Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
09-01-2024 14:49 #1043692 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Bart, dank voor je oplettende blik want ik heb toch even contact opgenomen met Harm, degene die deze body aan biedt, en hij is zelfs bereid zelf wat uit te slijpen voor me, omdat hij vaak in het noorden is en wel wat mee wil nemen. Dat is toch veelbelovend! De body blijkt overigens sowieso geen kenteken meer te hebben. Dank voor de tip, ik had zelf nog niet gezien dat hij ook hier op het forum werd aangeboden! 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
09-01-2024 19:41 - 09-01-2024 19:42 #1043696 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Graag gedaan Rutger. En ja, ik volg zo'n beetje alles wat er langs komt. Leuk tijdverdrijf, beter dan bv GTST...   Zo las ik dit ook al in andere topic. Mooie deal zo lijkt me!
Ik ben opgegroeid in Zuid Limburg, dus herken je afstands-ervaring. Amsterdam wasin afstand de vierde hoofdstad, na Brussel, Bonn en Luxemburg stad. Groningen ken ik dan ook amper, dat is maar een half uur dichterbij dan Parijs (de vijfde in het rijtje; waar ik ook niet kwam overigens). Alles relatief dus.
Anyway, succes ermee!

PS: ik meende even dat het jouw advertentie was en je er de brui aan had gegeven. Zo ontstond de associatie...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2024 21:56 #1043700 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
En dan te bedenken dat er niets boven Groningen gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2024 16:09 #1043715 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

En dan te bedenken dat er niets boven Groningen gaat.

Jawel hoor, "Moddergat"!  
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-01-2024 12:02 #1043867 door Joep Langeveld
Beantwoord door Joep Langeveld in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hallo Rutger,

Ik lees je verhaal pas nu, ,Ik heb door omstandigheden een heel mooie body staan van een Katterug sport, hoeft niet meer aan gelast te worden, met front en schermen en achterklep, gestraald en in nieuwstaat, met gereviseerde voortrein en interieur.
Misschien interessant voor jou of voor anderen.  Met kenteken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
30-01-2024 12:06 #1043901 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hoi Joep,

Dank voor je aanbod, maar het gaat mij toch ook vooral om de reis zeg maar.. de restauratie is de uitdaging en door het allemaal zelf te doen is het dan uiteindelijk ook helemaal mijn auto. Ik ben dus niet op zoek naar een project waar alle werk al voor me is gedaan helaas. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
19-02-2024 01:49 #1044061 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Het is hier eventjes stil geweest, maar dat is vooral omdat ik het posten op het forum en het zoeken van de foto's op mijn telefoon altijd een klusje vind, het werk is zeker door gegaan! Ik ben eerst verder gegaan met de andere 'snip'. De bestuurderszijde is klaar, dus nu de passagierszijde. Ik ben nu zo ongeveer halverwege, maar aangezien er ook al een stuk uit de vloer en de balk die naar achteren loopt was geslepen, ben ik eerst verder gegaan met de vloer, zodat er wat stevigheid in het geheel blijft, alvorens ik nog meer oude reparaties uit het deel slijp waarmee de snip aan de koets zit.

   
Zie hier alle oude 'reparaties '... Zo kan dat niet in mijn universum.
 
Nog meer rotterij.

​​​​​ 
Eerst een stuk in de onderkant gelast, waarbij ik goed rekening heb gehouden met de maatvoering en dat alles er weer recht in komt, zodat het subframe later ook weer past, door rechte profielen onder de beide snippen langs te klemmen.
 
Ook dit deel zinde mij niet. Het staal was erg dun geworden, dus ik ben maar even creatief bezig gegaan met deze vorm.

 
En dat lukte heel redelijk vond ik zelf.
 
Een stuk vast getackt. Hierna voeg ik steeds korte tacks toe, waarbij ik na elke las-tack koel met een luchtspuit, zodat er geen vervorming optreedt. Ik ga net zo lang door tot alle puntjes een geheel vormen. Uiteraard wel goed letten op de doorbranding ofwel penetratie van de las. 

 
De verstevigingsplaat weer terug en de boel afbramen.

 

En verder...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
19-02-2024 01:53 - 19-02-2024 02:12 #1044062 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ik kan maar 8 foto's per keer uploaden, dus nog even verder...

 

Het hoekprofiel er weer in. Mijn proplassen krijgen op één of andere manier een klein gaatje in het midden, waardoor het popnagels lijken, maar dat zijn het zeker niet haha.

 

Close up.

 
Ik besloot dat deze afsluitplaat toch wel erg veel putvorming had en ik was toch bezig...

 
Wat klopwerk verder (wel gebogen en geklopt met een aantal inslijpingen die ik weer heb dicht gelast).

 
Dat was prima los te boren

 
En hij zit er weer in.

 
Ik heb hem nog niet afgelast op de radiateurbalk, want die balk ga ik ook nog vernieuwen.


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
19-02-2024 02:11 - 19-02-2024 02:21 #1044063 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ziehier nog een tragisch geheel in de voetenbak passagierszijde. Er zitten in deze auto erg veel oude reparaties. Ook de dorpels zijn al eens vervangen, en dat is aardig lomp gebeurd. Aan beide kanten missen bijvoorbeeld de ook de verstevigingen aan de binnenzijde. Ik vond het lastig bepalen hoe het oorspronkelijk heeft gezeten maar ben tot de conclusie gekomen dat het verticale deel aan de binnenkant van de dorpel helemaal naar beneden door loopt tot de felsrand onderaan de auto.  Daar komt aan de buitenzijde ook de buitendorpel tegenaan en de vloer rust op een L-profiel dat tegen de lze binnendorpel zit aangelast. Of dat echt zo is weet ik niet helemaal zeker maar... Als iemand begrijpt wat ik bedoel en kan bevestigen dat dit zo is, ben ik diegene zeer erkentelijk. Zie hieronder mijn schematische weergave van mijn vermoedens (overigens zie ik dat ik het onderdeel dat ik 'versteviging binnenin' noem per ongeluk in spiegelbeeld getekend heb; het zou met de 'opening' naar binnen moeten wijzen ipv naar buiten).  

De plaat die ik hier 'verticale binnendorpel' noem is bij mij tot boven de vloer weggerot en vervangen door een stuk plaatwerk dat een vorige eigenaar er in heeft gelast. Hier zie je ook iets van terug in de twee laatste foto's. Vandaar dat ik niet weet hoe het oorspronkelijk gezeten heeft. Aan de andere kant van de auto zijn er hoekprofielen in gelast.


Verder nog hoe het er ongeveer uit zag na het slijpwerk van de vorige eigenaar. Ik heb hier alles al wat opgekuist en wat nieuwe stukjes ingelast.
 

hier het stuk van het schuine deel van de vloer er weer in getackt
 

En afgelast 

Hier nog wat niet-origineel plaatwerk. 

 

En nog wat drama  

Ik heb nog wat meer werk gedaan maar daarvan heb ik nog geen foto's gemaakt.

Wordt vervolgd! 

​​​

​​​​
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2024 20:19 #1044077 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ik kan niet lassen en ik heb niks met lassen, maar ik kan wel erg genieten van je updates en gedetailleerde foto's Rutger! Laat ook mooi zien hoe onze auto's in elkaar zitten/zaten. Succes met het verdere verloop van je project. Ik blijf volgen!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.