- Berichten: 38
OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
Wat een verschillen. Er bestaan dus verschillende versies van de M40, waarbij slechts sommigen voorzien kunnen worden van een nieuwe J-type as, hmm das jammer. Wel blij dat ik er nog geen gekocht heb. Ik ben eens even gaan neuzen in de boeken. Ik heb even gekeken op het typeplaatje, en die ziet er zo uit:
En geeft dus partnummer 254558. Wat uitzoekwerk via de Volvo Classic Acadamy leert mij dat dit een M40 was uit een 142, 144 of 194:
Een pagina eerder is de M41 te zien. Die lijkt niet op mijn J-type overdrive. het lijkt er dus op dat ik een D-type M40 bak te pakken heb.
Klopt dit? En zo ja, hoe los ik dit op? Moet ik dan een bak hebben met een juist nummer?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Ik begrijp dat mijn overdrive een J-type is. dit wist ik al, dat staat inderdaad vrij duidelijk op het typeplaatje. Je gaf aan dat er sommige M40-bakken geschikt zijn voor D-type en sommige voor J-type. Ik heb aan de hand van het nummer op mijn M40 bak proberen uit te vinden welk 'type' M40 het is. Heb ik dit juist gedaan? (zie 2 posts terug)
Alvast bedankt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Daarom heb ik je geadviseerd om naar een andere M41 met OD te gaan zoeken. Mocht je onderdelen nodig hebben of te willen reviseren ben je welkom om mee te kijken. Als alles op de werkbank ligt kan ik je een prijsopgave geven, mijn voorkeur gaat uit naar een J-type.
Omdat daar nog de meeste onderdelen voor zijn te vinden.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
1. De inhoud van de M40 bak in de Volvo Amazon B20 onderdelenlijsten is geschikt om omte bouwen naar J-type door toevoeging van een lange as.
2. De inhoud van mijn bak is op te zoeken aan de hand van het onderdeelnummer onder op de bak.
Als ik dan kijk in de onderdelenboeken van de 140 series tot 1972 (waar mijn baknr in voorkomt) zie ik dat de positienummers bij de tekeningen zowat gelijk zijn. Verder heb ik per item vergeleken of het onderdeelnummer van een positie in mijn bak (254558) overeenkomt met een M40 bak uit een B20. Zie hieronder het resultaat,. Alle groen gemarkeerde items komen overeen, rood omcirkeld niet. De enige zaken die anders zijn, zijn het achteruit-tandwiel, de synchromeshnaaf en een pakking.
- De torenas is wel identiek, dus wat er ook anders is aan het achteruit tandwiel, ze passen in elkaar. Het huis is ook hetzelfde, dus de as kan niet op een andere plaats zitten.
- De schakelmof en de dogs zijn ook hetzelfde, dus wat er ook anders is aan de synchromeshnaaf, het past in elkaar.
- De pakking maak ik me helemaal geen zorgen om.
Conclusie: Ik durf het aan om mijn bak te upgraden met een lange J-type as tot een M41. Gezien de stuiklas in de hoofdas ruim buiten de versnellingsbak zit, ben ik ervan overtuigd dat de onbalans vooral in de OD heeft plaatsgevonden.
Ik heb ook wat mailcontact met Fred Kok en die geeft aan dat het 'frankefort' tussenhuis ook past, alleen lastig te monteren is, dat durf ik wel aan, en als het niet lukt, dan kan ik altijd nog een ander tussenhuis zoeken.
Dan blijft alleen de overdrive nog over, de kern van het probleem.. Ik heb best wel wat onderdelen nodig, niet alles is goed te krijgen. Nu kan ik op Marktplaats in de buurt voor €175,- een M46 bak met J-type overdrive krijgen. De M46 bak heb ik niks aan, maar de Overdrive is prima. Deze heeft altijd gewerkt en ong. 200 000 km gelopen. Wat is wijsheid volgens jullie?:
1. M46 + OD kopen, OD overzetten, 'as-is'
2. M46 + OD kopen, Deze OD openmaken en reviseren. (dat speciaalgereedschap voor de zuigerdeksels kan ik wel zelf maken)
3. M46 + OD kopen en deze gebruiken om MIJN J-type OD weer in orde te maken
4. Toch losse onderdelen zoeken voor mijn huidige OD (waarschijnlijk wel veel duurder dan € 175,-)
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
Ik heb onlangs precies gedaan wat jij optie 2 noemt: een J-type van een M46 afgehaald, en deze voor de uitdaging en zekerheid volledig gereviseerd. In mijn geval ook nog een bestaande M40 gereviseerd aan voorbereid voor de overdrive. Dat was een erg leuke klus.
Nieuwe uitgaande assen voor de M41 zijn te krijgen via het VKO (gemaakt door Bastuck, ik heb wisselende ervaring met deze firma maar de as paste goed).
Met de adviezen van Fred kom je er zeker uit, die heeft mij ook nog geholpen met wat vragen en de uiteindelijke test op de testbank.
Mocht je in de buurt van Delft wonen, ben je welkom voor een kop koffie en verdere vragen.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Het klinkt mij ook als een leuke klus, ik vroeg me vooral af of het kon. Optie 2 heeft ook mijn voorkeur, en waarschijnlijk de goedkoopste.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Zoals aangeschaft:
Na een 'wasbeurt':
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
Als je iemand vindt die de Frankefort lange-as combinatie durft te lassen heb je nu van de M46 ook het deel van de lange as dat bij jou kapot is, als de kosten niet uit maken is de aanschaf van een nieuwe juiste lange as natuurlijk beter.
Van de M46 bak zelf past trouwens niets in je M41 bak.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Haal eerst maar eens de OD eraf en demonteer wat je kunt, dat heb je al eerder gedaan. Maak de OD zo schoon als mogelijk. Probeer dan de drie dekseltjes van het oliefilter, drukklep en relieve valve los te draaien. Zorg dat je een tooltje maakt/koopt zodat je niet de doppen beschadigd. Voor verdere demontage van deze drie heb je tooltjes nodig.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.