- Berichten: 38
OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
Dat ik nu weer het deel van de as heb dat kapot is had ik me nog niet gerealiseerd. Maar gezien wat er gebeurt is wil ik gaan voor de 'geen gezeik' aanpak en gewoon een nieuwe as erin stoppen. Ik heb nl. geen zin om dit over 5-10 jaar nog eens een keer te doen. Plus het is zonde van de al schaarser wordende OD onderdelen. Het idee was inderdaad om de nieuwere OD in orde te maken en evt. wat zaken van de oude te gebruiken of aan te schaffen (lagers). Die oude heeft inderdaad een flinke tik gehad, en het zou jammer zijn van de nieuwe hoofdas als hij straks weer de geest geeft.
Ed,
Ik ga zeker veel foto's maken. Ook het speciale gereedschap moet wel lukken. Ik heb nog wel mijn twijfels over de remband. Is er een manier om deze te inspecteren? zomaar een nieuwe er in is ook een behoorlijke aanslag op de portemonnee, vind ik.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
De remband zelf is een ander verhaal. Deze is in een slechte staat, ik kan beter die uit de oude OD gebruiken:
Nieuwere:
Oudere:
Ik vond tijdens het openmaken van de OD nog wel veel deeltjes in het high pressure filter: Deze heeft zijn werk goed gedaan. Ik ga nu de rest demonteren en inspecteren.
Het schoonmaken van alle huizen geeft ook veel voldoening:
Toen is de bak verder gedemonteerd en geïnspecteerd. De schakelmoffen en versnellingstandwielen zien er nog prima uit. Slechts 1 synchromeshring vertoont slijtage. 1 van de lange dogs was kapot, en deze was door iemand opgevuld en gesoldeerd. Dit lijkt me geen goed idee om aan 1 zijde gewicht toe te voegen bij zo veel toeren, dus deze ook maar vervangen. Ik had overigens zeer veel moeite met deze borgveer:
Ik kon op internet niet vinden hoe deze het beste te demonteren. Uiteindelijk is het gelukt met een goed merk circliptang en 2 personen. Vervolgens zodra er een opening ontstaat, daar met een schroevendraaier in, om de clip zo langzaam rondom los te maken. Je hebt hier echt 3-4 handen voor nodig.
Ook zijn alle onderdelen besteld:
- hoofdas
- 1 lange dog (deze was opgevuld)
- 1 synchromeshring (de rest is nog niet gesleten
- Nieuwe veertjes
- Alle lagers
- Spanstiften
- Nieuwe moeren voor de OD, met 2 koperen ringen
- Overige koperen ringen
- Pakkingset voor de bak.
Het lijkt een kort lijstje, maar is toch 600 euro samen.
Als dit binnen is, kan ik verder met het opbouwen. Tot die tijd maak ik alles nog goed schoon.
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
En nog even voor het archief: een fijne tang voor het verwijderen van die ring is de Midlock 47-R. Ik heb er ook ontzettend mee lopen stoeien, als ik opnieuw zou beginnen zou ik gelijk deze tang aanschaffen.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 317
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Nou we zijn weer een tijdje verder en alle onderdelen zijn binnen. Ik heb ondertussen alle huizen en onderdelen schoongemaakt en nu is het tijd om de boel weer te assembleren. Er zat veel speling op de meenemer voor de achteruitversnelling, dus deze wilde ik vervangen. Nondeju wat zat die as vast. Ik heb geprobeerd hem eruit te duwen met een deel van een poelietrekker, trekken aan het uiteinde, proberen los te draaien met een griptang, niks hielp. Uiteindelijk heb ik een platte steeksleutel uit mijn fietsgereedschapset gebruikt om fatsoenlijk kracht op te kunnen zetten. Deze heb ik onder het gegoten deel waar het uiteinde van de as in gaat gestoken, en toen kon ik er met een drevel op slaan.
Bij de pijl heb ik een platte steeksleutel ingestoken, Ook nog te zien is mijn 'duwer' die niet genoeg kracht gaf om de as los te krijgen:
Verder heb ik de hoofdas zo goed als volledig gemonteerd. Het lager van het tussenhuis heb ik eerst in het tussenhuis getikt en vastgezet. Daarna heb ik het tussenhuis op een dikwandige buis gezet die tegen de binnenring van het lager drukt. Vervolgens kon ik de hele as met kunststof hamer in het lager tikken.
En gemonteerd:
De naaldlagers in de torenas geplaatst, met een PVC 'as' erin. Ik heb echter echt maar 21 naaldjes per zijde ipv de 24 die ik zou verwachten. Een check in het onderdelenboek bevestigd dat ook. een M40 uit een 240 heeft maar 42 lagerrollen.
Nu heb ik de pakkingset eens open gemaakt, en daar zit zo veel in, ik zou niet weten waar ik het allemaal kwijt moet. Ook in het onderdelenboek bij M40 vind ik het niet terug. Kan iemand van jullie mij vertellen waar de volgende ringen voor zijn? Zie de overzichtsfoto (rood omcirkeld) en de zakjes met de nummers (Edit: zie nu dat de nummers niet super leesbaar zijn, het gaat om 3x 380381; 3x 955985; 1x 380192; 1x 960168; 2x koperen ring (geen nr bekend)).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Renny Verwer
- Offline
- Elite-lid
380192 - afdichtring om asje teller aandrijving, eerste types M40/41
955985 - o-ring om schakelasjes in deksel van een M40 met stuurversnelling
960168 - o-ring om houder teller aandrijving M40 latere types, niet voor overdrive, is vervanging van 191117
Dit heb ik kunnen vinden,
Renny
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sietse Pelle
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Bedankt voor deze info. Dan lijkt het erop dat ik alleen de 3 kleine O-ringen 380381 nodig heb. Weet je toevallig ook waar de koperen ringen voor zijn?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 317
Er zijn zg dikke en dunne sationaire assen, scheelt ca 1 mm.
Check het onderdelen boek dunne as 2x 24 naalden , dikke as 2x 21 naalden andere maat.
Je hebt intussen het "conische" tussenhuis op de as gemonteerd, maar heb je erbij stilgestaan dat je dan nooit de stationaire as er in kan krijgen? Dat is ook de crime met deze uitvoering.
Sucfces verder Fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Snap je wat het probleem is, je kunt de primaire as niet naar beneden laten zakken om de secundaire (met alle tandwielen) te plaatsen, omdat het tussenhuis er al op zit. Als je het tussenhuis later wil plaatsen heb je het probleem dat het achterste lager beschadigd als je tussenhuis erop wil plaatsen (tikken). Om die reden heb ik een originele gezocht (en gevonden).
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.