Olie stromberg carburateur verdwijnt snel

Lees meer
02-02-2018 11:54 #174910 door Niek de Boer
Olie stromberg carburateur verdwijnt snel is gemaakt door Niek de Boer
De ATF olie ,die ik in mijn Stromberg 175 CD 2 carburateur doe, verdwijnt erg snel .Na zo’n 200 kilometer zit er nog maar weinig in. Dit heeft geen problemen opgeleverd. Maar ik controleer alles erg vaak ,waardoor het me is opgevallen. Ik rijd op lpg en heb een vacuüm systeem ,waardoor de sproeiernaald om hoog wordt getrokken wanneer op lpg wordt gereden. Ik moet wel zeggen dat ik twee jaar geleden wel een probleem had. De oorzaak was ,dat de zuiger waar de naald aan zit soms in de buis van het carburateurdeksel geklemd bleef zitten. Dit resulteerde dan in slecht trekken. Ik heb toen met klepschuurpasta de buis van binnen ” geslepen “.Daarna bewoog alles weer prima . Mogelijk heeft deze actie met het snel verdwijnen van de olie te maken. Ik heb toen ook preventief het membraan -dat weliswaar nog prima was- vervangen. Mijn vraag is ,of dit olie-verlies vaker voor komt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
02-02-2018 12:03 #174911 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Olie stromberg carburateur verdwijnt snel
Hoi Niek,

vroeger werd dit systeem veel gebruikt maar het kwam wel eens voor dat de atf werd weggezogen door het vacuumsysteem. Vaak werd dan in de hals van de carb een M4 boutje getapt en geplaatst die de zuiger mechanisch hoog houdt waardoor de naald niet verslijt.

Wil je dan een keer op benzine rijden, moet je dat boutje even oplossen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-02-2018 14:17 - 02-02-2018 14:19 #174913 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Olie stromberg carburateur verdwijnt snel
Ja, het fenomeen dat de ATF-olie snel verdwijnt, komt inderdaad vaker voor. DE meest voorkomende oorzaak is een versleten O-ringetje, waardoor de olie onderaan vroegtijdig weglekt, de carburateur in.

De O-ring bevindt zich op de bodem van het olie-reservoir, in de zuiger;



Het is een klusje van niks, mits je aan het goede formaat O-ring geraakt. Ik kon het jaren geleden verkrijgen via BCCP. Wel even mailen, het stond nl niet in hun webshop.

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2018 10:46 #174944 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Olie stromberg carburateur verdwijnt snel
Bedankt Saskia en Cor .Ik ga er verder naar kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
09-07-2018 13:31 #177635 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Olie stromberg carburateur verdwijnt snel
hoi Saskia,

je schrijf een klusje van niets.
hoe krijg ik het onderdeel met het O ringetje er gemakkelijk uit?

alvast bedankt voor je antwoord.

cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-07-2018 16:38 - 09-07-2018 16:45 #177637 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Olie stromberg carburateur verdwijnt snel
Euhmm.. da's een goeie. Het is al zo lang geleden, dat ik het me niet meer kon herinneren. Ik moest dus zelf (opnieuw) op zoek gaan. Je dient alleszins de naald te verwijderen uit de zuiger. Dat is het handigste met de speciale tool S353, maar kan ook wel zonder.

Het O-ringetje zit rond de 'stelschroef' aan de basis van de naald. Op de tekening die ik eerder postte is dit de 'adjusting screw' (1). Schroef met de speciale tool (kan ook met een gewone inbus?) de stelschroef helemaal los - tegen de klok in.
Verwijder vervolgens de naald. Verwijder hiervoor eerst het schroefje aan de zijkant van de zuiger, die de naald op zijn plek houdt. Met de tool, of met een goed passende inbus-schroevendraaier, tegen de klok in draaien. Schroefje volledig weghalen. In principe zou je de naald er zo kunnen uit trekken. Zorg dat de stelschroef volledig los is.
Als de naald verwijderd is, die je nog de stelschroef uit de zuiger te krijgen. Die wordt op zijn plaats gehouden door een tandwielvormige 'retaining clip'. Als je naar de onderkant van de zuiger kijkt, druk je de stelschroef een stukje naar binnen (in de zuiger). Dit drukt ook de retaining clip naar boven, in de buis van de zuiger. Duw dan de stelschroef weer terug, ditmaal via de binnenzijde van de buis. Zo duw je de stelschroef weer weg van de 'retaining clip', die zelf hoger in de buis blijft zitten. Met een haakje van ijzerdraad of iets dergelijks, kan je via de buis de 'retaining clip' (hoe heet zo'n ding eigenlijk in het Nederlands?) er uit vissen. Probeer achter de clip te haken, en trek 'm eruit. Nu kan je de stelschroef zelf voorzichtig uit de zuiger drukken.

Plaats een nieuwe O-ring, vet deze eerst een beetje in (atf is goed).

EDIT: ondertussen ook een handleiding online gevonden:
www.bowtie6.com/other/zenith-stromberg-carburetter-repair/

en dit:
faq.saabnet.ru/saab_carbs/6_misc.pdf

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.