Interval vervangen sproeier en sproeiernaald

Lees meer
29-07-2018 21:00 #178012 door Remon Kosse
Interval vervangen sproeier en sproeiernaald is gemaakt door Remon Kosse
Beste Volvo rijders,

Wat is de interval die Volvo destijds hanteerde voor het vervangen van de sproeier en sproeiernaald? Welke onderdelen werden er dan nog meer vervangen?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
29-07-2018 21:40 #178013 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
hallo Kosse, de volvo garage waar ik werkte hanteerde de voorgeschreven service beurten, nl elke 10.000 km of 1 x per jaar. Daarbij werd o.a. het co gehalte gemeten en indien nodig afgesteld. Was afstelling door slijtage niet meer mogelijk, werden de naald en bus vernieuwd.

Er is niets nieuws onder de zon, in het service boekje van uw auto staan de service intervallen zo genoemd. Heeft u geen service boekje meer, bij de VKV zijn herdrukken van bijna alle typen voorradig.

hg. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2018 22:04 #178016 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
Deze boekjes had ik inderdaad maar zag nergens staan wanneer deze vervangen dienen te worden. Cor, wat jij bedoelt is elke 10k afstellen. Mijn sproeier en naald zijn 30k oud, is dit een km stand waarbij ze versleten kunnen zijn?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
29-07-2018 22:38 #178018 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
Hallo Kosse,
Normaal gesproken niet, alleen heden ten dage zit er geen lood meer in de benzine; sommigen zweren bij loodvervanger om enige smering van naald en bus te krijgen. Volvo had ook naalden met een coating die ook minder slijtage vertoonden.

Wat je ook gebruikt, de smering is minder dan voorheen met lood. Een ervaren monteur ziet en hoort aan de motor of e.e.a. versleten is; echter meten is weten en een co tester is onontbeerlijk voor een goede diagnose en afstelling.

Zelf heb bij mijn meeste oldtimers de naald met componenten verwijderd uit de carburateur en rijd op het schone LPG waarbij alleen de gasschuif gebruikt wordt; maar ik begrijp ook wel dat niet iedereen al ruim 40 jaar ervaring heeft met de -huidige-oldtimers.

Vraag bij jouw apk station om een CO test (niet verplicht voor bouwjaar 1973) en dan weet je of je naald en mogelijk de bus zijn versleten. (of bij een clubmeeting)

(Gezien de huidige milieu problematiek, vind ik diep van binnen eigenlijk dat elke oldtimer op het schone LPG zou moeten rijden, maar dat is weer een andere discussie)

Succes! gr. Cor. (Maandag ben ik in Elshout en mag je mij altijd bellen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2018 00:15 #178025 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
Ik ben even de naam van het bedrijf kwijt in Nederland maar deze reviseert en verkoopt alle soorten carburators maar die wist mij te vertellen dat de naalden met sproeierbuizen elke 20000km gewisseld moeten worden.
Nu lijkt mij dat met een carburator niet zo belangerijk maar met twee carburators kun je asingronitiet in het slijten van de naalden en sproeierbuizen krijgen, dus dan is wissellen wel belangrijk.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-07-2018 00:18 #178026 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
Ja, sommige bedrijven adviseren 10.000 km. Meten is weten. Al te goedgelovig is buurmans gek....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2018 07:38 #178028 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
Bccp gaf aan met 20000km vervangen. Persoonlijk vind ik dat wel erg snel. De auto gaan we aan de co kast zetten, meten is weten.
Onlangs is de carburateur los geweest om de vlotternaald te vervangen. De carburateur is toen niet opnieuw afgesteld en sindsdien loopt hij te hoog stationair.
Ontsteking e.d gaan we ook na kijken.
Co waarde is 2,5 en max 4,5% stationair las ik op dit forum.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2018 17:20 #178037 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
Heer Kosse en andere geintreseerden,
Er is nergens iets excpleciet geschreven over vervangen van sproeier naalden Su om de zoveel km.
Ook niet in het grote SU boek. Wel kan ten gevolge van eroderende werking van benzine door de sproeier buis met hoge snelheid deze gekalibreerde boring groter worden. De Co meting zal door het rijkere mengsel een te hoge waarde aangeven, een "dikkere" naald kan soelaas geven. Maar als we in het grote boek kijken zijn er wel tientallen varianten. Dit is qua handeling de eenvoudigste oplossing. Als de naald geen beschadigingen heeft , hoef je deze niet zomaar te vervangen. Beter is het om de sproeier buis compleet te vervangen, maar dat vereist uitbouw carburateurs en het belangrijkste , het centreren van de sproeier buis! Uiteindelijk zal een test op een vermogens bank uitwijzen wat de juiste sproeiernaald kan zijn. N.b navraag (div. leveranciers )bevestigde dat bij een standaard revisie set nooit en sproeier naald geleverd wordt.
Ik memoreerde al eens "meten is weten" maar daar hoort bij "gissen is missen"
succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2018 07:31 #178171 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
Mijn carburateur heeft een sproeier met 6kant bout om te verstellen. Hoe diep moet de sproeier in de carburateur gezet worden. Ergens las ik bovenkant sproeier 1mm onder de rand, anderen zeggen 3mm. Wat is waar?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2018 12:32 #178174 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Interval vervangen sproeier en sproeiernaald
Heer Kosse , uw carburateur is niet bijzonder, probeer eens een vraagbaak van P. Olyslager te bemachtigen. Geeft veel antwoorden op uw vragen. De V44 vereniging heeft ooit een herdruk uitgegeven betreffend de PV544. t/m !33 GT (1958-1969)

Succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.