hoe heeft dit ooit gewerkt? Benzinedrukventiel injectie

Lees meer
21-08-2018 17:11 - 25-08-2018 14:17 #178501 door Rob Spoon
Onze trip naar Islay (Schotland) was een groot succes, al werkte het benzinesysteem niet zo foutloos als ik gehoopt had. Misschien had ik vooraf ook wat langer dan een paar minuten op benzine moeten rijden. Wijsheid achteraf...
Wat is er gebeurd? De motor sloeg steeds na een tijdje af. Soms sneller, soms was er wat meer tijd. Heel gek. Benzinepomp? Werkt goed, klinkt gelijkmatig. Komt er ook benzine terug bij de tank? Nee. Aha! Retourslang doorblazen, geen probleem. De aanvoerslang bij de motor geeft een goede straal, maar het ventiel laat niks door. De regelaar moet afgesteld worden op 2 bar, dat is net te blazen. (HERSTEL: MET DE MOND IS MAX. 0,2 BAR TE BLAZEN) Deze liet zicht echter niet doorblazen. De injectoren krijgen dus een veel te hoge druk benzine en de motor verzuipt gewoon.
Nieuw ventiel (duur kreng) laten opsturen (dank, Alain!). DEZE LIET ZICH WEL DOORBLAZEN! paar dagen later gemonteerd en met een schoon benzinefilter starten lopen geen probleem. (Als ik de monteur daar maar niet geloofd had dat de benzinepomp ook overleden was en een andere het niet deed - LPG/benzineschakelaar omgetikt...)

Maar nu de vraag. Ik ben razend benieuwd waardoor dat ventiel nou dicht is gaan zitten. In het garagehandboek staat een doorsnedetekening, dus ik de gekromde afvoeraansluiting afgeslepen om met Tool #1 een gerichte tik uit te delen. Geen resultaat. Toen maar opengeslepen. Wat blijkt? De veer moet bijna 10mm ingedrukt worden om het ventiel weer te sluiten. Daarvoor is meer dan 5kg druk nodig. (keukenweegschaal...) Om het membraan af te sluiten is maar 200 of 300 gram druk nodig. 2 bar benzinedruk gaat nooit 5kg drukkracht opleveren.

Dus: Hoe heeft dit ooit gewerkt? Een stalen veer zal toch niet stijver worden?



groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2018 19:15 #178505 door Hans W.
Rob het is 35 jaar geleden, maar: F= P x 1/4 x 3,14 (Pi) x DxD? Dan is :
2bar x 0,25x3,14 x 3x3 ( als de diameter van het membraam 3cm is) levert een kracht op van 14 DaN, 140N. 5 kg is 50N, dus zou het daar ergens in zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2018 00:18 #178514 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoe heeft dit ooit gewerkt? Benzinedrukventiel injectie
Ik heb ook ooit een injection gehad die ook niet goed liep en daar stond de druk op en neer te dansen een andere regelaar en het was opgelost.
Nooit gekeken wat er in die andere regellaar stuk was maar nu ik het zo zie zou je zeggen dat er weining mis kan gaan maar toch?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2018 12:10 #178544 door Peter Devilee
Beantwoord door Peter Devilee in topic hoe heeft dit ooit gewerkt? Benzinedrukventiel injectie
inderdaad wordt de veer stijver in de loop der tijd. Bij het afstellen van injectiemotoren moeten we vaak de druk terug nemen.
Maar dit probleem is niet van het ene op het andere moment ontstaan, dus is al lange tijd het ventiel niet gecontroleerd. Het verwijt aan het ventiel moet dus genuanceerd worden met het achterstallig onderhoud: controle van de benzinedruk is onderdeel van de controle van het injectiesysteem.

Met vriendelijke groet,

Peter Devilee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-08-2018 13:17 - 25-08-2018 13:56 #178572 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic hoe heeft dit ooit gewerkt? Benzinedrukventiel injectie
Harm,het membraan is Ø35mm, daarmee is de druk bijna 200N, 20kg. Nauwelijks voor te stellen!
Ik heb een proefopstelling gemaakt: de onbelaste veer is 35mm lang, met 20kg belasting is hij 16mm. Dat zou dus genoeg moeten zijn als 2 bar druk inderdaad 20kg belasting op de veer oplevert. De werkelijkheid heeft bewezen dat dit niet klopt!
Peter, de benzinedruk is vorig jaar nog gecontroleerd en goed afgesteld, dus vandaar mijn verbazing...


groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.