OVerdrive J-type: naar de galamiezen?

Lees meer
23-10-2023 17:06 - 23-10-2023 17:25 #205162 door Sietse Pelle
OVerdrive J-type: naar de galamiezen? is gemaakt door Sietse Pelle
Dag allemaal,

Ik sleutel al jaren aan mijn Volvo amazon combi, en over het algemeen staat op dit of een ander forum wel wat ik nodig heb. In dit geval echter, zit ik met de handen in het haar. Ik heb in 2013 een overdrive (j-type) laten plaatsen door Peter Frankefort, en deze heeft jaren prima gewerkt. Een aantal dagen geleden hoorde ik bij het inschakelen een gierend geluid en heb meteen de overdrive uitgezet. Eerste wat ik heb gedaan is bijvullen van olie en solenoid werking gecontroleerd, omdat dat het makkelijkst te doen is. Gelukkig heb ik een brug in mijn garage en kan ik relatief makkelijk bij de overdrive. Deze stappen bleken niet te werken en daarom heb ik uiteindelijk de hele bak met OD gedemonteerd. Een pakkingsetje gekocht en nieuwe olie, hopend op een vastzittende of slecht lopende zuiger. Vandaag heb ik de OD uit elkaar gehaald. Ik heb trouwens een overvloed aan documentatie gevonden op de site van BUCKEYE TRIUMPHS , een tip voor iedereen. Een complete beschrijving over de werking, uit elkaar halen en weer assembleren van een J-type overdrive. Ik heb de gietstukken gescheiden en ik vind enorm veel rommel en ellende (zie hopelijk foto's, als het me lukt ze toe te voegen). De hele eenrichtingskoppeling is uit elkaar gesprongen. De lagers voelen verder nog goed aan, en ik denk dat dit de enige schade is, maar voordat ik verder wil kijken wil ik aan jullie voorleggen of er iemand is die nog kennis/onderdelen voor een dergelijke overdrive heeft? Dus:

Is er iemand die misschien een bedrijf kent dat Overdrives reviseert?
Of een hoop onderdelen heeft liggen?
Heeft er iemand enig idee wat hier gebeurd kan zijn, of nog anders nog tips?

Ik zal af en toe een update geven, zodat ook iemand anders in de toekomst iets heeft aan mijn revisietraject.

 
De vrijloopkoppeling:
 
De achterzijde van de planeetwielhouder:
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2023 18:30 - 23-10-2023 18:34 #205163 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Zo die OD is aardig naar de knoppen, gelukkig is de annulus en zo ver ik kan zien ook de sateliet tandwielen nog goed. Ik zit te kijken wat er nu is gebeurd, inderdaad eenzijdige koppeling met raster en beschermplaat sateliet tandwielen aan gort gedraaid en zonnetandwiel is helemaal weg. Volgens mij heb je met de OD ingeschakeld achteruit gereden ..... dit is althans het eerste wat bij me opkomt. Kun je hem nog wat verder demonteren, zoals de annulus scheiden van de achterkant ?.

Als je hem demonteert dan ziet het er zo uit;

 

 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2023 18:35 #205164 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hoi Ed,

Het zonnetandwiel zit aan de andere zijde, dit is de 'uni-directional clutch'. Ik denk ook dat de OD in achteruit geactiveerd is geweest. Doordat dat via een prohibiting switch eigenlijk niet mogelijk is denk ik aan een vastzittende of zwaar lopende zuiger/versleten veren oid, waardoor de OD nog hydraulisch ingeschakeld was toen ik in achteruit reed. Ik ben inmiddels van de eerste schrik bekomen en heb gezien dat er links en rechts nog wel wat te krijgen is. Ik zal hem eerst verder uit elkaar halen, dat moet toch vanwege het gruis, en wat foto's delen. Dan kan ik hopelijk met jou/jullie hulp bepalen of deze nog te reden is. Alle tandwielen zien er nog goed uit, gelukkig.

Wordt vervolgd.

Sietse
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2023 18:48 #205165 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hallo Sietse,
als je een complete J-OD-unit zoekt zou ik naar een M46 met J-OD zoeken, die zijn er meer en duidelijk goedkoper dan een M41 met J-OD.
Bij een J-OD kan (in tegenstelling tot bij een D-OD) de overdrive door een bepaald defect op druk / aan staan zonder dat er spanning op de solenoide staat: om het deel van de solenoide dat in de OD steekt zijn er rubberen O-ringen, als die ervan kapot gaat die de pompdruk intern tegen moet houden lekt de olie daarlangs ipv tegen gehouden te worden door de solenoide, met hetzelfde effect als wanneer de solenoide electrisch bekrachtigd wordt: de OD komt dan bij het rijden steeds op druk / is dan steeds aan, dus zonder electrisch aan te staan.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2023 20:01 #205168 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Zo, ik heb de boel wat verder uit elkaar gehaald. De zijde van het zonnewiel ziet er goed uit:
   
De andere kant krijg ik zo niet los, want geen dop 1 1/8 inch beschikbaar. De vrijloopkoppeling heb ik wel gedemonteerd, of ja, die kwam er gewoon uit gevallen. Het kopvlak eronder ziet er ook beschadigd uit, maar dat is volgens mij tijdens operatie niet functioneel (daarom zit er ook die koperen ring, om afstand te houden.  Verder lijkt het of er een stuk van de hoofdas nog in de OD zit. Zie ook de foto's.

Wat er over is van de vrijloopkoppeling:

Deze roller heeft het zwaar gehad:
 
Deze olievanger heeft vooral gruis gevangen. De planeetwielenset ziet er op zich nog goed uit, maar moet schoongemaakt.
   
De kamer waar de vrijloopkoppeling in zat. Rood omcirkeld een aantal flinke beschadigingen. EN het lijkt erop dat het deel in het midden (aangewezen met groene pijl) van de hoofdas van de M41 afkomt. Klopt dit?
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2023 22:28 #205170 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ja, de doorlopende centrale as heeft de kop eraf .... dat moet iets erg krachtigs zijn geweest. Overigens een M46 is een goede bak, maar je hebt wel een ander koppelingshuis nodig om hem achter een B20 te kunnen hangen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2023 23:20 - 23-10-2023 23:23 #205173 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
De hoofdas van een M46 past niet in een M41, en alleen de OD van een M46 plaatsen lost je probleem helaas niet helemaal op.
Een nieuwe hoofdas voor een M41-J-OD is nieuw te koop, maar duur.
Het idee van Ed mbt M46 met speciaal koppelinghuis is in een Amazon niet zonder verdere aanpassingen mogelijk daar deze een korte ipv lange schakelpook heeft.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2023 00:35 #205174 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Beste Sietse, ik heb nog een overdrive liggen deed het goed had SAE50 in de bak zitten.
Maar ja overdrive logt wel in de Filippijnen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2023 11:34 #205178 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ja Sietse,
Je kunt wel stellen dat hier sprake is van "total los". Het is in mijn optiek niet verwonderlijk, dat daar de as gebroken is.
 Waar de meesten aan voorbij gaan, is dat bij een Frankefort bak de lange as uit 2 delen bestaat., door een z.g. stuiklas zijn deze 2 delen aan elkaar gelast. Op zich kan dat maar 100% sterk ????
 Ook is er het probleem  van het feit dat deze O.D.'s geen ontluchting hebben en daar door kan de olie maar mondjes maat naar achteren!. Heb er een aantal van deze units gerevideerd, en allen voor zien van een ontluchting.    
De ontluchting is aangebracht op de flens boven
Tevens is het een crime om deze units goed in  elkaar te zetten. 
Advies zorg eerst voor een originele (rechte) lange as, kijk ik intussen voor  onderdelen
Succes Fred
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2023 13:36 - 01-12-2023 08:04 #205180 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
De hoofdas is door Peter Frankefort inderdaad samengesteld. Voor het aanschaffen van de OD ben ik bij hem thuis geweest om het te hebben over wat er ging gebeuren. De beste man heeft ons in 2 uur zo veel verteld over zijn werk aan OD units, dat houd je niet voor mogelijk, we snapten naderhand waarom zijn vrouw meteen naar boven ging en zei: ik ken het verhaal al wel. Ook de mallen die hij gebruikte voor het inkorten van de aandrijfas en ik denk het lassen van de hoofdas heb ik gezien. Dat zag er niet supernauwkeurig uit (v-blokken uit hout), en ook is de aandrijfas niet gebalanceerd.

Het einde van die hoofdas ziet er gewoon uit als een lagervlak. Ik vind het erg vreemd dat deze daar breekt. Ook vind ik de breuk niet 'scherp'. Ben nu niet thuis dus moet vanavond even voelen, maar ik heb de theorie dat dit wel eens de reden kan zijn voor de staat van de OD. Aals de hoofdas door stuiklassen wordt gefabriceerd, zal de concentriciteit van de 2 delen niet voldoen aan fabrieksspecificatie (die waarschijnlijk wel onder de Ø0,1 mm ligt). Ook kunnen de 2 hartlijnen een hoek ten opzichte van elkaar hebben.

Hierdoor zit het (nu afgebroken) eind van de hoofdas met een zijdelingse voorspanning in het lager, waar het misschien vast komt te zitten of kapot draait. In dat geval is het einde misschien al wel 6 aar geleden afgebroken. vervolgens is de hoofdas door de vrijloopkoppeling slechts eenzijdig gelagerd, waardoor extra trillingen en belasting op de vrijloopkoppeling ontstaat, zodat deze uiteindelijk uit elkaar knalt. Vanmiddag kan ik van iemand de juiste dop (1 1/8 inch) lenen om de aandrijfasflens te verwijderen en eens te gaan kijken wat er aan die kant aan de hand is.

Verder begrijp ik uit jullie reacties dat het wel de moeite waard is om de OD te herstellen met vervangende onderdelen en de M41 te voorzien van een nieuwe hoofdas, klopt dit? Ik had eigenlijk gehoopt om de versnellingsbak met rust te kunnen laten, maar het lijkt erop dat deze ook open moet.

Is het lastig om alleen de hoofdas te verwijderen?
Is een pakkingset genoeg voor het verwisselen van de hoofdas, of heb ik nog meer spullen nodig?
Zijn er andere zaken die jullie zouden adviseren om meteen aan te pakken?

Die ontluchting ziet er goed uit, ik vond ook al dat het erg lang duurt en moeilijk is om de olie bij te vullen in de versnellingsbak indien onder de auto gemonteerd. die 3 kleine gaatjes in de adapter zijn ook wat aan de kleine kant om de olie in de OD te krijgen. Nu ik je ontluchting zie, is het misschien ook een vulplug op het adapterstuk te maken, op dezelfde hoogte als op de M41. Dan ben je meer zeker van je initiele olieniveau.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.