× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

BartJu's nieuwe 340

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-05-2020 20:25 #984679 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Tijd voor korte update.


Wat is er intussen gebeurd?
- Centrale vergrendeling werkt weer, nu zelfs met afstandbediening en vrolijke knipperlichten. Zie dit topic voor meer info .
- de CVT een sbekeken. Er zitten nog goede riemen op, origineel Volvo, en nog niet zo oud, zo te zien. Das toch weer mooi meegenomen. Wel wat goudgele druppels aan de primair. Das mooi, het is in ieder geval goudgeel en niet zwart, maar minder mooi dat die druppel er hangt.


Verder heeft ie nog steeds vooral stil gestaan. Starten deed ie wel, maar hij liep niet heel mooi in den beginne. Wat onruistig schiokkend, vooral stationair (nou ja, choke nog wat uit toeren rond 900 rpm) in eerste stukje.


Wat ook opviel is dat de CVT wat traag opschakelt. Bij gas geven gaan eerst toeren fors omhoog, en heeft hij 10-20 sec nodig om die teren weer terug te laten lopen.

Dit doet ie bij diverse snelheden, bv bij 50km/u en 1900 rpm, redelijk beheerst gas bij gaat ie eesrt naar 2400-2500 rpm, versnelt vervolgens, en schakelt dan pas op. Bij de 'oude' begon opschakelen al wat eerder.

Het ligt niet aan EMVK of tachorelais, die heb ik als test al overgezet.

Zou er ergens lekkage zitten?


Kunnen beide observaties: onrustig lopen en laat opschakelen met vacuumlekken/valse lucht te mmaken hebben? Ook de econometer lijkt hoger te staan dan in de oude. Dit zou minder vacuum zijn, mogelijk door valse lucht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2020 21:38 #984680 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic BartJu's nieuwe 340
Heeft remmenreiniger invloed als je rond pakkingen spuit bij lopende motor?
Zoja, dan heb je een valse lucht probleem, wat resulteerd in een wat rabbig stationaire loop.

Maar als de motor verder redelijk goed loopt kan dat nooit zo groot zijn dat het invloed heeft op de CVT.
Dat wat trager opschakelen zit hem vaak in de EMVK (vacuüm begrenser) en wellicht ook de primaire zelf?

Heb hier zelf een mooi voorbeeld van liggen.
De rode 340 die ik aan het opknappen ben heeft nu een origineel aangesloten EMVK die 400 millibar aan vacuüm zuigt. Deze schakeld verder lekker soepel op. Gewoon zoals het hoort.

Verder heb ik nog een grijze 340 van 1991.
Deze heeft een (nos) EMVK die 600 millibar aan vacuüm zuigt maar schakeld pas echt lekker op als ik een paar keer het gas eraf haal, en blijft bij rustig gas geven best wel hoog in toeren.
Dit heb ik opgelost met een extern vacuüm buffertankje.
Nu doen beide 340's het gewoon goed.

En dat terwijl de ene zonder buffer prima werkt, en bij de andere is het gewoon nodig om hetzelfde resultaat te bereiken.

Enige wat ik me dan kan bedenken is of toch ergens een vacuüm lekje, of de ene primaire is gewoon wat beter gesmeerd dan de andere o.i.d.



Of.... en dat zou ook nog kunnen, de veren in de secunaire zijn wat strakker dan de andere.
Waardoor het iets meer moeite kan kosten om de terugschakel kracht te overwinnen.
Theoretisch gedacht dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-05-2020 08:00 #984681 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic BartJu's nieuwe 340
Kijk ook eens of er geen onbedoelde restrictie in de vacuümslang naar de EMVK zit. Ik heb een keer een econometer aangesloten met een T-stukje dat net wat krapper was dan de originele slang, dat beïnvloedde de schakeltijd ook al.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
09-05-2020 08:47 #984682 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Dank voor reacties heren!


Steven340;257725 schreef : Heeft remmenreiniger invloed als je rond pakkingen spuit bij lopende motor?
Zoja, dan heb je een valse lucht probleem, wat resulteerd in een wat rabbig stationaire loop.



Ja, motor reageert op remmenreiniger rond de carb.voet. Toeren gaan dan extra schommelen. Dus pakkingen (en carb) zullen moeten nagezien.

Is er op het forum een boodschappenlijstje wat ik hierbij in huis moet hebben/halen? Ik hou er niet van om alles open te halen en dan te moeten gaan postordershoppen voor het weerdicht kan...

Steven340;257725 schreef : Maar als de motor verder redelijk goed loopt kan dat nooit zo groot zijn dat het invloed heeft op de CVT.
Dat wat trager opschakelen zit hem vaak in de EMVK (vacuüm begrenser) en wellicht ook de primaire zelf?

Heb hier zelf een mooi voorbeeld van liggen.
De rode 340 die ik aan het opknappen ben heeft nu een origineel aangesloten EMVK die 400 millibar aan vacuüm zuigt. Deze schakeld verder lekker soepel op. Gewoon zoals het hoort.

Verder heb ik nog een grijze 340 van 1991.
Deze heeft een (nos) EMVK die 600 millibar aan vacuüm zuigt maar schakeld pas echt lekker op als ik een paar keer het gas eraf haal, en blijft bij rustig gas geven best wel hoog in toeren.
Dit heb ik opgelost met een extern vacuüm buffertankje.
Nu doen beide 340's het gewoon goed.

En dat terwijl de ene zonder buffer prima werkt, en bij de andere is het gewoon nodig om hetzelfde resultaat te bereiken.

Enige wat ik me dan kan bedenken is of toch ergens een vacuüm lekje, of de ene primaire is gewoon wat beter gesmeerd dan de andere o.i.d.


Het vacuum zelf heb ik geen meetmiddel voor, dus kan ik niet meten helaas, anders dan met econometer. Maar dat is wat grof.


Je beschrijving van de grijze is precies wat ik bedoel. Idiote is wel dat dit momenteel met de EMVK van mijn oude is. Die had dit niet, of toch veel minder. EMVK had ik overgezet, omdat e.e.a. niet lekker liep. Misschien nog eens terugzetten, dan wordt het duidelijk of het in EMVK zit, of elders.
Er hing wel mooie goudgele olie druppel aan het huis van de primair. Kan (te veel) olieverlies ook tot schakelvertraging leiden?

Dat vacuum-reservoir heb je in een topic beschreven. Zal ik nog eens nader bekijken. Maar eerst de andere zaken nog nalopen en zo nodig verbeteren.

General Custom;257726 schreef : Kijk ook eens of er geen onbedoelde restrictie in de vacuümslang naar de EMVK zit. Ik heb een keer een econometer aangesloten met een T-stukje dat net wat krapper was dan de originele slang, dat beïnvloedde de schakeltijd ook al.



Zal ik eens nalopen. OP zich alles aangesloten zoals in de oude, dus ik verwacht niet zo'n groot verschil, maar eens nalopen kan geen kwaad, uitsluiten is ook resultaat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2020 18:07 #984685 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic BartJu's nieuwe 340

BartJu;257727 schreef : Dank voor reacties heren!

Ja, motor reageert op remmenreiniger rond de carb.voet. Toeren gaan dan extra schommelen. Dus pakkingen (en carb) zullen moeten nagezien.

Is er op het forum een boodschappenlijstje wat ik hierbij in huis moet hebben/halen? Ik hou er niet van om alles open te halen en dan te moeten gaan postordershoppen voor het weerdicht kan...



Als je de carburateur ook wilt reviseren;
- een revisie setje
- 2x nieuwe voetpakking (ovaal gat)
- 2x pakking voor bovenste flens (2 ronde gaten)

En als je het goed wilt doen:
- Ultrasoon reinigen, carburateur helemaal uit elkaar halen.
- De voet (laten) vlakken (bij voorkeur op een freesbank)


En als je het echt goed wilt doen en als je daar nog een aantal weken tijd voor over hebt, zie mijn topic > B14 carburateur perikelen en oplossingen

Wil ik je wel helpen met een nieuwe isolatie flens, nieuwe busjes en nieuwe rubberen pakkingen, maar daar komen dan wel wat extra kosten bij kijken, en dat moet ik nog even uit rekenen aangezien ik dit tot nu toe alleen nog maar bij auto's van mezelf heb toegepast.

Of alleen de busjes natuurlijk met behoud van de voorverwarmingsplaat en de dubbele isolatie flensen, maar van dat laatste stap ik zelf in ieder geval af.
Want let wel, de originele flensen en zeker de onderste bevatten vaak kleine scheurtjes, en deze zijn niet meer nieuw leverbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
09-05-2020 22:40 #984686 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Ik heb geen accute haast, als het einde zomer lekker loopt is het best (APK verloopt eind september). Als het zo goed is als je beschrijft, dan mag dat best een prijs hebben natuurlijk. Al is ook dat niet onbeperkt uiteraard, moet ook leuk blijven. Sta hier dus wel open voor.



Als ik weer kan inloggen op de site zal ik het trainingsmateriaal van Wouter (werd ook genoemd elders) er eens op na slaan. Idiote is dat hoe meer ik hier over de carburateur lees, hoe meer ik besef dat ik er amper iets van weet of snap of doorzie.

Ik moet gewoon maar eens bij de 'oude' beter gaan kijken, die staat toch stil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
16-05-2020 16:12 #984747 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Mmm, afgelopen dagen toch weer startproblemen...
Bij starten niet meer dan een klik. Latere poging, wel gewoon. Toch nog iets in startmotor, vrees ik.


Toen ik dan toch op inspectieronde was viel me nog wat op: er mist een moer bij het spruitstuk De draad waar deze op hoort is ook te kort, ik vermoed dat deze dus ooit is afgebroken.
En een andere moer, net achter de waterslang aan de rechterkant op foto, was geheel los, kon er nog niet aflopen omdat die waterslang hem tegenhield.
Bij draaiende motor (hij startte immers toch weer) en remmenreiniger in deze buurt leek ook wat effect op motorloop te hebben. Kan hij ook hier valse lucht trekken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2020 19:15 #984748 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic BartJu's nieuwe 340
Daar kan hij zeker valse lucht trekken.
De spruitstukpakking is wel vaker lek op die plek.
Zeker als er een moer mist.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
16-05-2020 22:06 #984757 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Ik was er al bang voor... Dank voor bevestiging Steven.


Lastige is dat de schroefdraad dus te kort is, dar zal dus een andere, langere in moeten. Hoe doet een mens dat?
Er moet waarschijnlijk weer een hoop gede- en gere-monteerd worden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2020 22:43 #984758 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic BartJu's nieuwe 340
Als er nog wat vlees over is: moer erop lassen en losdraaien.
Als dat niet kan: uitboren en met de draadtap klaar maken voor een tweede leven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets