Katterug project

Lees meer
14-11-2014 12:40 #145452 door Rob Baeten
Katterug project is gemaakt door Rob Baeten
Zoals beloofd een eigen topic over mijn Katterug project waarmee ik in september 2007 begonnen ben. Ik heb er ook al eens wat over geschreven in het www.volvokv.nl/index.php?option= ... 6&Itemid=6 en ben sinds die tijd weer wat verder gekomen Omdat ik toen nog niet kon zien waar ik nu sta, ben ik het als een low budget project begonnen op basis van een hele slechte koets met net zo slechte deuren. Als het dan mis mocht gaan dan was er niets verloren. Toen ik later verder moest op een Duett basis, heb ik een deel van een gestrand Duett restauratie project kunnen kopen voor een redelijke prijs. In de loop van de jaren zijn er heel wat van de oorspronkelijke plannen aangepast en gewijzigd, maar dat is eigenlijk normaal als er helemaal niets te koop is van een dergelijke wagen en alles eigenlijk opnieuw ontworpen en gebouwd moet worden. Mijn doel was en is om het eindresultaat zo dicht mogelijk bij de originele Valbo wagen te krijgen en niet iets te bouwen waarvan het over duidelijk is dat alleen het dak eraf is gezaagd. Een hele uitdaging en super leuk om te doen. Zeker als er ook nog resultaat te zien zijn en daar goede reacties op komen, bedankt allemaal. In het begin liepen er vaak mensen rond de wagen die het een hele mooie droom vonden maar het eigenlijk niet tot een goed eind zagen komen. Nu ben ik er nog lang niet, maar nu is het al zo dat er steeds meer mensen mee gaan denken al is het maar over het inbouwen van een overdrive of het creëren van extra ruimte voor de kap achter de achterbank. Ik ga jullie niet vervelen met foto’s van enorme roestplekken waar nu allemaal nieuw plaatwerk inzit of met al die gerestaureerde delen waar uiteindelijk weer de flex in moest omdat ik van een zelfdragende constructie naar een Duett basis moest gaan. Ik zal foto’s plaatsen met uitleg van de werkelijke veranderingen aan de koets en hoop dat het dan andere inspireert een dergelijk project op te pakken.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2014 12:51 #145453 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Voordat het dak eraf kon moesten er eerst verstevigingen komen tussen de “A” en “B” stijlen. Je ziet vaak bij dit soort projecten dat er zware verstevigingen in het zicht zitten bij de deur opening. Ik vind dit persoonlijk erg lelijk en heb daarom naar een andere oplossing gezocht. Voordat ik de rechter dorpel en het linker dorpel/schermdeel heb vervangen heb ik eerst een 40x60x4 profiel balk op met gemaakt met de twee knikken en vast gezet op de vloer en binnenkant van de dorpel . Daarna heb ik profielen vast gelast aan de A en B stijl die weer aansluiten op deze profiel balk. Aan de binnenkant bij de A stijl is nog een extra driehoek plaat gekomen en bij de B stijl een profieldeel dat ik uit een slechte Amazon deur heb geslepen (Paul nog bedankt voor deze deuren). Dit laatste heb ik overgenomen uit de constructie van een MG. Het plan was ook nog om de tunnel te verstevigen maar dit is er niet meer van gekomen. Verder had ik nog wel extra chassis balken onder de wagen gelast maar die moesten er helaas weer onderuit om plaats te maken voor het Duett chassis.
Nu dat de koets op een Duett chassic staat is dit natuurlijk allemaal wat onnodig zwaar geworden, feit blijft wel dat de A en B stijl verstevigd moeten worden om te veel flex te voorkomen.


































Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2014 13:00 #145454 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
In September 2011 ging het dak er letterlijk en figuurlijk af en waren de eerste vormen zichtbaar. Ik wist al dat de achterklep omlaag moest omdat er een te groot verschil zat in de hoogte tussen de onderkant van de zijruiten en die van de achterruit. Zoals alles aan deze wagen heb ik hem al tien keer in gedachte gebouwd voordat er uiteindelijk ergens de zaag of flex in gaat. Om later dus goed uit te komen met de klep heb ik zoveel mogelijk van het orginele plaatwerk laten staan zodat ik dit later kon gebruiken voor de aansluiting op de achterklep. Eerst de koets helemaal ondersteund om doorzakken te voorkomen en waterpas gezet om de nodige meet/referentie punten te maken zodat de klep er weer recht in zou komen. De klep tijdelijk vast gemaakt aan de koets zodat de maten behouden bleven tussen de klep en de goot waar het kleprubber in komt. De klep is uiteindelijk 15 cm naar voor geschoven en meer dan 10 cm verlaagd. Het geheel is weer op elkaar aangepast met het plaatwerk van het dak dat ik had laten staan. Een dak deel dat de dubbele ronding heeft is in de klep gelast en ronde delen uit het zijraam frame vormen nu de aansluiting van de oude achterraam rand op de koets. Scharnieren zijn vervangen door die van een Morris Minor omdat deze door de vorm de klep weg tillen van de koets.














































Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2014 13:03 #145455 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project

Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden







Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2014 13:08 #145456 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Tankdop klep van de Duett heb overgezet op dezelfde plaats als bij de orginele Duett gemeten vanaf de “A”-stijl en de ruimte gemaakt voor de Duett tank onder de vloer. Veel pas en meetwerk maar uiteindelijk werkt het weer allemaal. Tank opening in het linker achterscherm is nu dicht gelast.





























Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2014 13:22 #145457 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Aanpassing van de deuren.
Ik ben eerst met de gebruikelijke reparaties aan de deurbakken begonnen, het plaatwerk hiervoor heb ik in de loop van de jaren verzameld op de beurs en via Marktplaats waardoor de uitgaven binnen het budget bleven. Voor het aanpassen van de bovenkant ben ik door een aantal fases gegaan. Het eenvoudigste zou zijn geweest om de originele deur af te zagen en het klap raampje aanpassen. Het resultaat was niet naar mijn zin omdat de aansluiting op de voorruit en dakrand heel erg grof zou worden. Plan gedumpt en de mogelijkheid bekeken om een Amazon deel in te bouwen. Dit zag er al beter uit maar het bleef grof, resultaat……plan ging ook weer de oudijzerbak in. Het originele vaste driehoek raampje bleek toch het mooiste, ik zat alleen met de afwerking ervan. Gelukkig bleek dat de chroomranden van de Amazon zijruiten redelijk eenvoudig vervormd konden worden en dat werd de basis van de nieuwe deur . De voorkant van de deur moest wat omhoog lopen om zo een lijn te vormen met de onderkant van de vooruit. Hiervoor heb ik een deel uit het deurframe gebruikt wat precies de goede vorm had. Omdat het raamframe waar het originele driehoek ruitje in zit dezelfde vorm heeft kon ik dat deel weer aan de binnenkant gebruiken inclusief het gootje waar het nieuwe driehoekraam weer in bevestigd kan worden. De aanpassing op de B-stijl was wat ingrijpender. Het resultaat van veel uren passen, meten en kartonnen mallen knippen is te zien op de foto’s. Ook hier is weer gebruik gemaakt van vormdelen uit het bovenste deel van de originele deur. Voor het nieuwe, 3 cm grotere, raam zijn de raamgeleiders en de plaats/maten van de ketting-kabel rollen aangepast om ervoor te zorgen dat het raam netjes beweegt. Omdat het nieuwe raam maar aan een kant gesteund wordt als het dicht is, heb ik het 5 cm langer gehouden zodat er meer glas in de achterste raamgeleider blijft om zo het kantelen van het raam te voorkomen.





Dit is het niet geworden












































Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2014 13:30 #145458 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
U heeft geen rechten om deze pagina te openen!


Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden


Hier is een dikke plaat te zien waar de kap op bevestigd wordt

Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden
















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2014 13:36 #145459 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Je gaat natuurlijk steeds verder met “ het zo dicht mogelijk bij origineel brengen” Eind 2012 kwam het idee om de originele voorruit terug te zetten. Hiervoor moest ik een PV444 donor zien te vinden waar ik met een gerust gevoel de slijptol in kom zetten. Uiteindelijk kreeg ik van Lars de gouden tip, een gestrand restauratie project in Zandvoort dat al jaren op een zolder stond en alleen in stukken weer op de grond kon komen. Heb uit deze wagen het voorruitdeel er ruim uit gehaald en later al het overbodige plaatwerk met een puntlas frees weg gehaald. Ik de koets van mijn eigen wagen heb ik weer de nodige meetpunten gelast zodat alles later weer op de juiste plaats kwam en de motorkap naad overal gelijk bleef.






























Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2014 13:50 #145460 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Ik ben nu met de kap bezig waarbij ik van de voorkant van de wagen naar achter werk. Als eerste moest de raamlijst aangepast worden waarbij de overgang van de A-stijl in het raamframe niet te grof mocht worden. Eigenlijk weer het zelfde verhaal als bij de deuren…….heel veel passen, meten en kartonnen mallen verder was ik blij met het resultaat. Daarna heb ik de driehoekraampjes van de deuren aangepast op de nieuwe voorruit en nu zijn de bewegende delen van de kap aan de beurt. De originele wagen heeft hout verwerk in de aansluiting op de voorruit en boven de deuren, dit komt in mijn wagen weer terug. Het eerste plan voor de kap was om een frame van een MG aan te passen maar het bleek al heel snel dat dit niet de oplossing was. Een aantal jaren geleden heb ik een kap van een VW Golf voor het oud ijzer kunnen redden en deze vormt nu de basis van mijn kap. Ik heb het ding helemaal uit elkaar moeten zagen om zo alle scharnierpunten en een groot deel van de “armen en benen winkel “ aan te kunnen passen voor mijn wagen. Dit is nu dus een project in wording en wordt zeker vervolgd.













































Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2014 13:54 #145461 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project

Bijlage niet gevonden



Buighulp die ik gebruik voor de kap

Bijlage niet gevonden



De MG kap die het niet heeft gehaald

Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden



Bijlage niet gevonden



Bijlage canopy001_800x533.jpg niet gevonden












Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.