Sperdifferentieel (Limited Slip Differential) Volvo 142

Lees meer
11-10-2023 13:09 - 11-10-2023 13:15 #204973 door R Hanssen (GAST)
Gezocht een LSD voor een 142, of een passende LSD. Graag hoor ik wat u heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2023 15:10 #204976 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Sperdifferentieel (Limited Slip Differential) Volvo 142
Hallo,
"voor een 142" is niet duidelijk genoeg: de 140 serie heeft een vroeg type en een laat type achteras waarvan het differentieel anders is.
Het vroege type 140-achteras (achteras-onderdeelnummers 255491, 255606 en 255565) heeft net als bijvoorbeeld de amazon-achteras in het midden van het differentieel iets waar de twee steekassen naar binnen toe tegen steunen, bij het latere (algemener voorkomende) type 140-achteras is dit niet het geval (de steekassen daarvan steunen naar buiten en binnen toe tegen de wiellagers en dus niet in het differentieel).
Een differentieel van bijvoorbeeld een amazon of P1800S is in geen 140 bruikbaar daar de steekassen een andere vertanding hebben (en vroege zelfs helemaal niet passen).
Het differentieel van een 1800E/ES is hetzelfde als in het late type 140-achteras en dus daarin bruikbaar (maar dus niet in het vroege type 140-achteras, daarin is alleen een differentieel daarvan bruikbaar, waarschijnlijk is het dan makkelijker een laat type 140-achteras te nemen).
Zoek je een (zeldzaam) origineel Volvo-LSD ? Daarvan heb ik er een in een achteras van een 1800E/ES en dus passend in een laat type 140-achteras (en ik heb er een in een achteras van een Amazon/1800S M30-achteras maar dat is dus in geen 140-achteras bruikbaar).
Of zoek je een nieuw/modern differentieel dat past ? Daarover weet ik helaas niets, maar iemand anders wellicht wel.
groeten,
Rudi


 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2023 15:15 #204977 door R Hanssen (GAST)
Beantwoord door R Hanssen (GAST) in topic Sperdifferentieel (Limited Slip Differential) Volvo 142
Dank je wel Rudi voor het uitgebreide antwoord. Hoe kan ik eenvoudig zien welk type achteras onde de Volvo zit?
Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-10-2023 15:40 - 11-10-2023 15:40 #204979 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Sperdifferentieel (Limited Slip Differential) Volvo 142
Hallo Ron,
als het goed is zit er een messing typeplaatje met daarin geponst o.a. het partno. tegen een rib van het differentieel geniet. Anders zou je de asuiteinden moeten vergelijken met de explosietekeningen in de onderdelenboeken (zie bijvoorbeeld op deze website onder Documentatie): bij het vroege type is er een losse speciale flens als adapter voor de schijfremsteekas/wiellager tussen de asbuisuiteindeflens (die vergelijkbaar is met die van de Amazon) en de remankerplaat mee vast geschroefd , bij het late type is de schijfremsteekas/wiellagerflens en het asuiteinde een geheel (flens voor de schijfremsteekas/wiellager direct aan asbuisuiteinde vast gelast).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2023 20:17 #204989 door R Hanssen (GAST)
Beantwoord door R Hanssen (GAST) in topic Sperdifferentieel (Limited Slip Differential) Volvo 142
Hallo Rudi,
Is een vroeg type  part nr. 255491.
Is hier een LSD voor?
Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2023 20:49 - 12-10-2023 21:08 #204990 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Sperdifferentieel (Limited Slip Differential) Volvo 142
Hallo Ron,
originele LSD van Volvo voor deze vroege achteras staan in het onderdelenboek, dus ze zullen hoogstwaarschijnlijk ook gemaakt zijn (maar was altijd al een zelden gekochte optie). Maar daar het vroege type achteras duidelijk zeldzamer is dan het late type zal het vinden ervan navenant moeilijk zijn, dan is een wissel van de achteras naar het late type te overwegen om een laat differentieel te kunnen plaatsen. Of er ook een nieuw/modern LSD differentieel voor een vroege as gemaakt wordt/werd kan ik niet beantwoorden.
Het enige, maar belangrijke, verschil tussen een vroeg en een laat differentieel is dat in een vroeg differentieel een tussenstuk voor de steekassen aanwezig moet zijn. In een normaal differentieel is dat "een stuk staaf met een dwarsgat", bij een LSD differentieel is het tussenstuk opgebouwd uit drie delen: twee stuks grof paddestoelvormige bus 384509 (speciaal onderdeel) die verbonden worden middels klemstift 942654 (waarschijnlijk een universeel ding). Bij plaatsing van een vroeg differentieel in een late as kan men dit weghalen, bij plaatsing van een laat differentieel in een vroege as zou men dit moeten plaatsen, maar dit los vinden zal amper lukken, dus dat zou men dan moeten (laten) draaien.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2023 09:00 #204992 door R Hanssen (GAST)
Beantwoord door R Hanssen (GAST) in topic Sperdifferentieel (Limited Slip Differential) Volvo 142
Ok lijkt dat een orgineel LSD lastig te vinden is.
Wat zijn de moderne alternatieven? Iemand ervaring?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2023 10:41 #204998 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Sperdifferentieel (Limited Slip Differential) Volvo 142
Een origineel LSD voor een late 140 achteras heb ik dus (kan ik uit een 1800E/ES achteras halen) en waarschijnlijk ook een late 140 achteras (moet nakijken of de as die ik heb een late of vroege is, anders is een dergelijke as zeker ergens te vinden).
Van een modern alternatief voor een late 140 achteras heb ik al gehoord, of er ook een voor een vroege is weet ik niet, met moderne alternatieven heb ik me nooit beziggehouden.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2023 10:55 #204999 door R Hanssen (GAST)
Beantwoord door R Hanssen (GAST) in topic Sperdifferentieel (Limited Slip Differential) Volvo 142
Heb je een PB gestuurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.