OVerdrive J-type: naar de galamiezen?

Lees meer
24-10-2023 13:39 #205181 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?

Tevens is het een crime om deze units goed in  elkaar te zetten. 
Advies zorg eerst voor een originele (rechte) lange as, kijk ik intussen voor  onderdelen
Succes Fred


 
Hoi Fred, Ik zal op zoek gaan naar een andere as, Erg fijn als jij voor overige onderdelen wil kijken! Waarom is het eigenlijk een crime om deze  units goed in elkaar te zetten? In de beschrijving ziet er eenvoudig uit, niet te veel speciaal gereedschap e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 09:46 #205189 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Sietse,
Da's een minder eenvoudig verhaal als vermoedelijk beschreven.
Ik stuur je pb'tje met wat vragen
groet fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 14:00 #205194 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ik heb ondertussen de boel uit elkaar en het afgebroken deel van de hoofdas wat beter kunnen bekijken. Ook heb ik foto’s gemaakt van de hoofdas met stuiklas. Ik weet niet meer of Peter Frankefort deze verbinding op de draaibank voorbereidde door een astap te draaien en zo de centrering te garanderen, of in de v-blokjes. Afijn, laten we er vanuit gaan dat die as niet helemaal in lijn heeft gestaan.Aan de breuk van de hoofdas is m.i niet per se af te leiden of dit een verse breuk is. De breuken op de vrijloopkoppelingring vertellen een ander verhaal. Sommige vlakken zijn egaal en ‘afgesleten’ en sommige vlakken vertonen een scherp, maanachtig landschap, wat mij zegt dat er eerst 1 breuk in de vrijloopring gezeten heeft, die een onbalans heeft veroorzaakt. Deze onbalans heeft vervolgens steeds meer kapot gemaakt tot het desastreuze falen van een aantal weken geleden.
Een vlak breukvlak (oud) 
Een ruw breukvlak (nieuw):
  Ik denk dat het voor nu verstandig is om niet te lang stil te staan bij het waarom, maar verder te kijken naar: Wat nu? Dank voor de tips tot nu toe.Mijn vragen voor nu:1.    De bronzen lagerbus in de annulus is ook eccentrisch gesleten, is deze los te krijgen? Ik zie hem niet in de parts list staan.2.    Als de versnellingsbak uit elkaar moet, heb ik dan nog meer nodig dan een hoofdas en een pakkingset?Alvast bedankt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2023 14:05 #205195 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Dat is dus niet zo, je hebt wel degelijk speciaal gereedschap nodig om de OD uit elkaar te krijgen en er zijn meerdere pitfalls die er toe kunnen leiden dat de bak/OD er weer onderuit moet. Ik heb onder mijn Combi ook zo'n in elkaar gekluste M41 met gelaste as en eigen fabricaat tussenhuis van Frankenfort verwijderd, omdat hij lekte en gelukkig op tijd omdat nu wordt duidelijk wat er gebeurd is en normaal zou dit niet kunnen. De asbreuk heeft veel beschadigd en om een nieuwe te monteren moet de bak ook uit elkaar.
Dit is een flinke klus en omdat het een aardige opdonder heeft gehad moet alles gecheckt worden. Ik heb net drie J-type huizen laten voorzien van nieuw gedraaide zuigertjes en kan weer even vooruit.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2023 07:50 #623969 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
OK Ed, dat is duidelijk, ik moet het niet onderschatten. Dank daarvoor.  Misschien kom ik over als of ik denk 'dat doe ik wel even'. Dat is niet zo, het is voor mij ook de eerste keer, ik neem je advies ter harte. Gisteren trouwens ook de M41 uit elkaar gehaald, dat viel me erg mee. Het is een vrij overzichtelijke versnellingsbak. Ik zal straks foto's plaatsen.

Groeten,

Sietse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2023 10:26 #623970 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
De versnellingsbak heb ik dus uit elkaar gehaald. Zoals gezegd, ik vind het een overzichtelijke bak. Ik vind hier geen gruis en metalen delen onderin de bak, wat erg hoopgevend is. Ik leg netjes alle onderdelen op volgorde op de werkbank en zal ze later 1 voor 1 inspecteren. De thrust washer aan het einde van de idler gear heeft ook wat schade, maar ik denk dat dit komt doordat ik bij het demonteren van de OD onder de auto heb geprobeerd met enige kracht het adapterstuk te verwijderen van de bak ipv de OD van het adapterstuk.
Thrust washer:
 
Ik schrok ook even van de hoeveelheid naaldjes die in de idler gear shaft zitten, maar ik heb ze allemaal gevonden.Ik vroeg me wel af hoe ik die in godsnaam terug moet plaatsen, maar daar biedt de service manual uitkomst, er wordt een soort as die korter is in de idler gear geplaatst, waarmee de naaldlagers op zijn plek gehouden worden totdat de as er wordt ingedreven. Een dergelijke as is makkelijk met 3D printer te vervaardigen, dus daar zie ik geen problemen.
  Overzichtsfoto's:   


 
 
 

Zijn er verder nog zaken die ik in het bijzonder kan/moet inspecteren aan de versnellingsbak?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2023 13:25 #623971 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ik gebruik een stukje PVC buis van 16mm om de naalden tijdelijk op hun plaats te houden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2023 15:27 - 26-10-2023 15:30 #623974 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Leuke foto's en ik gebruik ook zo'n PVC spacer, op maat gemaakt, om de onderste as terug te zetten. Om dit goed te doen moet je de bak op zijn klop zetten, dan valt de as wat naar beneden en kun je vanaf de achterzijde de metalen as terugplaatsen. Let op er zijn twee verschillende soorten washers met en zonder gaatjes, ze hoeven niet altijd te worden vervangen. Ik gebruik 1 seconden lijm om ze erin te plakken, wel opletten dat je de washers én de vlakken waar ze op rusten goed schoon maakt. De dogs en de veertjes zou ik vervangen voor nieuw, gezien de slijtage. Controleer ook de schakel mofs op sljtage of beschadiging. Tenslotte de Shop verkoopt goedkopere synchromesh ringen, deze veroorzaken soms even wat stroef schakelen, ik vervang dan na 2000 km de olie en dan zit best wat slijpsel in = normaal. Welke olie zijn de meningen over verdeeld, 30SAE zegt Volvo, 20W50 classic oil kan ook, de laatste tijd gebruik ik een semisythetische wegmotoren olie. Beide geven bij de OD's die ik heb gereviseerd nog geen problemen. Mijn Volvo monteur (40 jaar ervaring) zegt dat er ook ATF F in kan, mits de bak en OD zijn gereviseerd. Er is nog één mogelijk probleem, de D-type en J-type hebben een andere centrale lange as, deze moet je dus nieuw kopen. Frankenfort probeerde kosten uit te sparen door een oude voorzijde aan een J-type achterzijde te lassen. Wat dus kan is dat je een as koopt voor de J-type terwijl er een oude (D-type) M40 is gebruikt en dat past niet. Ik heb ev. nog wel een goede M40 voor je staan.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2023 15:43 - 26-10-2023 15:44 #623975 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hoi Ed,

Welke onderdelen bedoel je met dogs en veertjes? en welke zijn de schakel mofs?  Zou je de synchromeshringen ook sowieso vervangen?

Wat mij het meeste verbaast is wat je zegt over de As. Het lijkt mij namelijk dat:
1. M40 + D-type as resulteert in een M41 die geschikt is voor montage van D-type overdrive
2. M40 + J-type as resulteert in een M41 die geschikt is voor montage van J-type overdrive
Waarschijnlijk doordat deze korter of langer is of bijv andere lagerdiameters.

Ik heb nog nooit gehoord van verschillende M40 bakken, dus zou een nieuwe J-type as mijn M40 weer in een geschikte M41 veranderen.

Groeten en allemaal super bedankt voor de reacties! het helpt me enorm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2023 18:53 - 26-10-2023 19:09 #623977 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Ja, langzaam maar zeker kom je er achter dat er wel degelijk verschillen zijn tussen de versnellingsbakken onderling. Bij Volvo is het onderdelenboek de centrale bron van informatie, als je het bronzen type plaatje aan de onderkant van de bak noteert kun je verder, het gaat om het pat number. Andere 6 cijfers is het nummer van productie 

 

Ga maar eens kijken, je leert het pas als je het zelf ontdekt. Vaak lijken de tandwielen als twee druppels water op elkaar, maar verschillen wel degelijk en kun je zien aan het odl nummer, ook zijn er ringen van verschillende dikte in de primaire as de onderdelen 'opsluiten'. Gebruik je ze niet of niet de juiste diameter dan werkt de bak en OD niet. 
De J-type OD van de 1800ES heeft ook een dikkere secundaire as (die beneden in in de bak ligt en waar de achteruit op zit).

 

De D-type lange as, gebruikt samen met de B18/B16 motor, verschilt van de J-type lange as welke de meer robuust is en werd gebruikt samen met de B20 in de Amazon,1800 en 140. 164 weer een ander verhaal met de M410 en wel de J-type OD.
De D-type OD geeft ook meer vertraging in vergelijk met de J-type. Voor de D type zijn bijna geen onderdelen meer te krijgen, gelukkig heb ik weer eentje compleet en kan er weer een opbouwen. Wat Frankenfort deed was de lange as door midden zagen en een dus andere combinatie mogelijk maakte, vaak ook in combinatie met een aftermarket (lees eigen productie van iemand) tussenhuis. Dit tussenhuis maakte de montage en demontage lastiger. In Duitsland worden ook tussenhuizen aangeboden voor enorm veel geld, ik heb er onvoldoende vertrouwen in en gebruik ze niet. Het centrum van het schakelmechanisme in de bak zijn de 3 kleine en 3 grotere dogs met de veerringen, synchromeshes en de schakelmoffen.
schakelmoffen
 

Als je de J-type helemaal uit elkaar - met speciaal gereedschap -  hebt zie je dit;


 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.