OVerdrive J-type: naar de galamiezen?

Lees meer
20-12-2023 10:15 #1043381 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Beste Sietse,
 Ik weet niet waar je die pakking set gekocht hebt, ( heb wel een vermoeden) maar als je hem bij het VKO bestelt, zitten al die "O" ringen etc er bij , ook voor de solonoide.
Vermoedelijk mist ook de afdichting voor de Km teller wartel?
Maar zijn allen seperaat te koop.
 succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2023 10:41 #1043383 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Huke Basart in Veldhoven heeft een testopstelling, dus dicht in je buurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2023 11:08 - 20-12-2023 11:09 #1043387 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hoi Jacques,

Bedankt voor de tip, Huke Basart zit inderdaad dichtbij. Ik zal hem eens bellen.

Wat betreft de O-ringen. De pakkingset was tijdelijk uitverkocht bij VKO, dus deze komt van Nordicar. De O-ring voor de KM teller zit er wel bij, dat is nr 2. Die heb ik nog over, ook de externe solenoid O-ringen zitten er ook bij (nr 51 in het onderste plaatje. De losse Ringetjes voor de interne solenoid zitten er niet bij en wil ik ook nog ergens vandaan halen dan, weet iemand daar de nummers oid van? ze staan nl niet in het onderdelenboek. Op de onderste foto zijn ze wel te zien.
 

Dit zijn de interne O-ringetjes (3 stuks, foto van internet):
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2023 13:18 #1043519 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hallo weer,
Ik  heb Huke Basart aan de lijn gehad, hij had ooit zo'n testopstelling, maar dat is al meer dan 20 jaar geleden. Sommige geruchten zijn hardnekkig. Hij dacht zelf dat dat kwam door een foto van deze opstelling die op de beurs nog wel eens voorbij kwam. Dit spoor liep dood, maar hij verwees me naar Martens Autoparts in Deurne, zij hebben na het overlijden van Peter Frankefort alle spullen overgenomen. Ze nemen nog niet op, dus ik probeer het daar later nog eens.

Ik heb uiteindelijk de interne O-ringetjes van de solenoid in een assortiments bak Inch O-ringen op het werk gevonden en ook maar vervangen. De solenoid eens goed schoongemaakt van buiten, en het huis voorzien van een nieuwe laag zwarte verf.

 

Het monteren gaat verder goed, de lagers en de annulus zitten erin, alsook het seal aan het eind. Ik heb een pers geleend van een vriend van me, dan is het zo gebeurd. Wat me wel opvalt is dat het km-teller tandwiel niet helemaal vast zit. Hij draait wel mee, maar ik kan hem met de hand tegen houden. Wordt deze nog verder geklemd als ik de flens voor de aandrijfas op moment monteer? Verder valt me aan deze flens ook iets op. Het lijkt erop dat Peter Frankefort ook de flenzen inkortte en voorzag van een kleinere diameter flens:
   

Op de linkse foto is een hoge flens (van de M46-bak OD) te zien, en een lage, deze kwam van mijn Frankefort OD. Als ik ze naast elkaar zie, lijkt het eindedat in de OD gaat hetzelfde. Als ik ze op elkaar leg, zie ik dat mijn flens een kleinere diameter heeft.  De lasnaden voorspellen niet veel goeds, en bij een kleine concentriciteitstest, waarbij ik de flens laat draaien en met een vast punt (tip van schroevendraaier) naar de boring voor de aandrijfas wijs, zie ik op het oog al dat deze niet concentrisch is omdat de afstand over de rotatie varieert. Even zoeken op internet leert dat ze nog te koop zijn, maar duur. Èn dat er twee versies zijn, een grote en een kleine.

Heeft iemand voor mij nog een goede gebruikte kleine flens liggen die ik over kan nemen?

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2023 02:59 #1043529 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ik had het al een keer eerder vermeld maar ik heb zie ondertsaande fotos dit nog liggen.
Is dit wat je zoekt?
Ik hoef alleen de verzendkostn en een simboliesch bedrag te hebben.
Ik heb er ook de bak M41 maar is tot de draad toe versleten.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2023 16:46 #1043538 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Beste Siets,
Die flenzen zijn een zeeeer schaars hebbedingetje.
Nordicar heeft ze misschien nog  ,aan de prijs € 171,50! helaas
 Strerkte met zoeken , maar een fijne jaarwisseling
Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2023 17:27 #1043539 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Beste Johan. Als de M41 nog compleet is (versleten of niet) dan heb ik wel interesse in het geheel.

Groet eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2023 23:44 #1043546 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Beste Eric het spel is nog compleet maar ik weet niet of dat je dat wel wil (hoge kosten) ik denk dat je rond 400 tot 500 Euro kwijt bent aan kosten er van uit gaan dat de bak rond de 30kg weegt zie phlpost.gov.ph/postal-rates/
Een overdrive is nog te doen weegt volgens mij tussen de 5 a 10 kg.
En dan nog kan ik het in een pakket versturen (afmetingen).

Maar ik volgende week eens vragen naar de kosten bij ons postkantoor.

Ik houd je op de hoogte

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-01-2024 10:55 #1043563 door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Voor de Flens heb ik me destijds een hoop in verdiept. Uiteindelijk een 2e hands van een M46 bak af kunnen kopen voor 45 euro.

Ik was ooit eens op een Triumph forum of iets dergelijks gekomen waarin men een J-type van een M46 had gebruikt om hun type versnellingsbak. Toen zat er een klein type volvo flens op. Op de cadanas hebben ze toen een volvo Juk gezet omdat de kruiskoppelingen de zelfde maat hadden. Dat principe kun je volgens mij ook andersom handteren. Wel zou het mooi zijn om eens de hoogte na te laten meten door iemand die een kleine flens heeft. Zo een juk zijn de kosten volgens mij niet 2e hands en de flens is nieuw ook al aanzienlijk goedkoper.
webwinkel – Nico Baas Triumph Centre

Misschien heeft iemand wat aan de informatie. Lijkt me in iedergeval beter dan die zelfbouw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2024 15:38 #1043706 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hoi Kevin, 

Ik heb zo'n flens van een M46 bak, maar die is langer. Die zou ik dus terug moeten draaien, óf mijn aandrijfas inkorten. Niet ideaal (ik kom zo terug op mijn oplossing) 

Ik ben ondertussen weer wat verder met de OD. Hij staat in elkaar! Het monteren van de OD op de bak was nog wel even spannend, want hij bleef ergens op hangen, en de laatste 10 mm wilde hij niet schuiven.
 
Na een aantal pogingen toch geluk, en alles voorzien van vloeibare pakking. Ik heb op aanraden van Fred Kok ook nog het middelste schakelstangendopje verder uit laten steken volgens de service manual (4mm) zodat deze in het bell housing kan vallen.
 

Voor de flens had ik eigenlijk besloten om maar een nieuwe te kopen, maar ik heb toch nog een tussenstap gemaakt. Ik heb de flenzen in de draaibank gehad en met een meetklok de run-out (on-concenctriciteit) van de verbindingsboring met de aandrijfas en de uitslag op het eind vlak bepaald, door met de meetklok erop de draaibank rond te draaien en de maximale uitwijking te noteren. Eerst de M46 flens, en daarna de gelaste variant (ik noem hem M41). 
Runout meting:
 
Uitslag op eindvlak:
 

De waarden die hieruit kwamen vielen mij enorm mee.
Runout M46: ±0,1 mm
Runout M41: ±0,08 mm

Eindvlak M46: ±0,07
Eindvlak M41: ±0,18

Ik was een beetje bang voor de runout meting, maar het blijkt dat de gelaste flens meer concentrisch is dan die van de M46 bak af komt. De waarde op het eindvlak is wel groter, maar omdat er aan die zijde meteen een kruiskoppeling zit, en om dat de 'afwijking' slechts ±0,1 mm is durf ik het wel aan om de gelaste flens te gebruiken. Deze is dus blijkbaar netjes voorbewerkt om netjes te passen voor het lassen en nagedraaid na het lassen. Scheelt weer € 172,-

Wat betreft het testen: Ik krijg Martens autoparts in Deurne niet te pakken. Kent iemand die man? Bestaat het bedrijf nog? Ik blijf proberen, maar anders ben ik op zoek naar een andere oplossing.


 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.