Nieuw lid - '64'er Amazon

Lees meer
26-08-2015 19:46 #153669 door Kristian Oosterveen
Nieuw lid - '64'er Amazon is gemaakt door Kristian Oosterveen
Hallo allemaal,

Omdat ik nieuw op het forum en binnen de Volvo club ben, zal ik me even netjes voorstellen. :D

Ik ben Kristian, 21 jaar en sinds kort de trotse eigenaar van een Amazon uit 1964. Als eerste auto zocht ik wat bijzonders, wat anders dan de gemiddelde Golf, Polo, Clio of wat dan ook. Als autoliefhebber met een voorkeur voor klassiekers kwam ik dan ook snel uit bij een Amazon. Na wat rond zoeken vond ik onderstaand exemplaar en was vrij snel verkocht. Gelukkig staat hij nu op de oprit en daar heb ik nog geen spijt van.

Tijd voor wat foto's:








Nu heb ik gelijk een vraag: de chassiscode geeft aan met een 9 dat hij niet in Zweden gebouwd is, maar bijvoorbeeld in België. Ik kwam alleen tegen dat de fabriek in België pas sinds 1965 geopend is, terwijl mijn Amazon in de eerste helft van 1964 gebouwd schijnt te zijn. In Canada schijnt in 1964 de 4 in plaats van de 9 gebruikt te zijn dus dat zou hem ook niet zijn. Heeft iemand enig idee hoe dit zit??

Groeten,
Kristian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2015 20:23 #153670 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Nieuw lid - '64'er Amazon
Welkom bij de club en het forum. Gefeliciteerd met deze fraaie Amazon.
Ik neem aan dat de oprit op de foto niet jouw oprit is...? ;)
Als het vierde cijfer in het typenummer (modelaanduiding) een 9 is, wil dat inderdaad zeggen dat de auto als CKD-kit (completely knocked down) is verscheept naar een land buiten Zweden en daar is geassembleerd. Amazons werden geassembleerd in meerdere landen, niet alleen in België.
De RDW geeft als datum eerste toelating aan 30-6-1964. De auto is echter ingevoerd in NL in 1978 en in dergelijke gevallen werd bij oudere wagens het bouwjaar wel eens (verkeerd) geschat als dat niet exact bekend was.
Aan de hand van het chassisnummer is het bouwjaar echter wel na te gaan. Van augustus 1963 tot augustus 1964 liepen de chassisnummers van 140000 tot 166400 (P121) en van 40000 tot 84600 (P131).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2015 20:40 #153671 door Perro
Beantwoord door Perro in topic Nieuw lid - '64'er Amazon
Welkom, mooie Amazon heb je aangeschaft. Je woont trouwens ook niet echt slecht :mrgreen:
Detail maar niet onbelangrijk: hoedje in plaats van petje ;) Rook je ook vast geen joint maar een sigaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2015 21:01 #153672 door Kristian Oosterveen
Beantwoord door Kristian Oosterveen in topic Nieuw lid - '64'er Amazon
Bedankt Gert!
Helaas is dat niet mijn oprit nee haha, ons huis is toch een heel stuk bescheidener.
Het is een P131 121, het chassisnummer valt binnen 40000 en 84600, gezien de letter D op het typenummer is het een '64'er. Ik kom op volvoamazonpictures.se tegen dat Canada, Chili, Zuid-Afrika, België en Maleisië CKD's gehad hebben. Canada schijnt voor 1966 de 4 als vierde cijfer te hebben en geen 121 gekend te hebben, Chili heeft alleen 4-deurs 122S'en geproduceerd, Zuid-Afrika heeft rechtsbestuurden gemaakt en Maleisië werkt ook pas vanaf 1966. Alleen België zou kunnen qua type, alleen is het logisch dat hij in 1964 gebouwd is terwijl de fabriek in eind 1965 geopend is? Zou mijn auto dan een van de eerste modellen uit België zijn?

@ Perro
Bedankt! Ik mocht willen dat dat m'n huis was haha. De hoed hoort erbij hè, het petje en de joints laat ik over voor moderne auto's :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2015 23:26 #153675 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Nieuw lid - '64'er Amazon

"Kristian Oosterveen" schreef:
Ik kom op volvoamazonpictures.se tegen dat Canada, Chili, Zuid-Afrika, België en Maleisië CKD's gehad hebben.

Dat rijtje is niet compleet, want ook in Nederland werden Volvo's geassembleerd. Een interessant artikel daarover kun je hier lezen.
Dat jouw Amazon is België is geassembleerd, lijkt me onwaarschijnlijk. Ik vermoed dat de wagen in Nederland is geassembleerd voor de Belgische markt, hetgeen wel vaker zal zijn voorgekomen totdat België zijn eigen assemblagefabriek had. Iets dergelijks zag je destijds ook bij Molenaar's Automobielbedrijf in Amersfoort, waar o.a. Morris Minors werden geassembleerd voor zowel Nederland als België. Zelf heb ik ook zo'n Morris (uit 1954), die als CKD-kit van Engeland naar NL ging, aldaar werd geassembleerd en vervolgens in België werd verkocht aan de eerste eigenaar. In 1986 is de auto weer ingevoerd in NL.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2015 14:34 #153681 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Nieuw lid - '64'er Amazon
Klopt Gert!
Beetje veel off-topic maar ook mijn Morris Minor (1970) komt van Molenaar; hij bleef echter in NL.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kristian Oosterveen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27-08-2015 19:17 #153685 door Kristian Oosterveen (GAST)
Beantwoord door Kristian Oosterveen (GAST) in topic Nieuw lid - '64'er Amazon
Bedankt Gert. Het lijkt me een leuk idee dat de auto in Nederland gemaakt is. Helaas kwam ik wel tegen dat de fabriek 1961 gesloten is, dan is dat dus ook geen mogelijkheid? Ik heb een apart topic aangemaakt in types en identificatie ( Waar is m'n Amazon in elkaar gezet? ), ik neem aan dat het daar thuis hoort. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2015 20:09 #153689 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Nieuw lid - '64'er Amazon

"Kristian Oosterveen" schreef:
Helaas kwam ik wel tegen dat de fabriek 1961 gesloten is, dan is dat dus ook geen mogelijkheid?

Een beetje dom van mijn kant, want dat had ik zelf natuurlijk ook kunnen lezen c.q. moeten weten... :oops:
Bij Beijnes zal je auto dus niet geassembleerd zijn. Wat meer research wees echter uit dat de assemblage in België al op 1 februari 1964 startte in Alsemberg, dus het zou wel degelijk kunnen zijn dat jouw Amazon toch in België is geboren.
Zie www.ethesis.net/volvo/volvo_hfst_1.htm (hoofdstuk 2.2.1).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.