Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
20-02-2024 00:22 #1044085 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Dank, en leuk om te horen Stijn, daarvoor doe ik het! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
29-02-2024 19:32 #1044221 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ondertussen heb ik naar voorbeeld van een metaalbewerker op YouTube (Make it Kustom) een soort profielhamer op basis van een luchthamer gemaakt. Hiermee kan ik profielen maken in plaatstaal, door van 6mm dikke strip malletjes te maken van het specifieke profiel dat ik beoog. In eerste instantie was het de bedoeling dat de luchthamer op een arm sloeg waarin de malletjes geklemd zitten, maar daarvoor bleek er toch te veel energie verloren te gaan en was de luchthamer die je hier overal kunt kopen niet sterk genoeg. Ik heb dus vervolgens steeds een luchtbeitel afgezaagd, en daar direct het benodigde malletjes op gelast. Een en ander werkt redelijk, maar de lassen breken uiteindelijk wel. Bij het inslaan van deze profielen krijg je wel de nodige vervorming. Je kunt dit ook doen met een fel af machine, maar ook dan krijg je vervorming heb ik gezien en gehoord. Dit lost men doorgaans op door het metaal op de plek van de felsrand te strekken met een Engels wiel, voor het felsen. Ik heb iets soortgelijks geprobeerd met een platte mal in mijn hamer, maar dit leverde niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk is het me met wat nabewerken met een hamer redelijk gelukt alles weer in model te kloppen na het hameren met de machine. Het blijft wat behelpen maar je kunt er wel panelen mee maken. Hieronder een sfeerimpressie van het maken van een stuk vloer voor de pv.

 
De betreffende mal. Je moet de mal zo passend maken dat hij precies klopt als je er overal 1mm plaat tussen denkt.

 
Het apparaat, na vele aanpassingen.

 
Zo ziet het er uit na het inslaan.

 
Andere kant van de plaat.

 
De plaat met de twee richels naast elkaar voor betreffend stuk vloer.
 
Met een andere set malletjes en een aanslag kan ik een verzetje in de plaat hameren van 20mm breed en 1 mm diep.


​​​​​​ 
Idem.

Er mist nu nog een andere richel die haaks op deze twee staat. Daarvoor heb ik nieuwe malletjes gemaakt. Ik ben een beetje bang dat ik deze plaat alsmog verklooi, maar dat zullen jullie nog wel horen. 



 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2024 19:51 #1044222 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ontzettend mooi gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-02-2024 19:58 #1044223 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Geweldig, er wordt zelfs een plaatwerkmachine gemaakt, complimenten en dank dat je ons dit alles laat zien.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2024 00:02 #1044225 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Knap staaltje werk zoiets had ik niet bedacht.
Ik had wel eens zitten denken maar dan met lucht ballen, die je voor een luchtkrik gebruikt maar het is nooit van gekomen ik zocht altijd naar profiel wat al ver in de richting kwam.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2024 17:49 #1044228 door Joep Langeveld
Beantwoord door Joep Langeveld in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hallo Rutger,

Ik heb ook nog twee deurdorpels met plaatwerk links en rechts voor een Katterug..Nieuw plaatwerk. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2024 18:38 #1044229 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Geweldige en innovatieve oplossing voor vrij regelmatig voorkomend probleem wanneer je eigen plaatwerk maakt. Om te onthouden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
01-03-2024 20:07 #1044230 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Dank Rik, Johan, Coen en Rudi! Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar het is wel een denkrichting met zo'n luchthamer. Zo'n ding kost rond de dertig euro en je krijgt er meteen 4 beitels mee, dus je hebt voor weinig geld mooi wat experimenteerruimte. 

En Joep, wat een bijzondere onderdelen heb je daar! Deze delen zijn nauwelijks nog te krijgen. Heb de laatste voor de passagierszijde gekocht via het clubmagazijn. Daar is het overtollige plaat al van de persing verwijderd, maar het is net zo'n deel. De andere kant heb ik denk ik niet per se nodig, maar ben toch benieuwd wat je er voor vraagt! Je mag me ook even pm-en. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
05-03-2024 11:00 #1044261 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Nou, het is gelukt de laatste richel er ook in te stampen met de pneumatische felsmachine. Er moest een beetje worden nageklopt na de tijd, maar dat wilde prima. Met geduld en een mooie hamer kun je heel veel bijwerken in plaatstaal, kom ik achter. 
   

Dit stuk vloer zit er in, nu weer naar de rechter snip.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
14-03-2024 01:23 #1044388 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Toch nog even een vraag aan wie dit mogelijkerwijs weet...:

Mijn dorpels zijn zo slecht gerepareerd in het verleden dat ik erg veel moeite heb te achterhalen hoe één en ander origineel hoort te zitten. Ik heb eerder een tekeningetje gemaakt van wat ik vermoed dat de dwarsdoorsnede is van hoe de dorpel met vloer hoort te zijn, maar ik geloof toch dat ik dingen over het hoofd zie. Heeft iemand meer info over hoe deze constructie in elkaar zit? Hieronder het schematische tekeningetje dat ik had gemaakt. De binnendorpel heb ik hier per ongeluk verkeerd om in getekend. 

Ik weet bijvoorbeeld niet of de plaat aan de binnenkant (die ik 'verticale binnendorpel' noem ) inderdaad helemaal recht is en naar beneden loopt. Ik weet ook niet of het hoekje waarop de vloer steunt inderdaad gewoon een hoekijzer is... 

Met andere woorden: heeft iemand zoiets uit elkaar gehad en gereconstrueerd of weet iemand foto's? 

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.