× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

groupbuy RVS Veerpootbrug

Lees meer
19-08-2011 20:47 #883735 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
mja rush job, vorige versie was ook binnen een uurtje helemaal klaar, van zagen/lassen van de buis tot aflassen van de flenzen op de auto. maar had vanmiddag geen uurtje extra tijd meer en nu wordt het bijna donker; vind het wel best; morgen als ik wat later m'n nest uit kom het lasapparaat even aanslingeren, komt best goed;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-08-2011 22:32 #883762 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Precies...
Daarbij; onze autootjes rijden al 20 jaar oid zonder brug rond; daar kunnen prima nog een paar dagen bij ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2011 21:37 #883974 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Zo, zijn we weer!

Bij deze is de laatste versie van de veerpootbrug gereed voor productie. Dit gaat helaas niet zonder slag of stoot, weer (of eigenlijk nog steeds) zorgen de turrets voor problemen. De versleufde montageplaatsen heb ik bij mij perfect op het midden gemonteerd en toen de veerpootbrug gehecht, bij Ronald zijn 360 paste 1 zijde perfect, de andere al minder netjes namelijk aan het einde van de sleuf. Dat was dus in principe prima! Bij de 340 van Wouter B bleek het echter totaal niet overeen te komen want de turrets stonden wat dichter bij elkaar? aan 1 kant ging er dus geenenkel boutje in

De enige re?le oplossing die overblijft is het ontwerp weer aanpassen door de versleufde gaten te laten vervallen en weer vervangen voor ronde montagegaten en iedereen die een veerpootbrug wil zal dan langs moeten rijden zodat ik de veerpootbrug kan hechten op de auto, misschien is nauwkeurig aftekenen ook voldoende, dat moet ik nog even nader onderzoeken; maakt het iig al een stukje makkelijker.
Positieve noot aan het verhaal is dat ik Ronald Romme proef heb laten rijden en hij wel degelijk een merkbare verbetering aan de wielophanging heeft waargenomen, het ding zit er straks dus niet voor de kat z?n viool!
Evt fratsen om een ?multifit? veerpootbrug te maken (breedte verstelbaar dmv schroefverbinding + sleuven in de montageplaten + boutverbinding tussen montageplaten en stang halen alle mogelijke montageproblemen eruit, maar dit betekend ca ?50 extra aan kosten per brug; ziet er niet uit en geeft tov een massieve stang alleen maar kans op speling, ik wil hier dus liever niet aan beginnen.

Zoals het er voorlopig naar uitziet:
-Materiaal; volledig vervaardigd uit R.V.S.
-lasergesneden montageplaten.
-TIG gelast.
-Plug & play montage op Volvo 340 en Volvo 360 met B14, B172, B19 en B200 motor.
-Kosten, tussen de ?125 en ?150 per veerpootbrug afhankelijk van de afname.
-Levering omvat 6 RVS bouten/sluitringen; evt montage gratis.
-CVT modellen krijgen een nieuwe RVS steun voor de montage van EMVK/Tacho + slangenset ivm -nieuwe locatie; kosten hiervoor ?25 extra.
-Modellen met airco hebben geen last van de stang.
-340 modellen kunnen steuntje voor reservewiel-bevestigingsband verplaatsen naar een andere bout op de veerpootbrug; evt kan er tegen meerprijs een RVS exemplaar hiervoor gemaakt worden; gebout aan de veerpootbrug of gelast; prijs hiervoor nog onbekend (max ?20).
-Voor 360 modellen met stuurbekrachtiging een nieuwe RVS resevoirsteun op de bouten van de veerpootbrug, heb nog zo?n originele steun nodig als mal maar verwacht dat die ca ?20 extra gaat kosten.
-evt reeds gemonteerde oplossingen voor bijv een LPG systeem kan ik verplaatsen als deze in de weg zitten, kosten afhankelijk van hoeveel er in de weg blijkt te zitten?

Hopelijk genoeg info, vragen/opmerkingen brand gerust los!, hieronder een kleine fotosessie van het laatste model.

Geinteresseerd in een RVS veerpootbrug?, zie hier: volvo300club.nl/advertenties.php?adid=3969










Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2011 21:42 #883976 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Mooi hoor, maar let op Wouter, er gaat iemand een biertje in je reservewiel leeggooien!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2011 21:57 #883977 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Neee dat doet Jos echt niet hoor, maar al zou je de VPB niet willen aanschaffen voor de verbetering van de rij-eigenschappen van je V300 dan kun je het zeker doen voor de looks, staat echt moddermegaleip-vet !!! (of zoeits dan he, ben niet zo goed in die termen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2011 22:13 #883979 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Wat een alcoholisten rond die auto!

Om toch maar iets bij te dragen: Ik heb niet gereden maar ik heb hem wel gezien, het ding ziet er heel gaaf uit in de motorruimte! Zeker een aanwinst qua looks en volgens Ronald dus ook qua rijgedrag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2011 22:20 #883981 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
niet alleen volgens Ronald, ik merk zelf ook zeer zeker een positief verschil:) auto is een stukje bochtstabieler en voelt directer aan.

feit is alleen wel dat zowel Ronald als ik al diverse aanpassingen aan het onderstel hebben, en ik eigenlijk ook benieuwd ben of je op een std V300 een aardig verschil merkt in rijgedrag. had gehoopt dat Wouter zijn 340 daar uitsluitsel voor kon bieden maar daar bleek hij dus al helemaal niet op te passen :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2011 22:34 #883985 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Ik wil hem ook wel op m'n 360 testen. Ik ben vrijwel dagelijks in Utrecht, dus zo'n moeite zal het niet zijn om na m'n werk ff langs te rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2011 23:20 #883986 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Is het nou echt zo dat die turrets er met zoveel speling in zijn gezet in de fabriek? Best gek eigenlijk want dan zou er wel meer maattolerantie op de 300 moeten zitten.
Ook al moet je het ter plekke in elkaar lassen...ik blijf nog steeds koper en die kosten die je schat zijn ook helemaal niet verkeerd voor een "custom" veerpootbrug :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2011 23:47 #883988 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
jep, verbaas me daar ook over. het is ook niet alleen roterend telkens net even anders maar ook de afstand tussen de 2 turrets dat wat verschilt.

natuurlijk heb je ruim 50cm arm tot de wielnaaf dus wat dat betreft zou tot 1cm afwijking zomaar in de toleranties kunnen vallen, verder moeten de bevestigingsgaten wel "ongeveer" op de goede plek zitten ivm de wielvluchtstand die in de turret geperst is en de bevestigingen voor EMVK steun, reservewielhouder etc. maar in dat hele "ongeveer" zit nog steeds het probleem zeg maar.

het lijkt me dat het deel waar de turret aan vast zit deelfabricages waren die later aan het chassis gemonteerd zijn, dan heb je al minimaal 2 verschillende mallen waar ook al toleranties in zitten etc... nu tegenwoordig nagenoeg de gehele chassisbouw door robots uitgevoerd wordt kun je dit soort dingen wel uitsluiten, maar ten tijde van de V300 productielijn was alles nog niet zo ver natuurlijk

ik heb overigens wel een plannetje om te proberen of ik een 220V TIG apparaatje kan lenen om op locatie de stangen te hechten; aflassen op locatie wil ik liever niet aan beginnen want er zitten 2 verschrikkelijk lastige stukken bij die ik liever op ons eigen 380V apparaat doe omdat ik dan veel meer controle heb over de lasboog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets