- Berichten: 316
OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
Ik ben bang dat de synchromesh van de 4e versnelling qua inkeping van de slotjes niet tegen over die van de 3e versnelling zitten.
Tip ik markeer op de schakel mof tpv de inkeep van de 3e versnelling, de 4e synchromesh met wat vet op de cone.
Succes fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Dat is een stukje ervaring waar ik heel blij mee ben. Het is tijdens het plaatsen van de assen zonder achterlager een stukje lastiger om ook deze orientatie nog te borgen en deze is waarschijnlijk ergens per ongeluk verschoven.
Ik ben even op onderzoek uit gegaan. Ik heb even wat foto's gemaakt van boven. Als ik de schakelmof tussen de 3e en 4e versnelling naar links en/of rechts schuif, zou ik inderdaad verwachten dat ik zowel links als rechts een inkeping moet kunnen zien voor de schakelpal. Anders kan deze inderdaad niet in de synchromeshring schuiven. Ik heb even wat foto's gemaakt, en deze inkepingen lijnen inderdaad niet uit. Ik schuif de schakelmof naar achteren, en verdraai de as zo dat de inkeping voor de schakelpal in de synchromeshring naar boven ligt:
ALs ik nu de schakelmof naar voren schuif, zie ik bij de synchromeshring van de 3e versnelling inderdaad GEEN inkeping voor de schakelpal:
De boel gaat vandeweek dus weer uit elkaar. Beter nu, dan dat ik dadelijk alles kapotdraai onder de auto..
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Vervolgens tik je voorzichtig de schakelas wat naar voren, ik heb met een hamer getikt op de aangewezen plaats.
Hierdoor komt de prise as iets naar buiten.
Dit geeft dan genoeg ruimte om de synchromesh ring op zijn plek te draaien.
Ik kan nu met de hand in alle versnellingen de prise as draaien, en door alle versnellingen schakelen en de overbrengverhouding voelen. De bak is nu dus klaar. Later de laatste demontage van de hydraulische delen in de OD.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
In de tussentijd hebben we hier in de club specialisten de er hun hand niet voor omdraaien! Vooruitgang!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik reviseer ook bakken voor Harrie Arendsen en een kreeg ik prompt terug omdat ze dachten dat de bak niet goed was, bleek dat er een te smalle glijlager was gemonteerd.
Helaas bij het VKO aangeschaft... maar we maken allemaal fouten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Daar kocht ik mijn eerste Volvo, een 142 uit 1972. Dat was in 1980.......
Ik kon de auto kopen door geen garantie te nemen en met hulp van de vriend de auto te leren onderhouden en repareren.
Inmiddels haal ik wat ik niet weet natuurlijk ook van de fora en het internet en kan ik af en toe iemand verder helpen. Ik ben 29 jaar ouder dan jij trouwens, maar blijf gewoon bij hoor!
Maar je reparatie van de bak laat zien dat je alles kunt opzoeken, maar je moet het ook durven om eraan te beginnen. Respect hoor.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Bedankt voor het compliment. Durven te beginnen is de belangrijkste les die ik heb geleerd in mijn leven. Het brengt je steeds verder.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Daarna heb ik met hulp van de lijst in de Overdrive documentatie van Buckeye Triumphs alle O-ringen uit de pakkingset uitgezocht. De bronlijst was in inch maten, dus die heb ik even geconverteerd. Zo is duidelijk te zien wat waar terecht hoort te komen. Ik had wel 1 O-ring over, die niet in het overzicht stond. Ik kwam er later achter dat deze op de 'dashpot body' hoort te zitten, een onderdeel dat niet bestaat, of in ieder geval geen O-ring heeft in de oudere J-type ODs. Mijne zijn beiden wat recenter en hebben deze 'body' wel. De interne O-ringen voor de solenoid zitten niet in de pakkingset. Vervangen jullie deze ooit? Hier is het overzicht:
Hierna heb ik met een redelijke hoeveelheid vaseline alle O-ringen gemonteerd:
Toen het hydraulisch huis geheel zuiver gemaakt en doorgeblazen, en goed gelet op het doorblazen van de kleine boring richting de solenoid. Monteren is daarna redelijk vanzelfsprekend. Om de doppen op het benodigde moment van 22 Nm te krijgen heb ik een stuk speciaal gereedschap gemaakt, door 2 spanstiften in een staalplaat te steken. Eerst wilde ik een vierkant gat vijlen voor de ratel, maar toen ik na 100 keer op en neer met de sleutelvijl nog maar een klein deukje zag, was dit teveel werk. Ik heb er uiteindelijk een oude inbusdop maat 6 met een grote hamer vast ingeslagen.
Nu zit alles weer in elkaar. De deksel zit er nog even tijdelijk op, ik ga voor het definitief monteren nog even voorzien van vloeibare pakking. Die tip kreeg ik nog van Fred.
Het einde nadert, en ik zou graag de hele unit willen testen. Ik heb van Fred Kok wel het aanbod gekregen om bij hem te komen testen, maar hij zit nogal ver weg voor mij. Ik zit net ten noorden van Eindhoven, en vroeg me af of er iemand dichterbij woont die ook een testopstelling heeft die de bak kan laten draaien en de uitgaande druk van de OD kan uitlezen. Ik hoor het graag, het hoeft niet voor niks uiteraard.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.