× voor alle sportief georiënteerde aanpassingen anders dan Motortuning

groupbuy RVS Veerpootbrug

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2011 14:06 #878102 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic groupbuy RVS Veerpootbrug

AvdAkker;179124 schreef : maar dan zit die stang er ?cht 100% voor de show want de torsie die op de torens gemaakt wordt kun je daar absoluut niet/nauwelijks mee opvangen


Als ik het goed begrijp gaat het bij een vpb alleen maar om het verbinden van de torens opdat ze niet uit elkaar/naar elkaar bewegen wanneer je je auto de bocht om gooit. Die kogelkoppen die je vaak ziet op vpb'en is dus net zo goed. En hoe sterk je je las ook maakt, die torsie hou je niet tegen lijkt me.

Voor de 850 kun je een volvo originele vpb kopen, die heeft ook scharnierpunten om de stang met de plaat op de veerpoottoren te verbinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2011 14:40 #878104 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic groupbuy RVS Veerpootbrug

AvdAkker;179124 schreef : ik zou graag nog even duidelijke foto's willen van een 360i met stuurbekrachtiging; locatie van het vloeistofresevoir!


Bij deze. Blijkbaar ben ik de enige met stuurberkachtiging. Normaal zou ik de foto's al veel eerder gemaakt hebben, maar ik zal je ff laten zien waarom dat niet het geval was :D



Pap benut de ruimte graag goed zoals je ziet.... :+

Resevoir:


Schuin:


In lijn:


Bevestiging, resevoir zit zoals je ziet iets hoger:



Sorry voor de kwaliteit van mijn mobieltje :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2011 15:02 #878105 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic groupbuy RVS Veerpootbrug

flip21;179159 schreef : Als ik het goed begrijp gaat het bij een vpb alleen maar om het verbinden van de torens opdat ze niet uit elkaar/naar elkaar bewegen wanneer je je auto de bocht om gooit. Die kogelkoppen die je vaak ziet op vpb'en is dus net zo goed. En hoe sterk je je las ook maakt, die torsie hou je niet tegen lijkt me.

Voor de 850 kun je een volvo originele vpb kopen, die heeft ook scharnierpunten om de stang met de plaat op de veerpoottoren te verbinden.

vooropstaand dat ik nu echt niet "de perfecte veerpootbrug" aan het ontwikkelen ben, daar heb ik absoluut de fijnkennis en materiaal niet voor om hem softwarematig te testen, kogelkoppen/boutverbindingen dragen naar mijn mening niet voldoende bij aan torsievermindering.

toch heb ik voor mn gevoel wel idee?n over hoe zo'n ding het meest effectieve is buiten alleen er goed uitzien. gelukkig kun je via internet lekker struinen/vergelijken met andere merken en als we het over auto's met OEM veerpootbruggen hebben; pak ik er even 2 voorbeeldjes uit;
Pontiac GTO

zoals je ziet een vaste montage van de buis aan montageplaten

Nissan Skyline R34GTT

ook vast, wel met lengteverstelling

er zijn dus zat fabrikanten die veel meer met testen/berekenen doen als ik ooit zou kunnen; en er toch dezelfde idee?n op nahouden.

maar ik bedoel eigenlijk niet direct dat een stang met kogelkoppen nooit goed werkt; het ligt eraan hoe je het monteerd/construeerd, deze bijvoorbeeld (diagonaal in beeld)



heeft per toren 2 bevestigingen die schuin toelopen en waarbij de achterste onder een verschillende hoek zitten; dit is dus een constructie die ook zeker tegen torsie helpt omdat de stang altijd als een stijf geheel zal werken.

de DVS stang voor de V300 heeft een rechte buis met kogelbevestiging aan beide uiteinden, die staan de bevestigingsringen toe om tov de stang te draaien, zowel horizotaal (binnen grenzen van de kogel) als verticaal; als ik de beweging/kracht op de torens vergelijk met de stabilisatorstang (binnenste poot in een bocht kracht omhoog; buitenste poot in een bocht kracht omlaag) dan lijkt het me dus echt dat dat ding er alleen voor de show zit of nja, iig nooit optimaal werkt.

v0lv0freak;179161 schreef : Bij deze. Blijkbaar ben ik de enige met stuurberkachtiging. Normaal zou ik de foto's al veel eerder gemaakt hebben, maar ik zal je ff laten zien waarom dat niet het geval was :D knip-knip Bevestiging, resevoir zit zoals je ziet iets hoger:

jes, positie moet goed gaan. alleen zit er een welving in de montagesteun en daar de veerpootbrug bovenop schroeven lijkt me niet een goed idee, daar moet dus een nieuw/ander steuntje voor komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2011 15:22 #878107 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic groupbuy RVS Veerpootbrug

AvdAkker;179163 schreef : jes, positie moet goed gaan. alleen zit er een welving in de montagesteun en daar de veerpootbrug bovenop schroeven lijkt me niet een goed idee, daar moet dus een nieuw/ander steuntje voor komen.


Klopt, dat gaat absoluut niet lukken. Ik denk dat het een goede oplossing is om geen ronde ankerplaat te gebruiken, maar de ankerplaat aan de kant waar het resevoir zit iets groter te maken, zodat het reservoir 'voor' de 'brug' zelf kan (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel). Dan komt het reservoir een 10cm max verder naar voren (richting de neus / koplampen dus). Eventueel ook een stukje uit de beugel halen, zodat hij zo min mogelijk extra naar voren komt.
Optie 2: driehoekige deel van de beugel afslijpen, en 1 gat maken in de 'arm' (smallere deel van de beugel) en die op het voorste gat boven op de ankerplaat van de VPB vastmaken, klaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2011 17:12 #878114 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Ik snap nu dat jij de torsie in een andere richting bedoelt, dan kan een kogelkop inderdaad niets uithalen. Jij doelt op een soort stabilisatorstang werking geloof ik. Die buis zal alleen alleen niet zoveel koppel kunnen hebben denk ik, die hoeverdraaiing gaat best makkelijk als er wat koppel op komt (maar hoeveel zou ik ook niet weten.)

Met kogelkoppen kun je natuurlijk wel makkelijk afstelbaar maken, dan hoef je geen grotere gaten/slots te maken in die platen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2011 20:53 #878128 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Nog fff een aanvulling op het PB van gisteren.

Bij alles wat ik tot nu toe ben tegen gekomen worden altyd gebogen buizen gebruikt en dus niet de construtie zoals jij m nu hebt.Ik ben bang dat de grote knik in de buis de werking grotendeels weer teniet zal doen.Omdat tegen te gaan zou je eventueel in deze hoek een versteviging in de vorm van 'n 3 hoek kunnen plaatsen .Deze neemt dan de de mogelijkheid weg dat er beweging in de hoek kan plaats vinden.Ik ben alleen bang dat dit de "looks"niet ten goede zal komen..
Mischien is het de overweging waard om een gebogen buis te gebruiken en die dan met n soort vork op de ring te plaatsen waardoor je de torens neutraal(lees:aan beide zijden gelijk) belast.

Afwerking tot nu toe is overigens wel weer top,maar had ook niet anders verwacht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2011 21:19 #878130 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
ja ik ben van plan daar naar aanleiding van je PB nog mee te experimenteren want ik verwacht persoonlijk dat er geen beweging in de hoek zit en dat een gebogen verbinding misschien wel zwakker is doordat daarbij het materiaal koud vervormd wordt. toch wel waard om het even te onderzoeken just in case.

neutraal belasten van de torens lijkt me geen essentie omdat de dikte van de ring die op 3 plekken aangetrokken wordt hier al aardig voor zorkt; als de stang verder naar voren geplaatst wordt is het allicht wel de moeite om haaks een steuntje er naar toe te lassen, maar dat bekijk ik later nog even adhv definitieve ontwerp van de ringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2011 01:18 #878160 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Als je het aan mij vraagt prefereer ik functionaliteit boven de looks. Van mij mogen er overal driehoekjes en andere verstevigingen op gelast worden, als hij maar goed werkt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-06-2011 12:45 #878174 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic groupbuy RVS Veerpootbrug

Bodejodel;179219 schreef : Als je het aan mij vraagt prefereer ik functionaliteit boven de looks. Van mij mogen er overal driehoekjes en andere verstevigingen op gelast worden, als hij maar goed werkt!


Functionaliteit boven alles, maar het oog wil ook wat ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2011 12:55 #878176 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic groupbuy RVS Veerpootbrug
Ondanks dat er misschien bij de standaard V300's niet zo veel winst te behalen valt ga ik hier wel in mee, functie boven vorm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets