Katterug project

Lees meer
21-11-2016 18:33 #165053 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Hoi Peter, heel erg bedankt voor je reactie en tips, zoiets komt nooit te laat. Ik heb een eenvoudig las apparaat en je hebt gelijk dat de las soms wel bol op de las ligt.






Ik ben steeds bang dat ik te snel door een dunnere plaat heen brand bij een hogere stand en dan met teveel gaten blijf zitten. Bij mijn apparaat heb ik vijf standen waarvan ik meestal 1 of 2 gebruik bij dunne plaat, en de mogelijkheid om de draad snelheid in te stellen. Ik heb al vaker een andere snelheid geprobeerd maar dan brand hij of vast in de kop of staat te spetteren omdat de snelheid te hoog is. Ik gebruik een 0.6 mm draad en ik moet zeggen op de dikkere chassisplaat gaat het beter. Heb jij misschien nog een tip hoe dit te verbeteren valt, of is het gewoon proberen en kijken waar het schip strand. Te gek dat je ook een cabrio gaat bouwen, het maakt niet uit hoe je het aanpakt, het feit dat je het aanpakt en "out of the box" wilt denken is op zich al geweldig.

Groeten, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2016 21:29 - 27-11-2016 21:32 #165207 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic Katterug project
Hoi Rob, ik kan alleen uit eigen ervaring praten maar ik denk dat je draaddikte een beetje krap is maar of dat de oorzaak is betwijfel ik. Ik zie het lasapparaat soms als een 3-D printer voor metaal. Als je op een hogere stand last op dun basis materiaal moet je hele kleine "pulsen" geven genoeg om het lasdraad volledig te doen smelten maar kort genoeg om niet het basis materiaal hetzelfde lot te laten ondergaan en je gaten aan het branden bent. Je schiet als het ware kleine druppels gesmolten metaal in de lasnaad, vandaar mijn vergelijking met een 3-D printer. Vaak kun je op die manier eerst een voorzichtige verbinding tot stand brengen om er in tweede instantie nog een keer vol over heen te gaan met een fatsoenlijke las met inachtneming van beperkte warmte inbrenging bij gevoelige oppervlakten door kleine stukjes te lassen en direct te koelen. Door het in twee keer op te bouwen kun je bij de tweede las makkelijker 'vol gas geven' zonder gaten te branden. Als je toch een gat brandt was het materiaal misschien toch te dun op die plek en las je hem pulserend weer dicht (telkens even wachten tot de rode gloed weg ebt). Beter in deze fase een dunne plek te herstellen dan dat je de plek ontdekt tijdens het stralen. Zie bijgaande foto's van de auto van Lars. Wielkastrand stomp ingelast met 0.8mm in twee fases en vervolgens afgeslepen,buiten en binnen voor zover mogelijk.

Succes verder, groeten Peter.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2016 21:09 #165335 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
De afgelopen weken nog een paar uurtjes in de garage kunnen hobbyen. Eerts even een kleine update op de HRC van de VW kever. De drukstift die in de HRC gaat is anders van vorm en moet daarom ook aangepast worden. Met wat hulp van mijn broer heb ik VW Keverland afgezocht voor deze stift. Nu blijkt dat deze niet meer nieuw gemaakt worden en gebruikt ook steeds moeilijker te krijgen zijn. Misschien zijn er meer leden die deze aanpassing willen maken, daarom even de maten van deze stift. Eigenlijk zijn het de eerste 25mm belangrijk en moeten worden aangepast bij de drukstift van de Duett/Katterug



De M41J aan de motor gehangen zodat ik de nieuwe lengte van de as kon meten. Deze is nu 32 cm vanaf het centerlager tot aan de flens (voor een M41 met kleine flens is dit 33 cm).





Reparatie van het chassis aan de linkerkant. De plaat was niet echt slecht maar wel dunner geworden door pitroest, daarom toch maar het deel eruit gehaald en vervangen.





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2016 21:11 - 04-12-2016 21:13 #165336 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project








Vandaag met de tips van Peter aan de slag gegaan. Heb mijn 0.6mm draad vervangen door 0.8mm en het is inderdaad een hele verbetering, meer materiaal inbreng en met een hogere stroom kom je een heel stuk dieper in de plaat. Bedankt Peter, deze houd ik erbij. Morgen nog even de uitlaatsteun maken en dan is het achterste deel klaar, blijft alleen links voor nog over :)

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2016 09:39 #165372 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Katterug project
En zo weet je zeker dat er geen twijfelpunten over zullen blijven. Goed bezig, Rob! Complimenten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2016 20:22 #165389 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Katterug project
Lekker bezig Rob!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2016 20:31 - 14-12-2016 20:32 #165581 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project


Vandaag het laatste laswerk aan het chassis gedaan, eigenlijk wat PO stuff opgeruimd



Het donor deel uit het slechte chassis


Op maat gemaakt





En afgelast





Nu de garage afplakken zodat er gespoten kan worden

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
15-12-2016 17:58 - 15-12-2016 17:58 #165595 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Katterug project
Die Rob gaat onverstoorbaar door :) (kan ik nog een voorbeeld aan nemen :( )

Ziet er strak uit dat donordeel!
Ik kan mij voorstellen dat je handen jeuken om het chassis te gaan spuiten.
Succes en veel plezier met het vervolg.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2016 22:07 #165596 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Katterug project
Yep ik heb er nu echt zin in, zeker nu ik weet dat de RDW keurmeester mee kijkt en over twee jaar toch echt een rijdende wagen wilt zien B) Vandaag weer zo'n lekker momentje, het zal wel een mannedingetje zijn....we worden helemaal stil van het gierende geluid van een F1 die langs jankt of een nieuwe RVS bumper die je op je wagen schroeft ..... of dit dus



vandaag de nieuwe bekleding voor de voorstoelen van het VOD ontvangen, echt mooi toch

:) Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2016 11:33 #165601 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Katterug project
Een echt Siterkerst cadeautje, Rob!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.