EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
30-04-2016 15:25 #160017 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Overal?
Is dat niet wat veel van het goede?
Hij wordt voor vastgebout met het subframe. De staanders achter vallen een stuk strak tussen de bevestigingspunten.
Dat geeft toch ook al een zekere basis stabiliteit?
Uiteraard wil ik niet dat hij inzakt, maar het zijn al profielen van 6 bij 3 cm dus dat geeft ook al best een stevig geheel.
Zouden dan twee links/rechts schoren voor en nog twee diagonalen achter afdoende zijn?
Gespiegeld daaraan hoeft toch niet?




Ik kan hem er natuurlijk ook gewoon even opzetten en voelen wat hij doet.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2016 16:08 #160021 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ik heb nog even zitten denken en ik ga de links/rechts schoren voor plaatsen en mijn bevestigingsplaatjes vervangen door een bus.

Bijlage image.jpeg niet gevonden



Dan krijgt het denk ik voldoende stabiliteit als geheel.

Bijlage image.jpeg niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2016 23:09 - 13-05-2016 21:39 #160029 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Toch maar nog 4 schoren erbij gezet.
In het kader, better safe than sorry.
De body onderdeel maken van stijfheid is bij nader inzien niet handig.
Als hij dan toch wil gaan, kunnen de plekken waar hij vast zit beschadigen.
Dus vooraan en achteraan schoren gezet.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2016 11:30 #160033 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dat ziet er beter uit, Lars. Ik zou ook de wielen liefst onder de vertikale steunen zetten. Anders kan/zal eerst het frame buigen, voordat het gedragen wordt door de wielen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2016 21:46 #160353 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
De mover heb ik nog voorzien van een steuntje voor het subframe om die vervolgens makkelijk te kunnen monteren.

Verder laat ik hem voor nu maar even zo.


Daarna verder gegaan met de rechterkant.
Begin gemaakt met de dorpel om zo een goede basis te hebben voor het uitlijnen van de binnenwielbak en wielrand.
Na het afpellen van de buitendorpel viel de binnendorpel me niet tegen.

Ik ga toch niet de hele binnendorpel vervangen, maar heb er even een sample uitgehaald om zo een nieuwe bodem te kunnen laten zetten die ik dan over de hele lengte vervang.

Om de hoogte al redelijk goed te kunnen herstellen, heb ik even een mal gemaakt.

Daarmee kan ik dan de boel hechten en vervolgens de deuren erin zetten om de passing te controleren.

Meer foto's in mijn blogpost: Begin gemaakt met reparatie rechter dorpel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-05-2016 21:56 #160354 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Ha Lars,je hebt de smaak weer te pakken zie ik, heel mooi dat de binnendorpel nog in goede staat is.
Slimme aanpak om een mal te maken, als je eenmaal enthousiast aan het lassen gaat kan er zo maar iets verlopen , dat is nu heel makkelijk in de hand te houden.
Mover ziet er ook mooi uit, moet wel gek gaan als dat nog doorbuigt.
Uiteindelijk vormt de mover én de carrosserie straks ook één geheel waardoor doorbuigen van de mover in het midden nauwelijks aan de orde is.

succes en houd vol Lars ! :)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2016 17:29 #160492 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Een aantal delen (met name dorpels) wil ik gaan proplassen.
Dit is plaat van 1 of 1,5 mm dik.
Nu maakte ik meestal gaatjes met de (kolom)boormachine, maar dan vervormt de plaat altijd een beetje.
Daarom overweeg ik nu een ponstang aan te schaffen die 1,5 staal aan kan.
Hierbij zie ik twee opties
- Deze Roper Whitney met diverse adapters voor 180 euro (wel veel geld dus)
Adaptermaten 2.4 mm. 3.2mm. 4 mm. 4.75 mm. 5.6mm. 6.35 mm en 7.1 mm

- Deze Tama met een 5 mm adapter voor 45 euro

Zelf vind ik 5mm gaten voor proplassen vaak net aan de kleine kant, zeker in dikkere plaat.
Dat zou dus pleinen voor die duurdere.
Aan de andere kant is 135 euro wel een groot prijsverschil.
Dan kan ik indien nodig ook voorponsen met 5 mm en waar nodig opboren naar bijvoorbeeld 6 mm. Dan heb je al veel minder vervorming.

Wat voor diameter gat houden jullie aan bij proplassen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
17-05-2016 23:03 #160509 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Die laatste (tama) hebben wij op zaak ook en voldoet prima.
Verder kan je eens experimenteren met proplassen op hogere stand van lasapparaat, op zich zou 5mm een goed resultaat moeten kunnen geven.
Een iets bolle las met goede doorlassing behoort zeker tot de mogelijkheden.

En wat je zegt is waar, voor dat prijsverschil kan je altijd nog even tikkie opboren.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2016 23:10 #160511 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Thanks, wellicht dat ik nog even kijk wat er pneumatisch zoal te koop is. Ik moet voor de dorpels toch iets van 300 gaatjes....
Die hebben wellicht als nadeel dat de bek wat minder diep is, maar doorgaans moet het gat toch aan de rand en anders red een handpons het ook niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-05-2016 12:43 - 18-05-2016 12:47 #160529 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dag Lars,

Interessant project! Als ik ooit nog tijd over heb wil ik dat grapje ook uithalen met een Triumph Spitfire. Maar voorlopig zal dat er niet inzitten want de werkplaats staat vol en er moet zaterdag nog weer een auto bij in dus eerst maar eens projecten afmaken. (ook beter voor de cash stroom want al die eigen projecten kosten alleen maar geld) Zodra je het project klaar hebt voor het proefdraaien hoop ik het eens van dichtbij te mogen bewonderen.

Voor wat betreft de pons zou ik gaan voor de pneumatische variant, werk ik al jaren mee en hij doet het nog steeds. Voordeel is dat je er meteen een verzet tang bij hebt. Ook al zal elke restaurateur zeggen dat de delen er stomp worden ingelast is het voor projecten waar originaliteit minder van belang is en snelheid van werken belangrijk is i.v.m. budget, het een welkome mogelijkheid. Ook heb je uiteraard delen die origineel met verzet zijn gelast. Een 5mm gat is groot genoeg als je goed mikt.. Ik proplas soms wel eens zonder eerst in gaatjes te voorzien, gewoon de stand op hoog en de las gaat er dwars doorheen. Dat werkt vooral goed als je van dun naar dik last, andersom zou ik het niet proberen.

Groeten Peter Overmars

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.