Katterug project

Lees meer
26-03-2017 08:43 - 26-03-2017 08:47 #167648 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Hans, Johan en Jan bedankt voor jullie reacties en het mee denken :)

Johan Geers schreef : gezien de korte tussenas (cardan) was het niet makkelijker geweest om het schuifstuk aan de versnellingsbak te maken en de lange tussenas te verlengen.


Het klopt Johan dat dit stukje as erg kort is, is eigenlijk maar 32 cm vanaf de flens tot lagersteun rubbers. Zelf had ik er nog niet zo naar gekeken en zou misschien een mooie oplossing zijn geweest. Volgende week wil ik motor en de as terug leggen en zal dan weer wat foto plaatsen, volgens mij zou ik met een enkele as net niet langs het chassis zijn gekomen. Wordt dus vervolgd :)

Jan van Bochove schreef : Die verlagingsblokken, zijn die parralel of zijn ze (licht) wigvormig? Met andere woorden, laten ze je as iets kantelen t.o.v. de originele stand of niet? Voor vrachtwagens kan je namelijk tussenblokken krijgen die de as iets voor of achterover doen kantelen om stuurgeometrie of stand van kruisstuk een paar graden te corrigeren.
Sommige overbrengingen zijn namelijk best gevoelig op oneenparig draaien door ongelijke hoeken van voorste en achterste kruiskoppeling van aandrijfas.


Dit is een goeie Jan. Ik heb afgelopen vrijdag ook even naar die hoeken staan te kijken. Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat de as iets meer mag kantelen. Helemaal zeker weet je dat volgens mij pas als de wagen helemaal op gewicht is en de bladveren verder inzakken. De blokken zijn inderdaad parralel, een kleine hoek erin maken is dan echt een hele mooie oplossing. Die hou ik er zeker bij, bedankt


Groeten, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
26-03-2017 12:28 #167654 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Katterug project
Ha Rob,

Vorig jaar heb ik een naar trillingsprobleem (van vrachtwagen) in een aandrijflijn kunnen analyseren en op (laten) lossen door onder meer gebruik te maken van een mooi document van een van Volvo's huisleveranciers; Dana. Dat document wil ik jou en alle "meelezers" van harte aanbevelen;

www2.dana.com/pdf/DSIG-3311.pdf

Maar zoals je zelf terecht opmerkt, dat is iets voor later, de auto moet dan eerst af zijn en misschien zelfs al een paar-honderd KM gereden hebben zodat de bladveerpakketten zich beter hebben kunnen zetten als gevolg van prachtige verse verflaag op de afzonderlijke veerbladen.
Enne, voor hetzelfde geld is er helemaal niets aan de hand en zoeft jouw cabrio als een limousine over de weg ;)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2017 04:13 - 10-05-2017 04:14 #168863 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
K'ben weer een klein stukje verder gekomen, met een beetje geluk gaat dit weekend de motor terug op het chassis
De motor staat nu klaar, nieuwe koppeling gezet en de achterste keerring van de bak vervangen. Deze willen nog wel eens lekken en nu kan ik er goed bij dus gelijk maar gedaan :) Ik heb een paar weken geleden geleden trouwens een elektrische slagmoersleutel van de Aldi gekocht, is natuurlijk geen profi spul maar voor hobby gebruik is het echt een aanrader. Ik kan nu even geen foto vinden, komt binnen kort nog.



Pedaalas vervangen en de cardanas met nieuwe kruisjes terug gezet





Begin deze week de pedalen en de beugel voor HRC een nieuwe zwarte jas gegeven en die gaan er morgen weer op.







Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-05-2017 18:19 #168883 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Katterug project
Ziet er weer netjes uit Rob, ik vind auto's met een echt chassis iets hebben.
Het is gewoon zo lekker basic en klassiek. Het zal een mooi gezicht zijn als straks de motor en bak gemonteerd zijn.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2017 22:06 #169034 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Katterug project
Mooi werk en een mooie fase met al die nieuw glimmende en onbeschadigde delen.
Hoe krijg je dat zo mooi?
Kwasten / spuiten (compressor/spuitbus)?
En wat gaat erop en zit eronder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 11:35 - 16-05-2017 11:51 #169042 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project

Lars Rengersen schreef : Mooi werk en een mooie fase met al die nieuw glimmende en onbeschadigde delen.
Hoe krijg je dat zo mooi?
Kwasten / spuiten (compressor/spuitbus)?
En wat gaat erop en zit eronder?


Is inderdaad een hele mooie fase, er zijn nu echt delen klaar en geeft een gevoel dat je echt meters maakt. Afgelopen weekend de motor weer terug gelegd en een begin gemaakt met de RVS uitlaat.
De onderdelen spuit ik met een kleine hobby compressor en verfspuit van Cranenbroek. De primer en lak heb ik van Marinediscounter.nl en daar ben ik erg tevreden over.
De primer, www.marinediscounter.nl/sigmacover-280.html, legt een hele mooie bases en sluit het blanke metaal goed af. Werkt heel gemakkelijk en geeft een mooi resultaat. De zwarte lak is misschien nog wel mooier, www.marinediscounter.nl/jotun-hardtop-ax-5.html . Deze spant heel mooi tijdens het drogen en geeft het resultaat van de foto's. Werkt erg gemakkelijk en en hoeft niet teveel verdunt te worden om mooi te kunnen spuiten. Helaas is hij alleen in RAL kleuren leverbaar anders had ik hem zeker op andere carroserie delen willen gebruiken (onderkant koets, schutbord, binnenkant schermen, velgen). Ik ben zeker geen expert met de verfspuit, heb het door schade en schande geleerd en goed geluisterd naar de adviesen van de echte vakman. Met deze Sigma/Jotun lakken kun je zelfs als hobbyist een heel redelijk resultaat behalen, daarnaast zijn de prijzen in vergelijk met de gangbare autolakken wel heel erg aantrekkelijk :) en als het goed is voor de scheepvaart en zelf opik zee dan is het zeker goed voor onze wagen die je ver van al dat water en zout wilt houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 12:38 #169043 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic Katterug project
Dit ziet er inderdaad erg mooi uit allemaal. Wat ik mij afvraag is , of je hetzelfde resultaat kan bereiken door de verf te rollen en te kwasten? Ik zoek al een tijdje een 2 componenten verf als eindlaag die je in (bijna) elke kleur kan laten mengen. De verf moet dan goed uitvloeien en (bijna) net zo sterk zijn als auto lak. Ik wil mijn amazon te zijner tijd rollen en kwasten en dat het dan goed, strak en hard word. Wat denk je Rob, zou dat kunnen met deze lak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 15:30 #169047 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Zou in principe wel moeten gaan Gideon, ik denk wel dat het resultaat grotendeels afhankelijk is van de qualiteit van de rollers en kwasten. Vaak zijn goedkopere kwasten te hard waardoor je lijnen trekt in de verf. Als ik binnenkort weer wat moet spuiten zal ik het restantje verf voor je uitrollen op een plaat om te kijken of het wat wordt.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 16:19 #169048 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic Katterug project

Rob Baeten schreef : Zou in principe wel moeten gaan Gideon, ik denk wel dat het resultaat grotendeels afhankelijk is van de qualiteit van de rollers en kwasten. Vaak zijn goedkopere kwasten te hard waardoor je lijnen trekt in de verf. Als ik binnenkort weer wat moet spuiten zal ik het restantje verf voor je uitrollen op een plaat om te kijken of het wat wordt.

Groeten, Rob


Zou mooi zijn zo een proefstukje..! ik weet dat ze bv met DD lak voor boten ook mooie resultaten bereiken. Dus misschien hier ook mee. Ik ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2017 15:09 #169425 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Gister weer zo'n " YES het is gelukt " momentje. Eerst even wat ik sinds 16 mei heb kunnen doen
De motor ligt op zijn plaats, koppeling doet het en de achterste motor is steun iets aangepast zodat hij nu mooi in het midden van de tunnel hangt en de aandrijfas in een lijn naar achter loopt



De remleidingen op de achteras zijn klaar, de remdruk verdeler heeft een plaats gevonden en HRC is gemonteerd. Heb inmiddels ook de 40 cm lange remslangen van C&C ontvangen en die kunnen dan weer op de originele plek op het chassis









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.