Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
04-12-2023 18:07 - 04-12-2023 18:12 #1043182 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
De afgelopen twee dagen ben ik bezig geweest met wat laswerk aan de voorbalken, die wel erg gaar zijn aan de wielkant. Ik ben behoorlijke stukken aan het uitslijpen geweest, maar de opbouw is ook alweer begonnen. Ik heb de balk tot ongeveer de helft ondersteund, zodat niets fast verbuigrn. Wederom heb ik te maken met oude reparaties die er eerst uit moeten...

 
 
 
 
   
  

Zo veel roest zit er tussen de verschillende lagen staal (3). Hierdoor is alles opgebold tussen de puntlassen in.
 
 

De verstevigingsplaat aan de buitenkant t.h.v. de bevestigingsbouten van het stuurhuis heb ik tijdelijk losgeboord. Ik heb twee 2mm gaatjes door zowel de versteviging als de balk geboord op de plek waar ik het materiaal van de balk kan laten zitten (waar het staal nog goed is), zodat ik deze plaat later weer goed uit kan lijnen .

Morgen (?) meer!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-12-2023 19:56 #1043187 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Lekker bezig hoor!

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
05-12-2023 00:21 #1043192 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Dank Mathieu! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2023 11:44 #1043196 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Mooi werk, en dankbaar ook!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
02-01-2024 11:02 - 02-01-2024 11:04 #1043568 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hee allen! Allereerst de beste wensen voor 2024!

In de tussentijd heb ik niet stil gezeten, maar ben ik gestaag door gegaan met lassen aan de auto. Er is meer rot staal uit de voorpoot gekomen en er is weer vers staal in gegaan. Omdat ik grotere stukken plaatwerk wilde kunnen buigen heb ik (deels als las-oefening) een zetbankje gemaakt. Omdat ik ook omgezette strips staal wilde kunnen buigen heb ik ook een rekmachine gemaakt van een luchthamer. Beide apparaten werken verrassend goed. Een sfeerimpressie:

Hier waren we ongeveer gebleven...
 

Weer een stuk ingelast en afgebraamd.

 

De verstevigingsplaat voor het stuurhuis met kleine boortjes er in als uitlijngereedschapje, klaar voor de proplassen.

 

De omgezette strip terug

  En geproplast.

 

En het allerlaatste stukje. Ik heb dit stuk ook aan de zijkant afgelast, in plaats van alleen het puntlassen zoals de rest. Het leek dat dit origineel ook zo was, al weet ik niet of het inderdaad echt origineel was, of of het eerder laswerk was. Het leek me ten minste geen verkeerd idee, vooral zo helemaal onderaan in de wielkast.

  

Dit lijkt me ook een bekend plekje waar ze wel willen roesten. Ik heb hier gekozen voor een inzetstuk ipv het vervangen van de hele balk.

 

En ook dit stukje weer terug. Het afbramen moet nog.


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
02-01-2024 11:07 #1043569 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
En hier de zetbank:
Het onderstel is even van hout, omdat het me handig leek om dat weer uit elkaar te kunnen schroeven als ik het ding lang niet nodig heb, in verband met de ruimte in mijn werkplaats. Het staal heb ik gekocht bij de schroothandel. Ondertussen staat het geheel ook mooi in het machinegroen.



​​​​
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2024 10:24 #1043588 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Mooi werke weer zeg, het is een heerlijk gevoel als je met eigen handen zo'n auto weer nieuw leven in kan blazen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2024 11:08 #1043590 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Mooie en ook zware klus zo te zien. Ook mooi om het laswerk te zien.
Stel dat je vóór WO2 een roestige auto had willen restaureren, dan moest je je toen helaas behelpen met stukjes metaal en pop-nageltjes.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-01-2024 23:20 #1043682 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Leuk om (in stilte) te volgen!

@Rutger, had je deze ook gezien ? Als ik dit prohject deed, zou ik het denk ik wel op gaan halen....
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
09-01-2024 00:43 - 09-01-2024 00:56 #1043684 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hee Bart! Leuk om te weten dat je mijn voortgang volgt zonder dat ik het door had! ;)
​​​​​
Ja, ik had de advertentie gezien op Marktplaats! Interessant object. Ik vind het eigenlijk zelfs behoorlijk zonde dat zoiets bij het oud ijzer belandt. Deze pv ziet er zo van een afstandje niet slechter uit dan die van mij (al weet ik dat het op foto's altijd meer lijkt dan het is). Ik vraag me dan zelfs weer af of deze body niet beter is dan die ik heb, en dan twijfel ik weer even of ik die niet beter kan halen en daar mee verder moet gaan. Maar ik heb besloten dat als ik steeds van plan verander als zich zo'n kans voor doet, het ten slotte nooit af komt. Een restauratie vergt ook een stukje toewijding aan een auto, dus ik ga stoïcijns verder met mijn eigen exemplaar. Voor stukken plaatwerk is het natuurlijk wel interessant. Helaas zijn de afstanden al snel groot als je in Groningen woont (zoals bijvoorbeeld ook het clubmagazijn of veel evenementen). Deze body staat voor mij 225 km verderop dus da's een hele rit en het is lastig inschatten wat de staat van de delen is die ik nodig heb, dus ik weet niet hoe interessant het voor mij is. Veel reparatieplaatwerk heb ik ook al, maar je vraagt je af....

​​

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.