Tapeinden vastzetten

Lees meer
20-01-2018 12:36 #174631 door Frans Pars (GAST)
Tapeinden vastzetten is gemaakt door Frans Pars (GAST)
Kan iemand mij vertellen hoe vast je de tapeinden in het inlaat spruitstuk moet vastzetten?

Gewoon handvast? Of echt heel strak? En hoe kan je ze dan het best vastzetten? Losdraaien heb ik met twee moeren gedaan (op elkaar eentje met sleutel draaien en de andere vasthouden)

Groeten Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
20-01-2018 13:27 - 20-01-2018 13:27 #174633 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Tapeinden vastzetten
Hallo Frans,

In de ideale situatie draai je de tapeinden er met de hand in en zet je ze vast op de manier die je zelf gebruikt; twee moeren tegen elkaar in draaien.
Ik zet ze meestal zodanig vast dat als je later het spruitstuk weer moet verwijderen het tapeind niet "meedraaid".
Dat is dus een beetje een gevoelskwestie, ik zou zeggen de helft van de kracht die je gebruikt om later de spruitstukmoeren aan te draaien.
Als je ze écht te vast draait verniel je de draad een beetje, de tap die ooit gebruikt is om het gat te tappen begint een soort van conisch, de bodem van je schroefdraad " houdt dus niet mooi haaks op " , het draadeind zal daar al wat zwaarder gaan lopen todat hij steeds meer weerstand ondervindt.

Heel verhaal, je bent goed bezig, gewoon zelfde manier er weer in en met beetje gevoel doordraaien als je weerstand voelt.

Mocht je trouwens al heel vroeg weerstand ondervinden dan controleren of je schroefdraad beschadigd is of dat je de verkeerde draad gebruikt, bijv mm ipv inch of grof ipv fijn (UNC / UNF).
Maar als ze allemaal globaal even ver uitsteken gaat tie goed ;-)

Mvg Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2018 00:15 #174653 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Tapeinden vastzetten
Ha Frans en Jan, helemaal met Jan eens, alleen niet met je laatste opmerking, je hebt twee verschillende lengtes. Goed kijken waar je ze uithaalt!
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
21-01-2018 00:18 #174654 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Tapeinden vastzetten
Hans, goed dat jij dat dan even aan geeft, nooit bij nagedacht door mij.
Zo zie je maar, twee weten meer dan een :-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2018 13:27 #174666 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Tapeinden vastzetten
Even om het verhaal compleet te maken. Ik bedoelde de tapeinde aan het einde van het inlaat spruitstuk, waar je de carburateur aan vastmaakt.

Zelfde principe volgens mij voor het vastdraaien maar ze zijn alle 8 toch van dezelfde lengte? Hoop ik tenminste ;-)
Ik vervang ze nu omdat ik een isolatie flens tussen spruitstuk en carb plaats en ik wat langere 46 mm nu ipv van 32 mm nodig had.

Dank voor alle input alvast. Groeten Frans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
22-01-2018 17:56 #174679 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Tapeinden vastzetten
Klopt Frans, zelfde principe.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.