Katterug project

Lees meer
13-01-2017 08:57 #166086 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Katterug project
Heel mooi! Wat gaat de kleur van de auto worden?

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2017 09:18 #166087 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project

Ed van der Zee schreef : Moooooooooi !

Peter Overmars schreef : Heel mooi! Wat gaat de kleur van de auto worden?


Ed, Peter bedankt De kleur wordt lekker zomers kleurnummer 84 goudgeel, volgens mij een mooie combinatie zo'n oude pastel tint met het rood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2017 23:50 #166109 door Michel Vastmans
Beantwoord door Michel Vastmans in topic Katterug project
Zeer mooi gedaan Rob! Chapeau voor Carla!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 17:48 #166350 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Omdat ik nog steeds niet veel kan doen door het koude weer heb ik een projectje opgepakt waar ik al een hele tijd mee rond liep. De PV444 heeft vacuüm gedreven ruitenwisser.





In recensies hierover werd regelmatig gesproken over de efficiëntie van dit systeem, vaak moest er flink gas worden gegeven om voldoende vacuüm te krijgen voor wat beweging> Omdat mijn wagen 12 volt wordt liep ik al een hele tijd met het idee om de vacuüm motor te vervangen door een elektro motortje.
Eerst gekeken naar de originele Katterug motor, deze bleek niet bruikbaar omdat hij roteert. De Vacuümmotor maakt een slag recht naar links van +/- 150 graden en kwam daarom uit op een ruitenwissermotor die bij "moderne" wagens op de achterruit zit. Op MP een motortje van een Ford KA gekocht....bleek onbruikbaar omdat deze een slag van links naar rechts maakt :S Terug naar sloop, de meeste wissers maken een slag van 180 graden en helaas niet bruikbaar. De wisser van een Fiat Doblo maakt de goede slag over een hoek van 90 grade (tip: de Doblo wordt ook geleverd met een grote achterklep, deze motor is niet bruikbaar :whistle: ) met de nieuwe aanwinst naar huis...bleek helaas niet te werken. Weer terug naar de sloop en een motor gevonden van een Renauld Kangoo, weer met de twee achterdeurtjes en dit bleek de perfecte optie omdat deze twee gespiegelde bevestigingspunten heeft wat het mogelijk maakt om de aanpassing aan het originele PV444 frame minimaal te houden





Eerst de bevestigingsplaat van deze Bosch motor aangepast en zo uitgemeten dat de as weer op de zelfde plaats komt als de originele vacuümmotor







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 17:50 - 29-01-2017 17:52 #166351 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Dan de grootste uitdaging, het "V" armpje dat weer vast moet aan de nieuwe motor. Bij de ijzerwaren afdeling van de Hornbach langs gegaan voor wat inspiratie, geweldige zaak daar vindt je altijd wel wat.





Omdat ik van een slag van 150 graden naar 90 graden ben gegaan heb ik de arm verlengt van 2x30mm naar 2x35mm waardoor ik nu weer een mooie slag over de ruit krijg

Als Flogger stel ik niet veel voor :silly: maar bewegende beelden vertellen wel het verhaal

Naar de "parkeerstand"

En dan werkt het zomaar






Weer een happy day in de garage.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 19:39 #166355 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Katterug project
Prachtige oplossing met die ruitenwissers. Helaas heb ik niet jouw creativiteit, vindingrijkheid en handigheid, dus heb ik destijds (2002/2003) ervoor gekozen om mijn toenmalige PV444DS te voorzien van een 12V r.w.motor van een latere PV544 plus het stangenstelsel van een PV444L, het laatste en enige type van de 444 dat met elektrisch (6V) bediende ruitenwissers werd geleverd.

Alvorens ik daartoe over ging, heb ik evenwel nog een grote vacuumtank van RVS laten maken die nog net onder het rechter voorspatbord paste. Dit omdat iets dergelijks vroeger als optionele extra leverbaar was om de werking van de vacuumwissers te verbeteren. Maar ik kon slechts constateren dat die verbetering minimaal was en bij lange na niet voldoende.

Overigens moet er volgens een accessoirefolder uit de eerste helft jaren 50 wel een elektrische r.w.motor specifiek voor de PV444 hebben bestaan, zie de onderstaande afbeelding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-01-2017 22:32 #166364 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
He Gert wat een leuke info uit de oude doos

Gert Vegter schreef : Helaas heb ik niet jouw creativiteit, vindingrijkheid en handigheid, dus heb ik destijds (2002/2003) ervoor gekozen om mijn toenmalige PV444DS te voorzien van een 12V r.w.motor van een latere PV544 plus het stangenstelsel van een PV444L, het laatste en enige type van de 444 dat met elektrisch (6V) bediende ruitenwissers werd geleverd.

Alvorens ik daartoe over ging, heb ik evenwel nog een grote vacuumtank van RVS laten maken die nog net onder het rechter voorspatbord paste.


Dat je niet vindingrijk of handig bent zou ik echt niet zeggen, je hebt toch maar mooi een oplossing gevonden voor het probleem, helemaal top toch dan maakt het niet uit hoe je van A naar B komt :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2017 08:45 #166370 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Katterug project
Petje af, Rob, alweer!!! Wat een rust en doorzettingsvermogen om dit zo stap voor stap uit te vogelen. En wat zal het bevredigend zijn als het dan uiteindelijk is gelukt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2017 11:54 #166373 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project

Paul Schaap schreef : En wat zal het bevredigend zijn als het dan uiteindelijk is gelukt!


Dat klopt Paul, het uitdenken is natuurlijk een ding, maar als het dan ook nog werkt..YES..ik ben blij dat er geen webcam in de garage hangt, die indianen dans rond de wagen is dan ook weer moeilijk uit te leggen :) Dat het een goed gevoel geeft dat is heel zeker en het delen met anderen ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-01-2017 11:57 #166375 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Katterug project
Fantastisch Rob!
Al blijft het een feature die je hopelijk weinig nodig zult hebben ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.