- Berichten: 278
Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
- Remon Kosse
- Offline
- Elite-lid
Wat is de interval die Volvo destijds hanteerde voor het vervangen van de sproeier en sproeiernaald? Welke onderdelen werden er dan nog meer vervangen?
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 783
Er is niets nieuws onder de zon, in het service boekje van uw auto staan de service intervallen zo genoemd. Heeft u geen service boekje meer, bij de VKV zijn herdrukken van bijna alle typen voorradig.
hg. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 278
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 783
Normaal gesproken niet, alleen heden ten dage zit er geen lood meer in de benzine; sommigen zweren bij loodvervanger om enige smering van naald en bus te krijgen. Volvo had ook naalden met een coating die ook minder slijtage vertoonden.
Wat je ook gebruikt, de smering is minder dan voorheen met lood. Een ervaren monteur ziet en hoort aan de motor of e.e.a. versleten is; echter meten is weten en een co tester is onontbeerlijk voor een goede diagnose en afstelling.
Zelf heb bij mijn meeste oldtimers de naald met componenten verwijderd uit de carburateur en rijd op het schone LPG waarbij alleen de gasschuif gebruikt wordt; maar ik begrijp ook wel dat niet iedereen al ruim 40 jaar ervaring heeft met de -huidige-oldtimers.
Vraag bij jouw apk station om een CO test (niet verplicht voor bouwjaar 1973) en dan weet je of je naald en mogelijk de bus zijn versleten. (of bij een clubmeeting)
(Gezien de huidige milieu problematiek, vind ik diep van binnen eigenlijk dat elke oldtimer op het schone LPG zou moeten rijden, maar dat is weer een andere discussie)
Succes! gr. Cor. (Maandag ben ik in Elshout en mag je mij altijd bellen)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Nu lijkt mij dat met een carburator niet zo belangerijk maar met twee carburators kun je asingronitiet in het slijten van de naalden en sproeierbuizen krijgen, dus dan is wissellen wel belangrijk.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 783
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 278
Onlangs is de carburateur los geweest om de vlotternaald te vervangen. De carburateur is toen niet opnieuw afgesteld en sindsdien loopt hij te hoog stationair.
Ontsteking e.d gaan we ook na kijken.
Co waarde is 2,5 en max 4,5% stationair las ik op dit forum.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
Er is nergens iets excpleciet geschreven over vervangen van sproeier naalden Su om de zoveel km.
Ook niet in het grote SU boek. Wel kan ten gevolge van eroderende werking van benzine door de sproeier buis met hoge snelheid deze gekalibreerde boring groter worden. De Co meting zal door het rijkere mengsel een te hoge waarde aangeven, een "dikkere" naald kan soelaas geven. Maar als we in het grote boek kijken zijn er wel tientallen varianten. Dit is qua handeling de eenvoudigste oplossing. Als de naald geen beschadigingen heeft , hoef je deze niet zomaar te vervangen. Beter is het om de sproeier buis compleet te vervangen, maar dat vereist uitbouw carburateurs en het belangrijkste , het centreren van de sproeier buis! Uiteindelijk zal een test op een vermogens bank uitwijzen wat de juiste sproeiernaald kan zijn. N.b navraag (div. leveranciers )bevestigde dat bij een standaard revisie set nooit en sproeier naald geleverd wordt.
Ik memoreerde al eens "meten is weten" maar daar hoort bij "gissen is missen"
succes fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 278
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
Succes fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.