- Berichten: 38
OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
Hoi Fred, Ik zal op zoek gaan naar een andere as, Erg fijn als jij voor overige onderdelen wil kijken! Waarom is het eigenlijk een crime om deze units goed in elkaar te zetten? In de beschrijving ziet er eenvoudig uit, niet te veel speciaal gereedschap e.d.Tevens is het een crime om deze units goed in elkaar te zetten.
Advies zorg eerst voor een originele (rechte) lange as, kijk ik intussen voor onderdelen
Succes Fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
Da's een minder eenvoudig verhaal als vermoedelijk beschreven.
Ik stuur je pb'tje met wat vragen
groet fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Een vlak breukvlak (oud)
Een ruw breukvlak (nieuw):
Ik denk dat het voor nu verstandig is om niet te lang stil te staan bij het waarom, maar verder te kijken naar: Wat nu? Dank voor de tips tot nu toe.Mijn vragen voor nu:1. De bronzen lagerbus in de annulus is ook eccentrisch gesleten, is deze los te krijgen? Ik zie hem niet in de parts list staan.2. Als de versnellingsbak uit elkaar moet, heb ik dan nog meer nodig dan een hoofdas en een pakkingset?Alvast bedankt!
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Dit is een flinke klus en omdat het een aardige opdonder heeft gehad moet alles gecheckt worden. Ik heb net drie J-type huizen laten voorzien van nieuw gedraaide zuigertjes en kan weer even vooruit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Groeten,
Sietse
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Thrust washer:
Ik schrok ook even van de hoeveelheid naaldjes die in de idler gear shaft zitten, maar ik heb ze allemaal gevonden.Ik vroeg me wel af hoe ik die in godsnaam terug moet plaatsen, maar daar biedt de service manual uitkomst, er wordt een soort as die korter is in de idler gear geplaatst, waarmee de naaldlagers op zijn plek gehouden worden totdat de as er wordt ingedreven. Een dergelijke as is makkelijk met 3D printer te vervaardigen, dus daar zie ik geen problemen.
Overzichtsfoto's:
Zijn er verder nog zaken die ik in het bijzonder kan/moet inspecteren aan de versnellingsbak?
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1145
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Welke onderdelen bedoel je met dogs en veertjes? en welke zijn de schakel mofs? Zou je de synchromeshringen ook sowieso vervangen?
Wat mij het meeste verbaast is wat je zegt over de As. Het lijkt mij namelijk dat:
1. M40 + D-type as resulteert in een M41 die geschikt is voor montage van D-type overdrive
2. M40 + J-type as resulteert in een M41 die geschikt is voor montage van J-type overdrive
Waarschijnlijk doordat deze korter of langer is of bijv andere lagerdiameters.
Ik heb nog nooit gehoord van verschillende M40 bakken, dus zou een nieuwe J-type as mijn M40 weer in een geschikte M41 veranderen.
Groeten en allemaal super bedankt voor de reacties! het helpt me enorm
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ga maar eens kijken, je leert het pas als je het zelf ontdekt. Vaak lijken de tandwielen als twee druppels water op elkaar, maar verschillen wel degelijk en kun je zien aan het odl nummer, ook zijn er ringen van verschillende dikte in de primaire as de onderdelen 'opsluiten'. Gebruik je ze niet of niet de juiste diameter dan werkt de bak en OD niet.
De J-type OD van de 1800ES heeft ook een dikkere secundaire as (die beneden in in de bak ligt en waar de achteruit op zit).
De D-type lange as, gebruikt samen met de B18/B16 motor, verschilt van de J-type lange as welke de meer robuust is en werd gebruikt samen met de B20 in de Amazon,1800 en 140. 164 weer een ander verhaal met de M410 en wel de J-type OD.
De D-type OD geeft ook meer vertraging in vergelijk met de J-type. Voor de D type zijn bijna geen onderdelen meer te krijgen, gelukkig heb ik weer eentje compleet en kan er weer een opbouwen. Wat Frankenfort deed was de lange as door midden zagen en een dus andere combinatie mogelijk maakte, vaak ook in combinatie met een aftermarket (lees eigen productie van iemand) tussenhuis. Dit tussenhuis maakte de montage en demontage lastiger. In Duitsland worden ook tussenhuizen aangeboden voor enorm veel geld, ik heb er onvoldoende vertrouwen in en gebruik ze niet. Het centrum van het schakelmechanisme in de bak zijn de 3 kleine en 3 grotere dogs met de veerringen, synchromeshes en de schakelmoffen.
schakelmoffen
Als je de J-type helemaal uit elkaar - met speciaal gereedschap - hebt zie je dit;
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.