Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

Lees meer
05-11-2023 21:31 - 05-11-2023 22:39 #1042851 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Schijfremmen op de voorwielen  van een Kattenrug is een hele verbetering, bij mij werkt de rembekrachtiger alleen op de voorwielen. Bevalt mij erg goed. 
ik snap niet waarom er gezegd wordt dat je met een Kattenrug geen 130 zou kunnen rijden. Ik vind hem juist stabieler sturen dan een Amazon. Uiteraard mits goed uitgelijnd en daar mankeert het nog wel eens aan is mijn ervaring.
En met schijven voor is het remsysteem vergelijkbaar met dat van een Amazon.
Dus gassen met die handel!

PS Volvo heeft met de Kattenrug heel veel rallysuccesen behaald, meer dan met de Amazon. Dat geeft toch aan dat de Kattenrug een fijne auto is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2023 23:16 #1042852 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Bi mijn Amazone heb ik de rembekrachtiger ook enkel op de voorremmen zitten en de remdrukbegrenzer aan de achterzijde weggehaald wekt prima.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
06-11-2023 09:59 #1042853 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962


Dat zijn dus zo ongeveer de redenen waarom ik doe wat ik nu doe. Wel moet het gewoon haalbaar zijn natuurlijk. Dus het is nog niet helemaal gezegd dat ik er mee door ga, dat hangt af van wat ik nog meer aan tref. 

We gaan eerst verder, misschien kom ik ook wel weer terug op mijn keuze. Dank voor het meedenken in ieder geval!


 
Zelf heb ik ook een carrosserie van een 144 dat ieder ander bij de sloop zou zetten opgeknapt. Ik had de tijd en de ruimte en het geeft mij veel voldoening dat het gelukt is. Mijn uren kosten mijn niets, daarnaast weet ik nu dus zeker dat het werk goed gedaan is. Dus gewoon op je gemak doorgaan!

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
07-11-2023 13:49 #1042870 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Leuk en goed om jullie ervaringen met deze schijfremmen-modificatie te horen. Ik laat ze er op zitten omwille van de veiligheid, ze zitten er nu toch op. 

En leuk om te horen Mathieu, ik sta er ook observeer zo in ja. Behalve dan dat ik tegenwoordig toch minder tijd begon te krijgen dan toen ik student was haha.

En P. Hanot, ik heb zeker interesse. Zijn het nog goede spatborden? Het is wel een aardige rit vanaf Groningen, vandaar. Ik kom misschien binnenkort sowieso in de buurt, dus misschien valt het te combineren. 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
10-11-2023 18:14 - 10-11-2023 21:18 #1042912 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
 
Maar weer even een korte update. Gisteren heb ik de B18D uit elkaar gehaald. Het gaat hier om een 4968, met daarachter op het geslepen stuk '02' ingeslagen. Ik wilde graag weten of dit misschien de originele motor van de auto is, maar na wat speurwerk meen ik te kunnen concluderen dat het motornummer en het chassisnummer bij Volvo niet hetzelfde nummer zijn. Mocht iemand andere informatie hebben, dan hoor ik het graag. Daarna wilde ik weten of ik hier nou met een B18A, B18B, B18C of een B18D te maken had. Ik had al wel uitgezocht dat een PV544 Sport een B18D hoort te hebben. Overigens zou het verschil volgens verschillende bronnen op internet voornamelijk in de nokkenas en de hoogte van de kop zitten. Het fijne weet ik er nog niet exact van. Het was even zoeken voor ik begreep dat het vooral van de ingeslagen nummers achter de gegoten nummers '4968' af hing om te kunnen bepalen om welk type B18 het hier ging. Aan de hand van een lijstje dat ik had opgespoord bleek dat de ingeslagen '02' duidde op een B18D, dus de motor die er in mijn 544 hoort, en dat deze motor oorspronkelijk is geleverd in de 544 en de Amazon. De andere motor die bij mijn auto zat blijkt een B18A te zijn, getuige de ingeslagen '01' achter voorgenoemde gegoten cijfers (zie foto hieronder). Nou werd het mij nog niet hélemáál duidelijk of er buiten de kop, dubbele carburateurs en een andere nokkenas nog andere verschillende bestaan tussen de verschillende versies, maar voor de originaliteit vind ik kloppende typenummers wel leuk. Anders lijkt het er op dat het ook mogelijk is gewoon de nokkenas, kop en carburateurs op een A-versie te zetten en in de praktijk dezelfde motor als een D-versie te hebben. Er zijn er op dit forum vast genoeg mensen voor wie dit gesneden koek is, maar dit is wat mijn eigen snelle onderzoek me even opleverde. Mocht iemand me definitief uit de brand kunnen en willen helpen; alle informatie wordt gewaardeerd!

Volgens dit lijstje is mijn motor een B18D, met 90pk SAE en oorspronkelijk geleverd in o.a. de PV544 (sorry, een foto van het beeldscherm van mijn pc).
 

Bij het openmaken bleek dat deze motor helaas wel een afschrijver is. Eén cilinder heeft een verticale groef, en een andere mist een hele hap staal zo rond het bdp. Eén zuiger zit verkeerd om gemonteerd, en een andere zuiger heeft nogal wat schade bovenop. Het lijkt er op dat er iets hards in het spruitstuk is gevallen o.i.d. Natuurlijk kan er vanalles opgelast worden, kan er geruimd worden en kunnen er overmaatse zuigers worden gemonteerd, maar gezien de kosten daarvan lijkt vervangen logischer voorlopig. 

Nader onderzoek levert wat dubbelzinnige informatie op over welke informatie je nou kan helpen om te bepalen wat voor type kop je te pakken hebt. Sommige bronnen zeggen dat een 'D'- kop 83 mm is ipv 88 of 86,2 respectievelijk voor de A en de B, en anderen zeggen weer iets heel anders. Ik weet op het moment dus niet zeker of de kop die op de motor zit nou een D-kop is of niet. 

De kop 
 

E114 ofzo
 

Interessante vormen in cilinder 2



Verticale groef in cilinder 1
 

Ik heb ondertussen contact met iemand die een B18D wil verkopen voor een prima prijs, dus wordt vervolgd!

Rutger



 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2023 11:11 - 24-11-2023 17:38 #1042917 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Rutger,
Hierbij een gedeelte van het werkplaatshandboek over de B18.
Het enige verschil tussen de B18A en de B18D is in eerste instantie alleen de dubbele carburateurs.
Later is er verschil in compressie-verhouding door een lagere cilinderkop en andere nokkenas.
Als je document doorleest kom je dit wel tegen. Het is wel in het Duits, maar dat zal wel lukken denk ik.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
11-11-2023 12:21 - 11-11-2023 12:21 #1042918 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Wauw Renny, dank! Hier wordt wel weer het een en ander extra duidelijk. Was leuk geweest als ze de motorcodes ook nog vermeldden, maar verder is dit een goudmijn aan informatie! 

Ik heb zelf een werkplaatshandboek voor de Amazon/pv/p1800, maar dit document heb ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2023 13:23 #1042919 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Je kan bij het Volvo Museum eventueel de originele nummers opvragen (gewoon voor de leuk). Daarvoor moet je een foto van het plaatje met chassinnummer etc. (in motorruimte) sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wel in het Engels of Zweeds converseren + geduld hebben ;-)

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
11-11-2023 13:46 #1042920 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Oh leuk, dat ga ik denk ik even doen! Dank voor de tip. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2023 14:56 - 24-11-2023 17:38 #1042921 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Graag gedaan Rutger, 
Hierbij nog een bulletin met de motortypen B18.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.