Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett

  • Nico Koenders (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
11-04-2018 09:31 #176360 door Nico Koenders (GAST)
Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett is gemaakt door Nico Koenders (GAST)
Ik ben de trotse bezitter van een Duett P210.
Enige tijd geleden, tijdens onderhoud, stond ik in mijn smeerput naar het uitlaatsysteem van de auto te kijken en het viel mij op dat het complete uitlaatsysteem op een hele starre manier bevestigt is. (originele rubbers)
Dat betekend dat de bewegingen van de motor doorgegeven worden aan de eerste pijp na het spruitstuk. Ik dacht nog; dat moet een keer fout gaan en zal de pijp direct na de flens afscheuren.
Laat dat nu afgelopen weekend dan ook gebeuren; afgescheurd direct na de flens die aan het spruitstuk zit gemonteerd.
De eerst pijp gedemonteerd en de flens, de zaak weer gelast en voorzien van een extra verstevigings- pijpje van ongeveer 3 cm om de pijp en die ook weer afgelast. Zo die zit weer.
Maar om te voorkomen dat dit weer gebeurd heb ik besloten om een flexibel uitlaat stuk te plaatsen in de eerst pijp na het spruitstuk na de eerste bocht.
Je kunt daar tot 37 cm gaan. ( een langer flexibel stuk kan meer trillingen en bewegingen opvangen) De pijp heeft een diameter van 45mm en het flexibel stuk een diameter van 45,5mm, schuift er dus mooi omheen. Je kunt kiezen om het stuk af te lassen of klemmen te gebruiken. (even een dubbele zaaksnede aanbrengen voor het klemmen en monteren met uitlaatpasta).
Bijkomend voordeel; er zijn nu bijna geen trillingen meer in de auto bij bepaalde toerentallen waar ik last van had en dus werden veroorzaakt door het starre uitlaatsysteem.
Wellicht een oplossing voor andere clubleden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2018 13:38 #176363 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett
Dat lijkt me een mooie oplossing heb je er misschien foto's van?

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2018 14:06 #176366 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett
Staat een foto bij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2018 14:28 #176368 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett
Ik weet hoe een flexibel uitlaatstuk eruitziet, ik zie het graag gemonteerd :-)

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Nico Koenders (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
11-04-2018 16:33 #176372 door Nico Koenders (GAST)
Beantwoord door Nico Koenders (GAST) in topic Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett
Snap ik, hier foto's een van boven en een van onderen gezien.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
11-04-2018 17:22 #176373 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett
Mooie en spannings vrije oplossing, groet Peter

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2018 23:12 #176383 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett

S. Simon schreef : Ik weet hoe een flexibel uitlaatstuk eruitziet, ik zie het graag gemonteerd :-)


Sorry maar ik dacht dat je de foto niet gezien had. Maar Nico had het voor mij duidelijk omschreven daar had ik zelfs geen foto voor nodig. Heb bij de pinda van mijn schoonpa al 2 keer zo een flexibel stuk geplaatst, was voor mij dus al gauw duidelijk wat Nico bedoelde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2018 13:44 #176394 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett
Nico, mooi opgelost, maar er hoort een steun aan de uitlaat te zitten ter hoogte van de versnellingsbak, deze zit aan de versnellingsbak vast en zorgt voor een vaste verbinding. Vaak is deze steun niet meer aanwezig waardoor de uitlaatflens of spruitstuk gaan scheuren.
Bij het VKO zijn deze steunen te verkrijgen voor 14 euro onder nummer 663794.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Nico Koenders (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12-04-2018 15:26 #176396 door Nico Koenders (GAST)
Beantwoord door Nico Koenders (GAST) in topic Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett
Bedankt Kees, voor de tip!

Die steun ontbreekt idd bij mij, ik ga het eens bekijken, die kan ik altijd nog bestellen, maar ik denk dat het zoals het nu gemaakt is een prima oplossing is, zeker omdat de trillingen in mijn dashboard nu helemaal verdwenen zijn.
Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2018 19:06 #176400 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Uitlaatpijp afgescheurd direct na spruitstuk Duett
Volgens mij heeft de uitlaat juist meer kans op scheuren als de steun is gemonteerd.
Daarom wordt hij vaak met opzet weggelaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.