Nieuwe benzinetank P1800S monteren

Lees meer
04-02-2019 17:24 - 05-02-2019 16:02 #181762 door Peter Rumen
Nieuwe benzinetank P1800S monteren is gemaakt door Peter Rumen
Vraag 1;
Op onderstaande foto van de nieuwe benzinetank voor mijn P1800S zitten twee ontluchtingen, een linksonder (zoals ook bij de originele tank) en een rechtsboven (zit niet op de originele tank). Waarom hebben ze bij de reproductie modellen gekozen voor twee ontluchtingen? Of is dit misschien zo gemaakt omdat deze tank ook past in een P1800E en de ES? Met één ontluchting gaat het aftanken ook al jaren goed. Nu is mijn vraag of ik de ontluchting die rechtsboven zit, afgedopt moet laten zitten, of moet ik deze aansluiten. Alleen weet ik niet waaraan ik deze moet aansluiten. De enige optie is aansluiten op de bestaande ontluchting met een T-stuk net onder de vulopening.


Vraag 2:
De oude benzinetank heb ik bij de aankoop in 2008 gereviseerd en toen met kit op de pasrand gemonteerd. Dat had ik toen gedaan om de rand waterdicht te maken. Echter met demonteren kreeg ik de tank slecht los en met de schroevendraaier wrikken is het uiteindelijk wel gelukt. Wat was de originele methode af fabriek bij de productie?
Nu wil ik eigenlijk weten wat de beste oplossing is met monteren.
1. De tank zonder enig middel koud op elkaar vastschroeven
2. Er iets tussen doen om het waterdicht te maken (is dit wel nodig?)
3. Koud op elkaar en er fluid film tussen spuiten (tegen roest en tevens voor waterdicht maken)

De benzinetank wordt naderhand aan de onderzijde afgewerkt met Dinitrol.


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 22:03 #181781 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
ik mag je foto's niet zien, Peter. Wat ik wel weet, is dat kitten en lijmen van nu vele malen beter zijn dan die van vroegâh. Ik zou er iets van carrosseriekit tussen doen. Dat lijmt als een idioot en is zeker dicht. Bijgaand een foto van mijn originele tank, de bovenkant zit er nog steeds in.

Geen ontluchtingsgaten, dat zal de vulbuis wel moeten doen. Als jouw nieuwe tank een extra aansluiting heeft, zou dit van de retourleiding van injectie kunnen zijn.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2019 23:24 - 05-02-2019 16:03 #181784 door Peter Smeets
Beantwoord door Peter Smeets in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Echt verlijmen zou ik niet doen, het is fijn als hij er relatief makkelijk eens uit kan. Isoleren en afdichten zou ik wel doen, volvo deed dit met grijze butyl putty. Zat overal, tussen de kachelhelften, de tank, onder lijsten. Er zijn nu allerlei kitten maar ik gebruik deze putty bij de amazon, vind het mooi als het origineel is.

Groet, Peter

122S B16B '61
240GL sedan '88
940 Polar estate '94
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2019 15:57 #181803 door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Peter,
Ik zou er wel iets tussen doen. Origineel zat er ook iets tussen.

De ontluchting rechtsboven wordt niet gebruikt in een p1800S. Deze moet wel goed afgedicht worden met een slangklem. De ontluchting vindt plaats via het gaatje in de rubber dop van de vulklep. Controleer dit want er worden rubbers verkocht zonder dit gaatje. Bij mij zat deze er niet in met het gevolg dat er overdruk ontstond in de tank en lekkage bij de tweede ontluchtingspijp rechtsboven.
succes Rudi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2019 16:36 #181804 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren

Rudi de Groot schreef : Peter,
Ik zou er wel iets tussen doen. Origineel zat er ook iets tussen.

De ontluchting rechtsboven wordt niet gebruikt in een p1800S. Deze moet wel goed afgedicht worden met een slangklem. De ontluchting vindt plaats via het gaatje in de rubber dop van de vulklep. Controleer dit want er worden rubbers verkocht zonder dit gaatje. Bij mij zat deze er niet in met het gevolg dat er overdruk ontstond in de tank en lekkage bij de tweede ontluchtingspijp rechtsboven.
succes Rudi


Hallo Rudi,
Bij mijn P1800S zit de ontluchting van de benzinetank via een slang naar de bovenzijde van de vulpijp. Zie onderstaande foto.
ik heb geen gaatje in het afsluitrubber van de benzineklep.


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2019 16:38 #181806 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren

Rob Spoon schreef : ik mag je foto's niet zien, Peter. Wat ik wel weet, is dat kitten en lijmen van nu vele malen beter zijn dan die van vroegâh. Ik zou er iets van carrosseriekit tussen doen. Dat lijmt als een idioot en is zeker dicht. Bijgaand een foto van mijn originele tank, de bovenkant zit er nog steeds in.


Geen ontluchtingsgaten, dat zal de vulbuis wel moeten doen. Als jouw nieuwe tank een extra aansluiting heeft, zou dit van de retourleiding van injectie kunnen zijn.


Hallo Rob,
Gisteren kon ik nog alle foto's bekijken na het plaatsen van het bericht!. Ik heb de foto's opnieuw geplaatst. Ik hoop dat ze nu wel zichtbaar zijn.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2019 20:33 #181814 door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Peter,
de ontluchting aan de vulbuis moet aangesloten worden op de ontluchting linksachter bij de tank.
In het rubber van de vuldop hoort een gaatje te zitten voor de ontluchting naar buiten. ca 3 mm is genoeg.
Heb je dit niet dan krijg je over- of onderdruk in de tank.
zie ook www.volvokv.nl/forum/forum-en-website-za...hting-p1800-s#177179

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2019 21:57 - 08-02-2019 22:41 #181865 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Goede raad van forumleden hoeft niet duur te zijn. Bij de automaterialenzaak in Weert Butyl Putty band gekocht voor €5,75. Er zit 3 mtr op de rol en grofweg heb ik 2,5 mtr nodig. Op You Tube gekeken hoe je Butyl kunt verwijderen. Met een föhn de kit lichtjes verwarmen en dan met een kunstof spatel kun je de Butyl zo verwijderen. Met een ontvetter veeg je het metaal schoon. Dus mocht de benzinetank er ooit uit moeten dan zal de Butyl weinig problemen geven.


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2019 22:39 #181866 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Bij de nieuwe benzinetank uit de VKV Shop waren 2 afdichtbouten geleverd voor de afdichting aan de onderzijde van de tank waar een grote opening (33.1 mm) zit waar een kunststof benzinefilter in moet en dat wordt afgesloten met een flinke bout. Bout 2 is een platte inbusbout (inbus 17 mm) en 12 mm dik en is plat aan de onderzijde. Bout 1 heeft een zeskant (steek 35 mm) en is 25 mm dik en heeft aan de binnenzijde een uitsparing waar het filter precies inpast. Bout 2 zal ongeveer gelijk komen met de onderzijde van de tank als deze het gat met daaronder het benzinefilter afsluit. Echter krijg ik bout 2 met de hand maar amper één spoed van de schroefdraad in het gat gedraaid en gaat daarna niet dieper. Bout 1 draait veel makkelijker door het schroefgat maar zal veel verder uitsteken aan de onderzijde van de tank. Beide bouten hebben dezelfde spoed. Wie heeft al eerder zo'n nieuwe benzinetank gemonteerd en kan advies geven welke bout ik hier voor moet gebruiken. Ik was niet van plan om het schroefgat kapot te draaien want dit zou zonde zijn van de nieuwe tank á €395,- Ik neem verder aan dat er ook géén vloeibare pakking nodig is om het schroefgat lekvrij te houden omdat het kleine aftap boutje ook géén pakking nodig heeft en altijd perfect afsluit.



Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2019 23:36 #181868 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nieuwe benzinetank P1800S monteren
Bout 2 moet aan de onderzijde, geen twijfel mogelijk.
Ik zou met een tap de schroefdraad in de tank passend maken, je hebt ook voor de bout passende opzetstukjes die je ev. voor de bout kan gebruiken.
Als je vloeistoffen af wil dichten hier voor geen vloeibare pakking voor gebruiken maar witte tape zoals bij de koppelstukken van je verwarming

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.