- Berichten: 32
restauratie P210PP
- F. Bouvr
- Offline
- Junior Lid
Of was het toch dat ik al eens af en toe mee mocht rijden in een van hun Volvo's ? ........
Wij hebben de keuze (liefde) gemaakt voor een Duett liefst donker blauw (96).
Na geduld en een paar maanden zoeken hebben we die gevonden.
Een die al 9 jaar stil stond !! Maar wel na import 22jaar trouwe dienst had gedaan bij de "eerste" eigenaar.
Dus hier begint ongeveer mijn (deel)restauratie-project, met veel foto's.
Ik zal dan maar eerst beginnen met P210PP:
P210 is wel duidelijk Volvo Duett met een P van 1968 (eind 1968 bijna laatste serie) en dan nog een P van .... Polis.
Het is origineel een politieauto geweest. Wel met een standaard B18 want hoofdzakelijk is het verschil elektrisch, met veel niet standaard zaken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- F. Bouvr
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Motor startte niet en er zat nog in 3 banden lucht.
Gezien het feit dat de Duett al 9 jaar stil staat zijn de eerste plannen: het vervangen van alle remmen incl. leidingen !
Om de motor niet te `beschadigen` na zo lang stil staan auto met `auto/ambulance` op laten halen en naar de hobbygarage gebracht.
===============
Na de eerste schoonmaak worden er enkele mindere situaties zichtbaar.
Dus zoals gezegd restaureren is hoofdzakelijk schoonmaken (uren/dagen/....).
En dat met die remmen, tja dan ook maar eerst dat chassis plekje aanpakken en die gebroken bladveer en die rotte schokdempers en ...... dus
Dus eerst dat stukje chassis
en dan ziet het er weer als nieuw uit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- F. Bouvr
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Het vervolg: (want het ging toch om die remmen en schoonmaken enzo..)
en ja poetsen, poetsen, en poetsen en verschijnt er een mooie achteras (effen een verfje erop)
en als je toch bezig bent ook maar meteen afgesteld
Nou dan maar eens gaan samenstellen/opbouwen
en dan is het weer netjes (achter)
De auto is inmiddels (na 2 1/2 jaar) rijklaar, maar er is nog een hoop te doen.
Ik heb "iets" meer tijd daardoor en zal verder gaan met het plaatsen van foto's en het bijbehorende commentaar.
Alhoewel, WAT RIJDT DAT LEKKER in zo'n Volvo.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- F. Bouvr
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- F. Bouvr
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Hmm wat start die motor lastig, bijna niet; en als de motor eindelijk loopt, klinkt het vreemd.
Kleppen afstelling nakijken. Carburateur nakijken (vlotternaald / brandstof niveau / enz. )
Dat kost je dan een hele zaterdag met alles proberen en controleren. Dus dan maar helemaal basis: 1e zuiger, kleppen, nokje van verdeler (contactpunten) op eerste bougie ...
Tada, zo zie je dat een volvo motor altijd start en loopt ook al met moeite en ook als de verdeler 180 graden verdraait gemonteerd zit en met oefening baart kunst de bougiekabels aangesloten zijn !
Oh wat start dat en loopt dat stukken beter als je alles weer op orde hebt en het donker is buiten.
Dan moet de carburateur nog iets aangepast worden:
want ook hier heeft de tand des tijds zijn werk gedaan.
Met zo'n nieuw asje loopt de motor weer mooi rustig.
Zou ik dan nu eindelijk eens een stukje kunnen rijden ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- F. Bouvr
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Maar als je toch bezig bent is het misschien handig om de viltenring voor op de krukas te vervangen want die zit er al zolang in en de motor heeft zolang stilgestaan en ja er drupt olie uit en ...
Tenminste ze zeggen dat er een vilten ring zit, maar ik kon niets vinden. Hm, dan maar de radiator eruit om er beter bij te kunnen en nog steeds kon ik geen vilten ring vinden want bij mijn uitvoering zat er "lucht". Dat verklaarde die mooie onderkant van voor naar achter.
Dat klinkt eenvoudig maar je moet wel eerst een nieuwe bestellen en wachten tot je die binnen hebt, waarna je pas kunt vervangen of in mijn geval kunt plaatsen.
Zo alweer een klusje die van het lijstje af kan.
En dan nu toch een stukje rijden !
Joepie wat rijdt dat .......
Na een paar minuten als de motor en alles op temperatuur is heb ik alleen nog maar de beschikking over de 1e en 2e versnelling ?
Mooi dat betekend weer vertraging. Versnellingsbak uitbouwen en op onderzoek uit.
Ja het is wat lastig te zien maar het is toch echt een
versnellingsbak.
Zo, na dat "restauratiewerk" (schoonmaak) werkt een stuk prettiger, kan ik verder op onderzoek uit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 210
Mocht het lastig zijn met de versnellingsbak. Dan moet je even op markplaats zoeken staan een paar versnellingsbakken te koop (zoek op amazon) voor iets van 30-40 euro.
Ik blijf het volgen.
suc6
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- F. Bouvr
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 32
Het bleek dat een van de drie kogeltjes die de pook in de versnelling moeten houden, door een vuiltje gewoon vast zat.
(helemaal aan de rechterzijde)
Pff, dat viel mee.
Bijna, want na montage: onder de wagen en rijden !! :twisted: bleek dat het euvel niet helemaal verdwenen was.
Dus:
Alles weer uitbouwen en uit elkaar halen.
Bleek dat een synchromesh ring gescheurd was en zodra de motor en versnellingsbak warmer werden ging uitzetten en er niet meer mee te schakelen was.
En zoals de handleiding dan zeggen in elkaar is de omgekeerde volgorde van uit elkaar. Simpel toch.
Dat blijkt toch een iets grotere klus met al die naaltlagertjes.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.