OVerdrive J-type: naar de galamiezen?

Lees meer
07-11-2023 13:02 #1042869 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hoi Rudi,

Dat ik nu weer het deel van de as heb dat kapot is had ik me nog niet gerealiseerd. Maar gezien wat er gebeurt is wil ik gaan voor de 'geen gezeik' aanpak en gewoon een nieuwe as erin stoppen. Ik heb nl. geen zin om dit over 5-10 jaar nog eens een keer te doen. Plus het is zonde van de al schaarser wordende OD onderdelen. Het idee was inderdaad om de nieuwere OD in orde te maken en evt. wat zaken van de oude te gebruiken of aan te schaffen (lagers). Die oude heeft inderdaad een flinke tik gehad, en het zou jammer zijn van de nieuwe hoofdas als hij straks weer de geest geeft.

Ed,
Ik ga zeker veel foto's maken. Ook het speciale gereedschap moet wel lukken. Ik heb nog wel mijn twijfels over de remband. Is er een manier om deze te inspecteren? zomaar een nieuwe er in is ook een behoorlijke aanslag op de portemonnee, vind ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-11-2023 18:32 - 07-11-2023 18:36 #1042873 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Houdt rekening met het feit dat de M46 lastig uit elkaar is te halen en de onderdelen duur, ik zou volstaan met een inspectie van de bak en deze verder intact laten en de OD er vanaf halen. Als je een Bell House kunt vinden die op de B18/20 past is dat natuurlijk het mooiste, maar zeldzaam. Ik zou een nieuwe as nemen, dan ook nieuwe synchro's, ringen en dogs, naaldlagers en de schakel moffen goed bekijken (deze zijn lastig te krijgen) Ik zie dat er nog een te krijgen is in het VKO en kost 228 euro. Laat maar zien waar je tegen aan loopt, onthoudt dat je nu de gelegenheid hebt om het goed te doen. Onze lijfspreuk is 'we doen het goed of we doen het niet'

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2023 15:11 #1042955 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Nou, ik ben weer wat stappen verder. Eerst heb ik de OD opengemaakt, en geinspecteerd. Vrijloopkoppeling, planetaire set en annulus zien er goed uit. Er zitten wel wat sporen van de remband op, maar dat lijk me normaal. Alles is gewoon nog netjes glad. Het is een verademing om alle componenten die bij mij kapotgedraaid zijn hier in goede staat te zien:

   
De remband zelf is een ander verhaal. Deze is in een slechte staat, ik kan beter die uit de oude OD gebruiken:
Nieuwere:
 
Oudere:
 
Ik vond tijdens het openmaken van de OD nog wel veel deeltjes in het high pressure filter: Deze heeft zijn werk goed gedaan. Ik ga nu de rest demonteren en inspecteren.
 
Het schoonmaken van alle huizen geeft ook veel voldoening:
 

Toen is de bak verder gedemonteerd en geïnspecteerd. De schakelmoffen en versnellingstandwielen zien er nog prima uit. Slechts 1 synchromeshring vertoont slijtage. 1 van de lange dogs was kapot, en deze was door iemand opgevuld en gesoldeerd. Dit lijkt me geen goed idee om aan 1 zijde gewicht toe te voegen bij zo veel toeren, dus deze ook maar vervangen. Ik had overigens zeer veel moeite met deze borgveer:
 
Ik kon op internet niet vinden hoe deze het beste te demonteren. Uiteindelijk is het gelukt met een goed merk circliptang en 2 personen. Vervolgens zodra er een opening ontstaat, daar met een schroevendraaier in, om de clip zo langzaam rondom los te maken. Je hebt hier echt 3-4 handen voor nodig.

Ook zijn alle onderdelen besteld:
- hoofdas
- 1 lange dog (deze was opgevuld)
- 1 synchromeshring (de rest is nog niet gesleten
- Nieuwe veertjes
- Alle lagers
- Spanstiften
- Nieuwe moeren voor de OD, met 2 koperen ringen
- Overige koperen ringen
- Pakkingset voor de bak.

Het lijkt een kort lijstje, maar is toch 600 euro samen.
Als dit binnen is, kan ik verder met het opbouwen. Tot die tijd maak ik alles nog goed schoon.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-11-2023 15:22 #1042956 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Als je toch zover bent, zou ik je absoluut aanraden gelijk een gereviseerde remband te plaatsen. 

En nog even voor het archief: een fijne tang voor het verwijderen van die ring is de Midlock 47-R. Ik heb er ook ontzettend mee lopen stoeien, als ik opnieuw zou beginnen zou ik gelijk deze tang aanschaffen.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2023 16:30 #1042984 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Sietse,
Misschien als mosterd na de maaltijd, maar voor die moeilijke open/oogloze  borgveren, zij speciale tangen voor in de handel
Prijs valt best mee.
 zie bijgaand plaatje (de rechter tang zonder nummer = 47R


succes fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2023 09:58 - 30-11-2023 10:00 #1043115 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Dag allemaal,

Nou we zijn weer een tijdje verder en alle onderdelen zijn binnen. Ik heb ondertussen alle huizen en onderdelen schoongemaakt en nu is het tijd om de boel weer te assembleren. Er zat veel speling op de meenemer voor de achteruitversnelling, dus deze wilde ik vervangen. Nondeju wat zat die as vast. Ik heb geprobeerd hem eruit te duwen met een deel van een poelietrekker, trekken aan het uiteinde, proberen los te draaien met een griptang, niks hielp. Uiteindelijk heb ik een platte steeksleutel uit mijn fietsgereedschapset gebruikt om fatsoenlijk kracht op te kunnen zetten. Deze heb ik onder het gegoten deel waar het uiteinde van de as in gaat gestoken, en toen kon ik er met een drevel op slaan.
Bij de pijl heb ik een platte steeksleutel ingestoken, Ook nog te zien is mijn 'duwer' die niet genoeg kracht gaf om de as los te krijgen:


Verder heb ik de hoofdas zo goed als volledig gemonteerd. Het lager van het tussenhuis heb ik eerst in het tussenhuis getikt en vastgezet. Daarna heb ik het tussenhuis op een dikwandige buis gezet die tegen de binnenring van het lager drukt. Vervolgens kon ik de hele as met kunststof hamer in het lager tikken.
 
En gemonteerd:
 

De naaldlagers in de torenas geplaatst, met een PVC 'as' erin. Ik heb echter echt maar 21 naaldjes per zijde ipv de 24 die ik zou verwachten. Een check in het onderdelenboek bevestigd dat ook. een M40 uit een 240 heeft maar 42 lagerrollen.
 

Nu heb ik de pakkingset eens open gemaakt, en daar zit zo veel in, ik zou niet weten waar ik het allemaal kwijt moet. Ook in het onderdelenboek bij M40 vind ik het niet terug. Kan iemand van jullie mij vertellen waar de volgende ringen voor zijn? Zie de overzichtsfoto (rood omcirkeld)  en de zakjes met de nummers (Edit: zie nu dat de nummers niet super leesbaar zijn, het gaat om 3x 380381; 3x 955985; 1x 380192; 1x 960168; 2x koperen ring (geen nr bekend)).
 
 
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2023 11:47 #1043117 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
380381 - o-ringen om de inbusboutjes van het voorste deksel
380192 - afdichtring om asje teller aandrijving, eerste types M40/41
955985 - o-ring om schakelasjes in deksel van een M40 met stuurversnelling
960168 - o-ring om houder teller aandrijving M40 latere types, niet voor overdrive, is vervanging van 191117

Dit heb ik kunnen vinden,
Renny 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2023 11:56 #1043119 door Sietse Pelle
Beantwoord door Sietse Pelle in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Hoi Renny,

Bedankt voor deze info. Dan lijkt het erop dat ik alleen de 3 kleine O-ringen 380381 nodig heb. Weet je toevallig ook waar de koperen ringen voor zijn?

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2023 14:33 #1043123 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Tja Sietse,
Er zijn zg dikke en dunne sationaire assen, scheelt ca 1 mm.
Check het onderdelen boek dunne as 2x 24 naalden , dikke as 2x 21 naalden andere maat.
Je hebt intussen het "conische" tussenhuis op de as gemonteerd, maar heb  je erbij stilgestaan dat je dan nooit de stationaire as er in kan krijgen? Dat is ook de crime met deze uitvoering.
Sucfces verder  Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2023 15:07 #1043124 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic OVerdrive J-type: naar de galamiezen?
Je bent al aardig opgeschoten, je hebt dus een bak die waarschijnlijk onder een ES heeft gezeten (gezien de dikke as met 21 lager naaldjes) Dat is mooi en lijkt sterker dan de dunnere. Tja, hoe krijg je met dat aangepaste tussenhuis de primaire as erin.
Snap je wat het probleem is,  je kunt de primaire as niet naar beneden laten zakken om de secundaire (met alle tandwielen) te plaatsen, omdat het tussenhuis er al op zit. Als je het tussenhuis later wil plaatsen heb je het probleem dat het achterste lager beschadigd als je tussenhuis erop wil plaatsen (tikken). Om die reden heb ik een originele gezocht (en gevonden). 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.