Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
09-10-2023 14:08 - 09-10-2023 14:12 #204936 door Rutger Peereboom
Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962 is gemaakt door Rutger Peereboom
Hoi beste forum-- en clubleden,

Ik ben Rutger, nieuw op dit forum en afgelopen week heb ik een PV544 sport gekocht die ik van plan ben te gaan restaureren. Over de voortgang zou ik graag hier een topic bijhouden zodat jullie kunnen meegenieten (of -gruwelen) en zodat ik hopelijk wat informatie en kennis kan vergaren die ik zelf niet heb. Ik stel mijzelf hier ook kort even voor, zodat jullie een idee hebben van wie ik ben, watvoor kennis en vaardigheden ik al heb (en welke misschien niet) en hoe ik één en ander aan ga/wil pakken:

Ik ben woonachtig in Groningen, ik ben 35 jaar oud en momenteel werkzaam als zelfstandig timmerman/klusser/bouwer. Ik heb psychologie gestudeerd aan de RuG, maar sinds een jaar of vier toch besloten voltijd met mijn handen bezig te gaan. Ik heb een werkplaats waar ik vooral met hout bezig ben, maar die ik deel met een aantal andere sleutelaars, die alleen met auto's bezig zijn.

​​​Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in techniek, werken met mijn handen en dingen maken, restaureren etc. Toen ik 17 was heb ik een Züdapp GTS50 uit 1977 gerestaureerd en in 2010 heb ik een Renault R4 gekocht die ik volledig heb gerestaureerd naar nieuwstaat, en die nog steeds mijn grote trots is. Met deze Renault ben ik overal geweest, zelfs in Rome afgelopen zomer. Aan de Renault zit geen onderdeel dat ik niet uit elkaar heb gehad. Ik ben daarom een redelijk doorgewinterde monteur.
​​
De Volvo PV544 heb ik altijd al een prachtige auto gevonden en kortgeleden heb ik de keuze gemaakt dat het toch niet 'vreemdgaan' was als ik naast mijn Renault ook nog een andere klassieker kocht. Wel vond ik deze auto's altijd aan de dure kant en aangezien ik toch een totaalrestauratie wilde mocht het wat mij betreft een wrak zijn, als er maar basis in zit.

Kortgeleden zag ik deze Kattenrug staan. Deze Volvo was een 1962-er PV 544 Sport,  een gestrand project dat me ook maar €1500 heeft gekost. Bij de auto zat een behoorlijke bult onderdelen, met daarin twee b18 motoren, twee motorkappen, drie kofferkleppen, 2 sets spatborden etc. Het lijkt alsof de losse onderdelen van een andere Kattenrug er bij zitten. De auto stond maar 18 km verderop, het was een sport (wat ik graag wilde) en hij was 12 volt, en andere vereiste voor mij. Ik dacht: als ik deze niet haal moet ik ook ophouden te kijken naar deze auto's. Zo gezegd, zo gedaan.

Uiteraard had het niet mijn voorkeur om in iemand anders' werk verder te gaan en om een enorme legpuzzel weer in elkaar te puzzelen, maar met wat inzicht, sleutelboeken, het internet en hier en daar wat hulp van kenners lijkt het me dat ik een heel eind moet kunnen komen. 

Dan nu de auto zelf. Het is dus een rode Sport uit 1962; een oude Zweedse import 1992/1993. Schijnbaar is de toenmalige eigenaar maar Nederland geëmigreerd en heeft deze er nog haast 20 jaar in doorgereden, tot het doek definitief viel rond 2010. De auto is in verregaande staat van ontbinding. Ik ben een pietlut met onzettend veel geduld, dus ik ben van mening dat ik alles uiteindelijk wel weer goed kan krijgen, maar de uitdaging bij deze auto is wel erg groot en ik ben nog aan het inventariseren of het enigszins doenbaar is om deze weer in concoursstaat te krijgen.
De grootste problemen zijn natuurlijk volledig weggerotte spatbordaanhechtingen achter (met prutswerk van een vorige eigenaar en hopen plamuur) en voor (waarbij één hele zijkant voor de portier ontzettend slordig is ingelast). Gaten in de bodem vind ik niet zo spannend. Ook zit er veel laswerk van vorige reparaties in. 

Van een kennis hoorde ik al dat verschillende inlasdelen nauwelijks meer verkrijgbaar zijn. Spatbordranden achter en een dorpel met a-stijl rechts zouden mijn kansen aanzienlijk vergroten. Ik ben dus ook benieuwd of er hier nog mensen zijn die adresjes kennen hiervoor.

Eerst een paar foto's van de auto zoals hij nu is, en later meer.

Portret, waarbij ik met een sympathieke lach probeer af te leiden van de echte problematiek.


Achterkant
 

Een heel mooi dashboard, met rubber deel dat nog in takt is.
 

Een ietwat onheilspellende foto van de auto...
 

Groeten,

Rutger.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2023 16:24 - 09-10-2023 16:25 #204937 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hoi Rutger, welkom hier! Leuke auto en zo te horen maak je een grote kans om hem weer als nieuw op straat te krijgen.
Er zit hier veel kennis, dus ik vermoed dat je wel wat hulp gaat krijgen. Wordt lid van de club, dan kun je ook in het VKV onderdelendepot neuzen en bestellen, er is ook tweedehands in voorraad!
Symphatiek hoor, die (glim-)lach, maar het wordt wel heel veel werk zo te zien en te horen. Succes, ik volg je wederwaardigheden!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
09-10-2023 16:45 #204938 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Dank Tom! 

Dat is al een mooie eerste tip. Ja het wordt wel een monumentale klus, dus of het doorgaat hangt wel grotendeels af van de verkrijgbaarheid van inlasdelen ben ik bang. We gaan het zien!

Groeten,
​​​​​​ Rutger
​​​​

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2023 17:37 #204940 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Ik denk dat je gewoon moet binnen. ik kan me niet voorstellen dat er onoverkomelijke problemen zullen zijn. Mechanisch heb je een recente met 12Volt en B18 motor.
Als er al een stukje plaatwerk zou zijn waar je niet aan kunt komen is het te maken lijkt mij.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
09-10-2023 18:00 #204941 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hoi Tom, dat laatste is vooralsnog niet mijn eigen inschatting. Boven de achterwielen is aan beide kanten behoorlijke schade. Aan de linkerzijde zijn er bovendien strips ingelast door een vorige eigenaar, met een laag plamuur waar je U tegen zegt. Om deze beide kanten weer strak te krijgen zal wel het hele deel onder de achterruiten vervangen moeten worden. Zonder een lijn om je op te oriënteren, en met plaatwerk dat in alle richtingen curves heeft (en een kleine 'flare' richting de spatborden), lijkt mij dat voor iemand die geen plaatwerker is en geen Engels wiel heeft etc etc wel iets dat vrijwel onmogelijk is. Ik zie mijzelf dit voorlopig niet doen in ieder geval. Voor minder grote stukken kan ik zelf prima los met nieuw plaatwerk, maar dit is wel ongeveer het hele deel onder de achterruiten. Het enige logische lijkt mij hier om een dergelijk inlaspaneel te vinden. Deze inlaspanelen zijn online bij de verschillende leveranciers niet meer verkrijgbaar. Een kennis die klaarblijkelijk veel aan deze auto's heeft gelast vanuit zijn baan bij een restauratiebedrijf zegt ook dat hier vrijwel niet meer aan te komen is, dus dat zijn wel iets verontrustende berichten haha. Ik wil het wel zodanig doen dat het perfect wordt, dus 'bij benadering' is niet mijn stijl. Maar wie weet. 

Motorisch en technisch kan ik me ook niet voorstellen wat er mis zou kunnen gaan. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2023 18:28 #204942 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Oké, ik volg je ! Ik heb de 544 (nog-) niet in de verzameling. Laat mijn vrouw me maar niet horen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rutger Peereboom
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • Volvo PV 544 B18 Sport en Renault R4 GTL
Lees meer
09-10-2023 19:11 #204943 door Rutger Peereboom
Beantwoord door Rutger Peereboom in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Haha leuk!  En ik heb even op je pagina gekeken en ik krijg de indruk dat die Kattenrug er ooit wel gaat komen haha.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2023 20:23 - 09-10-2023 20:24 #204945 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hallo Rutger,
wordt wat je aan plaatwerk zoekt eventueel hier aangeboden?
Bastuck_plaatwerk
(boven op de website de PV uitkiezen)
groeten en succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2023 21:23 #204947 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Goede tip van Rudi. Je kunt de catalogus van dit bedrijf ook aanvragen. Heb hem ook, mooi naslagwerk op gebied van onderdelen. Ik woon vlakbij Groningen, lijkt me leuk om de vorderingen een keer te komen aanschouwen.

Vriendelijke groet,

Rik Tuin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2023 09:16 #204948 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Restauratie Rutgers Volvo PV 544 sport uit 1962
Hoi Rutger,

Leuk en uitdagend project.
Heb net een restauratie van een Amazone afgerond.
Dit was voor de 3e maal.
Elke keer leer je weer van je eigen fouten.
Als je belangstelling hebt over mijn ervaringen stuur een PB voor een afspraak ik woon in de stad Groningen.

Groet Rob Funcke

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.