Welke Benzine en Koelvloeistof in de klassieker?

benzinepompEuro 95 benzine bevat in ons land al 5% ethanol, in Frankrijk is dit verhoogd naar 10%, vandaar de naam E10. Ethanol is hygroscopisch, waardoor er in E10 ook water zit. Dit water veroorzaakt o.a. corrosie in het brandstof systeem. Verder is Ethanol agressiever en de smerende werking is nog minder dan van benzine. Verder veranderd de vluchtigheid van benzine drastisch als het percentage ethanol boven de 7% komt.

Om al deze redenen is het niet raadzaam om E10 in een klassieker te tanken. Het beste kun je super 98 tanken (of 95 omdat daar maar 5% ethanol in zit.) 

Koelvloeistof: de conventionele koelvloeistof contra G12: de conventionele koelvloeistof bestaat uit gedemineraliseerd water en glycol met daarbij inhibitors die een antiroest werking hebben en vervuiling tegen gaan.  Glycol heeft een vriespunt van -60 en een kookpunt van 160 graden Celsius. 

 Helaas kan Glycol ten opzichte van water maar de helft van de warmte transporteren. Daarom wordt een compromismengsel gebruikt, die de warmte goed kan afvoeren en toch het kookpunt wat hoger legt dan 100 graden Celsius. Daarom moet je dus ook in de zomer het koelsysteem vullen met koelvloeistof.

De moderne " longlife" G12 koelvloeistof (roze van kleur) heeft een samenstelling op basis van andere organische stoffen.  Het gaat 3x langer mee dan Glycol-waterbasis KVS, maar helaas tast het oudere kunststoffen en pakkingen aan en is het ook niet mengbaar met Glycol basis vloeistof.

DUS: geen G12 gebruiken in klassiekers!

Glycol basis vloeistof verliest de bescherming tegen bevriezing niet als het ouder wordt, echter de inhibitors verdwijnen langzaam en daarmee de beschermende werking tegen roest en vervuiling.

Als de minimum temperatuur van de vloeistof wordt bereikt, bevriest alleen het water erin, waardoor de concentratie in de rest van de vloeistof omhoog gaat. Hierdoor wordt het risico op stukvriezen afgeremd. Voor LPG auto's wordt geadviseerd om de concentratie Glycol te verhogen tot-30 graden C. Om bevriezing van de verdamper te voorkomen.

 

Bron: FEHActiviteiten