- Berichten: 47
Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
- Rutger Peereboom
- Offline
- Senior lid
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Dank! Vooralsnog heb ik nog frisse moed en een hoop motivatie!
En nee Johan, ik heb geen streefdatum. Mijn ervaring is dat het inderdaad ontzettend lastig is om zo'n restauratie in te schatten en er zaken omtrent te plannen, dus dat doe ik ook maar niet. Wel zou ik de auto graag binnen twee jaar af hebben. Zo lang heeft de restauratie van de Renault geduurd. Destijds kon ik ook alleen in de weekenden bezig, had ik weinig geld en moest ik alles nog leren, dus in dat opzicht heb ik nu voordelen. Wel heb ik toen in eerste instantie de motor niet geviseerd, maar dat veel later gedaan. Het is mijn intentie om dat nu wel meteen te doen, dus dat is weer wat extra werk.
Ik hoop er over een dik jaar in te kunnen rijden, maar we gaan gewoon zien hoe het komt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutger Peereboom
- Offline
- Senior lid
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
- Berichten: 47
Er is weer wat vooruitgang. Ik ben verder gegaan met het demonteren van mijn pv. De afgelopen weken ben ik al wat aan het kaalmaken geweest om te zien waar de schade zit en wat originele en niet-originele delen zijn in het plaatwerk.
Ondertussen vond ik in het kentekenbewijs nog wat foutjes; er stond onder 'handelsbenaming' 'p544 sport' in plaats van de nodige 'pv'. Verder waren chassisnummer en typenummer samengevoegd. Ik heb even met de rdw gebeld en online een rectificatie aangevraagd.
Verder heb ik het vademecum aangeschafd, de Volvo workshop manual en een zwikje SAE gereedschap. Ik was in de veronderstelling dat de pv in elkaar is gezet met SAE standaard bouten en moeren, dit klopt wel toch? In mijn voorwielophanging meen ik ten minste metrische dopmaten te bespeuren. Weet iemand hoe dat zit? Nou heeft mijn pv ook schijfremmen gemonteerd, dus misschien zitten er nieuwere onderdelen tussen, die van nieuwere Volvo's komen van toen Volvo al was overgestapt op metrisch? Ben benieuwd of iemand dit kan ophelderen voor mij. Sowieso ben ik benieuwd van welk ander model deze schijfremmen af komen, wat er gewoonlijk wordt gebruikt om zo'n pv naar schijven om te bouwen. Ik lees dat dit doorgaans van een Amazon komt?
Ik ben heel erg van de originaliteit en wil daar eigenlijk niet van af wijken, maar schijfremmen en een gescheiden remsysteem lijken mij toch iets waarvoor ik maar eens een uitzondering ga maken, want dit lijkt mij wel een heel verstandige upgrade qua veiligheid.
Enkele foto's:
De huidige stand van zaken
De schijven
Ophanging
Binnenkant
Later weer meer!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1148
in de Amazon is het voornamelijk UNC wat de klok slaat. In de PV zit veel UNF.
Afgelopen dagen de deuren in mijn Kattenrug teruggehangen. Ik was een boutje kwijtgeraakt. Op het oog is het M8 maar uiteraard paste dat niet. Bleek dus 5/16 UNF te zijn. Met het blote oog zie je het verschil niet !!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3379
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 260
ik heb enige tijd overwogen om ze te laten stralen-verzinken en coaten, maar heb ik een vrijgevige bui toch besloten om 2 fabrieksnieuwe te kopen.
Ze staan mij een beetje in de weg.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutger Peereboom
- Offline
- Senior lid
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
- Berichten: 47
Gisteren heb ik de voorwielophanging nog verwijderd en een karretje gebouwd en vastgebout aan de voorpoten van de carrosserie, zodat je de auto rond kunt rollen en ik alvast kan beginnen met het schoonmaken, reviseren en lakken van de ophanging. Vandaag wil ik hetzelfde doen met de achterwielophanging.
De voorwielophanging naast de auto.
Betreffend karretje (zit vast gebout op de plekken waar normaal het subframe vast zit).
Rutger
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 319
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutger Peereboom
- Offline
- Senior lid
- Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
- Berichten: 47
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 260
Dag Rutger,Ik heb nog nooit in een pv544 gereden, dus ik weet niet hoe de trommels remmen, maar schijven leken me geen overbodige luxe. Het is een concessie aan de originaliteit, maar een concessie aan basisveiligheid lijkt me nog eentje die ik wel over mijn hart kan verkrijgen.
Mijn 544 heeft voor en achter ook trommels.
Bij een noodstop rem je 3 a 4x recht vooruit als ze goed afgesteld zijn, en de 5e keer trekt die onverwacht een keer links of rechts scheef en moet je tegensturen (als dat nog lukt), maar daar hebben we gelukkig vangrails voor.
In mijn Amazon had ik rembekrachtiger en een overdrive laten plaatsen, dan kan je eens prettig 130 km/u aanhouden, maar het neigt ook tot gevaarlijk hard rijden.
Mijn persoonlijke voorkeur voor de PV is wel schijven vooraan, maar dan zonder rembekrachtiger. Zo blijf ik meer controle over de remmen met pompend remmen bij een noodstop. Sneller dan 100 met een PV is alleen goed om voorbij te steken (150 kan ook als je echt levensmoe bent)
(Ik woon in Zaandam)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.