ik en m'n 2x zo oude bak.

Lees meer
08-02-2011 10:50 #100310 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic ik en m'n 2x zo oude bak.
Subtiel metertje, ik vindt de originele te groot en te lomp. Als ik ooit weer is een amazon heb (combi of sedan) dan koop ik een los dashboard en las ik de asbak en het originele radio gat dicht en dan wordt dit de plek(ken) voor extra meters, tenzij ik kies voor een 5 bak met korte pook dan kan ik een midden console bouwen en daar de radio en meters in kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
15-03-2011 23:12 #101494 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic ik en m'n 2x zo oude bak.
ben weer met Han bezig geweest:
bakolie ververst, koppelingsplaat, drukgroep, druklager, toplager, en uiteraard de achterste krukaskeering vervangen.

druklager bleek niet de goede bij de drukgroep te zijn (B&B lager bij F&S drukgroep meen ik), en was aardig op de diafragmaveer ingelopen. de koppelingsplaat was verder ook aan z'n eind en de drukgroep vet van het lekkage..

toplager bleek ook hardstikke gaar. bak, koppelingshuis en nog wat onderdelen schoon gemaakt, toen kwam ik er achter dat de bak rood was! (wist ik veel)
uiteindelijk geen druppeltje meer gezien tot vandaag, niet onder de auto maar op de vooras, volgens mij lekt hij uit het luchtfilter dus iets met de carterontluchting???
wie weet het?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2011 07:47 #101502 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic ik en m'n 2x zo oude bak.
Dat ziet er weer netjes uit met zo'n nieuwe keerring.
Hoe is je voorste oliekeerring? Ook in je distributiedeskel zit van oorsprong een exemplaat van vilt.
Daar kan de lekkage dus ook vandaan komen.

Uit je luchtfilter kan ook, maar dat is meestal niet best. Dat heb ik ook eens gehad met een blok. Dat kwam doordat het blok versleten was en veel onderdruk had. Hoe is je compressie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2011 09:07 #101506 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic ik en m'n 2x zo oude bak.

"Lars Rengersen" schreef:
Dat ziet er weer netjes uit met zo'n nieuwe keerring.
Hoe is je voorste oliekeerring? Ook in je distributiedeskel zit van oorsprong een exemplaat van vilt.
Daar kan de lekkage dus ook vandaan komen.


Die stalen fan wil inderdaad alle olie graag naar achteren nevelen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
16-03-2011 20:28 #101523 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic ik en m'n 2x zo oude bak.
voorste keering is een paar maanden terug vervangen voor een rubber.
compressie: 1: 12 / 2: 10 / 3: 9,5 / 4: 11
niet te gek toch?

in mijn ogen kunnen het 2 dingen zijn:
- carterontluchting niet goed, volgens mij zit het goed aangesloten. maar de slang van de olievuldop naar het spruitstuk kan verstopt zijn waardoor de gassen niet daardoor, maar via de andere naar het luchtfilter gaan.
kan dit mogelijk zijn? en die slang aan de olievuldop, zit daar nog een filter oid in? want hij is best zacht en ik voel ergens in het midden iets erin zitten.

- rembekrachtiger. die is volgens mij al langer gaar, als ik op de rem trap hoor je hem lucht aanzuigen en gaat hij harder lopen.
opzich remt hij prima maar veel bekrachtigen is het volgens mij niet..
is het mogelijk dat doordat deze lucht aanzuigt vanuit het filter, er zoveel lucht aangezogen word dat deze ook met de slang naar de zijkant aan de andere kant van het blok meekomt?

daar moet normaal frisse lucht heen, maar dat gaat dus duidelijk de verkeerde kant op..
zal het binnekort eerst maar eens schoonmaken, kan het zijn dat het doosje waarop de slang aan de zijkant van het blok zit niet goed werkt? of hoe werkt die precies?

bedankt voor de reacties!! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2011 09:03 #101538 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic ik en m'n 2x zo oude bak.
De carterontluchtingsslangen zelf moeten gewoon open zijn (zonder filter etc.), de aansluitnippel op het inlaatspruitstuk moet een kleine opening hebben (ongeveer 2 mm) en mag niet verstopt zijn, doosje rechts aan motorblok is olieval (open doosje met in aansluitopening grof zeefje=vlamdover uit opgerold koperplaatje, mag ook niet verstopt zijn).
Als de rembekrachtiger lucht aanzuigt en de motor harder gaat lopen zal het membraan lek zijn => rembekrachtiger werkt niet meer en motor zuigt valse lucht aan (beide dus niet goed). De lucht zal echter van de buitenlucht naar het inlaatspruitstuk in gezogen worden omdat daar ondrdruk aanwezig is (deze is ook nodig voor een werkende rembekrachtiger). Zover ik weet is het membraan niet als reserveonderdeel te koop en te plaatsen (alles kan in principe, maar of het zinvol is), dus een andere zoeken.
Succes!

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
17-03-2011 10:20 #101541 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic ik en m'n 2x zo oude bak.
de rembekrachtiger dat geloof ik wel, ben ik aan gewend. maar inderdaad lijkt me niet dat daardoor olie in het filterhuis komt.
ik ga die slang van de olievuldop naar het spruitstuk eens goed nakijken of vervangen.

volgens mij klopt die niet helemaal en als de cartergassen er daar niet uit kunnen lijkt het me logisch dat ze via de andere slang komen. terwijl daar dus juist frisse lucht van het filterhuis naar de motor moet..

vanavond of morgen kijk ik ernaar! mocht die slang op de olievuldop niet goed zijn, kun je daar gewoon een ander stuk voor krijgen bij een automateriaal handel of is daar nog iets speciaals mee??

Mvg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-03-2011 14:36 #101546 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic ik en m'n 2x zo oude bak.
Behalve juiste lengte + diameter en haakse bocht bij vuldop verder niets bijzonders.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
26-03-2011 13:05 #101747 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic ik en m'n 2x zo oude bak.
vreemd genoeg kom ik een veer van 50 mm lang en 13 mm diameter tegen in de slang van de olievuldop naar het spruitstuk, aan het eind waar de slang aan het spruitstuk zit.
ik ga die slang, en de vlamdover nieuw bestellen, plus de vacuüm slang van de rembekrachtiger omdat die poreus is.

ik ben alleen in de war hoe het nu met die slang van de carterontluchting zit, want ik kom die veer tegen, waar voor is hij? om de zaak open te houden bij onderdruk? en Dortangs, jij zegt dat er niks in de slang hoort te zitten maar ik lees op verschillende plekken dat er een terugslagventiel in geplaatst moet worden.

zoiets ben ik niet tegen gekomen en de vlamdover volgens mij ook niet..
gister die slangen, vuldop, en nippel aan het spruitstuk nog eens schoon gemaakt, daarna laten lopen en vervolgens kwam er bij ongeveer 2000 tot 3000 toeren wat rook en nogal wat roet uit de uitlaat, stationair of tegen de 4000 toeren niet of weinig.

ik weet niet goed wat er nu niet goed aan is maar ik kijk vanmiddag nog even naar de olieval en of deze verstopt zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2011 11:31 #101799 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic ik en m'n 2x zo oude bak.
Een terugslagventiel ken ik alleen bij een B18, de latere ontluchtingen zijn anders, zoals op de afbeelding in dit item te zien. Hier zijn de slangen gewone slangen zonder iets bijzonders (ik heb er tenminste nog geen andere gezien, een veer erin bij een te slappe slang kan ik me nog voorstellen maar bij een Volvo nog niet tegengengekomen), de aansluitnippel op het spruitstuk heeft dan een gecalibreerde kleine opening (zover ik mij herinner 2 mm), het potje tegen de zijkant van de motor (olieval) heeft bij een B18 geen vlamdover, maar bij de B20 wel (soort messing zeefje), de verschillen hebben zover ik kan nagaan ermee te doen dat de luchtcirculatie omgedraaid verloopt.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.