogen en schoonmaken iets met een wonderbaarlijk resultaat maar ook anders kun je de "troep" nog gebruiken om te zien of iets corrects is voor de wagen of niet want voor 79 is er vaak een hoop verandert.
Ik vind het trouwens super dat je deze dame weer op de weg wilt brengen! Veel succes ermee!
PS: ik zie dat je ook nog een ruitewissertank zult moeten gaan zoeken....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Kijk aan, ga ik zeker even kijken.Drieviernul;239588 schreef : Over deze auto is door de toenmalige eigenaar een stukje geschreven in Volvoice 26. Voor leden via het ledenmenu te lezen.
Zal eens naar de carterplug kijken maar denk niet dat dit het originele blok is. En helaas wat roest betreft is deze auto echt zwaar op achterruit gegaan. De roest zit zo ongeveer overal (behalve de deuren), en dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid deuken.Friezl;239593 schreef : Hoi Steven,
Leuk om te zien dat de legende voortleeft
Ik heb hier met veel plezier in gereden. Als de carterplug met zwarte vloeibare pakking zit dan is het het originele blok .
Kan je er nog veel anekdotes over vertellen. Ook dat de auto slechts een spinnenwebroestplekje had op het linker voorspatbord toen ik m verkocht. Verder helemaal niets!
En die loodvervanger... Daar heb ik hier het flesje nog van liggen.... Uit deze 343!
Neem gerust contact met me op!
Gr. Bart
Echt ongeloofelijk dat in (naja wat zal het zijn?) 10 jaar tijd deze auto zo ongeloofelijk hard is achterruit gegaan. Als ik de oude foto's bekijk van Bart zullen die ongeveer van 10 jaar geleden zijn?
Zodra de auto klaar is kom ik wel even langs
Alleen de bagagemat achterin heb ik weggegooit, deze was zoiezo al door de midden geknipt vanwege de gastank en geloof me, hier kon de k?rcher niet meer tegenop. De matten bij de voetenruimte waren kletsnat maar verder nog prima dus die hangen te drogen.volvomania;239595 schreef : Ik heb indertijd deze dame geadviseerd over het vervangen van de motor.
Als je de kans hebt een B14.3E op de kop te tikken kun je die er zo inleggen en helemaal weer opbouwen als een B14.0E. De pk's blijven dezelfde erna als die van de 0E.
Het reviseren van een 0E gaat een kostelijke grap worden; niet alleen moet je het binnenwerk van een 3E of een 4E overzetten, je moet ook de kop van een 3E (het makkelijkste) of een van een 4E (vergt aanpaswerk) gaan gebruiken zodat je later gewoon op de huidige benzine kunt rijden.
Bij de 0 serie waren niet alleen de zuigers aan de slappe kant, ook de kleppen hadden de neiging te verbranden (spreek uit ervaring) en Volvo heeft iets later de klephoek aangepast om dit te verhelpen.
De mat en dergelijken zou ik zo direct nog niet hebben weggegooid ook al zijn ze hopeloos versleten/....
Vaak is drogen en schoonmaken iets met een wonderbaarlijk resultaat maar ook anders kun je de "troep" nog gebruiken om te zien of iets corrects is voor de wagen of niet want voor 79 is er vaak een hoop verandert.
Ik vind het trouwens super dat je deze dame weer op de weg wilt brengen! Veel succes ermee!
PS: ik zie dat je ook nog een ruitewissertank zult moeten gaan zoeken....
Als ik het zo lees over de motorproblemen denk ik toch dat ik voor een volledige revisie ga, al die blokken hebben zoiezo richting de 100.000 gelopen dus na een volledige revisie moet dat er nog wel een keer mee lukken. En dan bedoel ik ook nieuwe lagers, zuigers, cilinder bussen, kop reviseren kleppen opnieuw inslijpen etc....
Als ik een 300 serie met een nieuwer blok wil koop ik wel wat anders. Vind het ook een beetje bij die oudjes horen. straks ligt er in iedere 77'er een B14.4 :hmmz2:
En zoals al gezegd werd, zuigers / stoterstangen uitwisselen kan dan natuurlijk altijd, maar wil verder wel alles zo veel mogelijk behouden zoals bijv. de kop.
En een wisser vloeistof tankje zat er wel in maar hing los naast de accu, zat wel aangesloten maar de vloeistof leidingen waren verder doorgeknipt. Mits dit een origineel tankje was natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Wat roest betreft, beide kriksteunen achter zijn verrot plus de beide hoeken van de dorpel achter van onder tot boven. Voor lijkt alles hard. Achter hoopte zich waarschijnlijk ook al het vocht op, verder de camping kachel er maar ingezet, want drogen wil het niet echt.
Voorschermen zijn ook op de bekende plek voor onderaan helemaal verrot. Evenals een paar gaten in de voorbalk. Rondom de ramen dan weer helemaal niets.
Accubak ook verrot.
Wie weet wat ik nog meer tegenkom op het moment dat de vloerbedekking eruit is. van onderen gezien lijkt alles hard.
Verder heb ik ook het idee dat de schokdempers achter aardig doorgezakt zijn.
Uitlaat is van voor tot achter nog helemaal goed.
Secundaire CVT lekt aardig wat olie, zag de druppels er aan hangen.
Bekleding zitten overal gaten en scheuren in, dit wil ik allemaal opnieuw laten bekleden inclusief een nieuw hemeltje.
is dat trouwens altijd beige geweest of was het hemeltje net als de latere types ook spierwit?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Hebben ze de achterklepscharnieren geconserveerd? Heb ik moeten laten lassen en zou de volgende eigenaar in de menie zetten...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Hemeltje zitten ook scheuren in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.