Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
18-10-2023 01:43 #205069 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hee Wouter en Johan, 

Dank! Vooralsnog heb ik nog frisse moed en een hoop motivatie! 

En nee Johan, ik heb geen streefdatum. Mijn ervaring is dat het inderdaad ontzettend lastig is om zo'n restauratie in te schatten en er zaken omtrent te plannen, dus dat doe ik ook maar niet. Wel zou ik de auto graag binnen twee jaar af hebben. Zo lang heeft de restauratie van de Renault geduurd. Destijds kon ik ook alleen in de weekenden bezig, had ik weinig geld en moest ik alles nog leren, dus in dat opzicht heb ik nu voordelen. Wel heb ik toen in eerste instantie de motor niet geviseerd, maar dat veel later gedaan. Het is mijn intentie om dat nu wel meteen te doen, dus dat is weer wat extra werk. 

Ik hoop er over een dik jaar in te kunnen rijden, maar we gaan gewoon zien hoe het komt! 

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
04-11-2023 18:32 - 04-11-2023 19:09 #1042830 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ha mede-forummers en -clubleden! 

Er is weer wat vooruitgang. Ik ben verder gegaan met het demonteren van mijn pv. De afgelopen weken ben ik al wat aan het kaalmaken geweest om te zien waar de schade zit en wat originele en niet-originele delen zijn in het plaatwerk.

Ondertussen vond ik in het kentekenbewijs nog wat foutjes; er stond onder 'handelsbenaming' 'p544 sport' in plaats van de nodige 'pv'. Verder waren chassisnummer en typenummer samengevoegd. Ik heb even met de rdw gebeld en online een rectificatie aangevraagd. 

Verder heb ik het vademecum aangeschafd, de Volvo workshop manual en een zwikje SAE gereedschap. Ik was in de veronderstelling dat de pv in elkaar is gezet met SAE standaard bouten en moeren, dit klopt wel toch? In mijn voorwielophanging meen ik ten minste metrische dopmaten te bespeuren. Weet iemand hoe dat zit? Nou heeft mijn pv ook schijfremmen gemonteerd, dus misschien zitten er nieuwere onderdelen tussen, die van nieuwere Volvo's komen van toen Volvo al was overgestapt op metrisch? Ben benieuwd of iemand dit kan ophelderen voor mij. Sowieso ben ik benieuwd van welk ander model deze schijfremmen af komen, wat er gewoonlijk wordt gebruikt om zo'n pv naar schijven om te bouwen. Ik lees dat dit doorgaans van een Amazon komt? 

Ik ben heel erg van de originaliteit en wil daar eigenlijk niet van af wijken, maar schijfremmen en een gescheiden remsysteem lijken mij toch iets waarvoor ik maar eens een uitzondering ga maken, want dit lijkt mij wel een heel verstandige upgrade qua veiligheid.

Enkele foto's:

De huidige stand van zaken

De schijven 

Ophanging

Binnenkant

Later weer meer!
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2023 20:03 - 05-11-2023 09:08 #1042831 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ruiger, er zit bar weinig metrische schroefdraad in de PV en Amazon.
in de Amazon is het voornamelijk UNC wat de klok slaat. In de PV zit veel UNF.
Afgelopen  dagen de deuren in mijn Kattenrug teruggehangen. Ik was een boutje kwijtgeraakt. Op het oog is het M8 maar uiteraard paste dat niet. Bleek dus 5/16 UNF te zijn. Met het blote oog zie je het verschil niet !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2023 23:23 #1042832 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ja, ben een '64 1800S aan het opbouwen, die heeft alleen maar boutjes met fijne schroefdraad, wordt er helemaal gek van zo veel tijd als dat kost om de goede te vinden

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2023 23:28 #1042833 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Dan ben ik in de Filipijnen toch wel gelukkig hier vind je nog veel UNC.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2023 07:49 #1042835 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Om je moed een beetje op peil te houden heb ik nog 2 achterspatborden liggen voor gratis.
ik heb enige tijd overwogen om ze te laten stralen-verzinken en coaten, maar heb ik een vrijgevige bui toch besloten om 2 fabrieksnieuwe te kopen.
Ze staan mij een beetje in de weg.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
05-11-2023 14:10 #1042845 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hee P. Hanot, dat is heel genereus, super! Ik heb altijd interesse. Waar zit jij ergens in het land? De ervaring is dat Groningen altijd ver weg is haha. 

Gisteren heb ik de voorwielophanging nog verwijderd en een karretje gebouwd en vastgebout aan de voorpoten van de carrosserie, zodat je de auto rond kunt rollen en ik alvast kan beginnen met het schoonmaken, reviseren en lakken van de ophanging. Vandaag wil ik hetzelfde doen met de achterwielophanging. 

De voorwielophanging naast de auto.
 

Betreffend karretje (zit vast gebout op de plekken waar normaal het subframe vast zit). 

Rutger
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2023 14:34 #1042846 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Naast alle tegenvallers, zie ik ook een meevaller. De auto is al omgebouwd naar schijfremmen voor. Niet dat dat nu echt nodig is, de trommels remmen echt uitstekend, maar als het dan toch al gedaan is... Scheelt behoorlijk wat geld mocht je het van plan zijn geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
05-11-2023 14:40 #1042847 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ik heb nog nooit in een pv544 gereden, dus ik weet niet hoe de trommels remmen, maar schijven leken me geen overbodige luxe. Het is een concessie aan de originaliteit, maar een concessie aan basisveiligheid lijkt me nog eentje die ik wel over mijn hart kan verkrijgen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2023 15:17 #1042848 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

Ik heb nog nooit in een pv544 gereden, dus ik weet niet hoe de trommels remmen, maar schijven leken me geen overbodige luxe. Het is een concessie aan de originaliteit, maar een concessie aan basisveiligheid lijkt me nog eentje die ik wel over mijn hart kan verkrijgen. 
Dag Rutger,
Mijn 544 heeft voor en achter ook trommels.
Bij een noodstop rem je 3 a 4x recht vooruit als ze goed afgesteld zijn, en de 5e keer trekt die onverwacht een keer links of rechts scheef en moet je tegensturen (als dat nog lukt), maar daar hebben we gelukkig vangrails voor.
In mijn Amazon had ik rembekrachtiger en een overdrive laten plaatsen, dan kan je eens prettig 130 km/u aanhouden, maar het neigt ook tot gevaarlijk hard rijden.
Mijn persoonlijke voorkeur voor de PV is wel schijven vooraan, maar dan zonder rembekrachtiger. Zo blijf  ik meer controle over de remmen met pompend remmen bij een noodstop. Sneller dan 100 met een PV is alleen goed om voorbij te steken (150 kan ook als je echt levensmoe bent)
(Ik woon in Zaandam)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.