× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

BartJu's nieuwe 340

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
15-02-2020 20:24 #984195 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
En hier is het vervolg alweer, het lijkt wel een dagelijks feuilleton.


Wat er vandaag gebeurde:

Omdat ik toch zo goed als langs de Brezan kwam even binnegestapt voor een afdichtring carterplug. Hadden ze lokaal niet op voorraad in het filiaal. Want een "carterplugring voor een Volvo 340 uit 1990, tja, dat is geen standaardvoorraad meer". Een nieuwe plug was sowieso al niet leverbaar.
Thuis gelukkig nog eens goed gezocht, en jawel hoor, meerdere ringetjes en een plug nog gewoon op voorraad. Jaar of 6 geleden was het wel allemaal zo verkrijgbaar bij de Brezan, zelfs bij het lokale filiaal dat inmiddels gesloten is.


Toen het echte werk:


- klokje middenconsole aangesloten. Werkt nu, maar lampje bleek stuk. Iemand enig idee welk lampje erin moet? Er staat 12v2w op, maar dat levert veel verschillende resultaten op op internet...


- wat dunnige (warme) gitzwarte olie eruit, oliefilter eraf, nieuw oliefilter erop, goedgele dikke (koude) olie er weer in.


- nog wat gestoeid met de kachel/ventilatie-luchtstroomverdeler. Ongeacht welke stand je de schuif zet, er komt altijd overal lucht uit. Schuif werkt, en klep in het kachelhuis verdraaid ook. Er verandert ook wel iets , maar er blijft lucht bnaar voeten en naar raam stromen, alleen de verdeling wijzigt minimaal. Suggesties welkom, kan de klep in het kachelhuis gaar zijn, het schuim vergaan bv, of verkeerd erin zitten? Hoe hoort ie te staan in welke stand?
EDIT: voor dit probleem een apart topic aangemaakt.



- verder geconstateerd dat de alarmlicht knop niet op zijn plek blijft, er is een klein stukje kunststof afgebroken van het framepje, en nu komt ie steeds een paar mm naar voren. Hoe is dat op te lossen? De stukje kunststof heb ik nog, maar het lijkt wel of de secondenlijm niet op dit materiaal houdt. Viel me laatste met hoekje dashboard in de 245 ook al op. Dus of die lijm deugt niet meer, of het is gewoon niet compatibel met dat harde plastic.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
19-02-2020 20:41 #984233 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Vandaag weer wat kunnen doen:


Probleem met de windrichtingen op gelost, viel gelukkig alles mee ( zie topic daarover ).


Verder alle 4 de deurgreeprubbers vervangen door nieuwe. De oude vielen er in stukken al tussenuit, de nieuwe passen mooi nu.


Koelvloeistof ververst. Waarschijnlijk ook al 10 jaar erin, was meer bruin met een hint van groen. Nog even geflusht met water en scheutje azijn (en dat even warm gereden, ik moest toch nog tanken), en toen nog eens met enkel water. En nu mooie blauwe erin.



Bij het tanken ging er 32 liter in, met 269 km gereden, dus 1 op 8.5. Dat valt me wat tegen. Dat is inclusief 150 km rit toen ik hem ging ophalen. Maar ook paar keer stationair en warm draaien voor, bv de olie wissel. Eens kijken welke kant het op gaat, want dat moet beter kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
29-02-2020 21:32 #984271 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Afgelopen week paar dagen weg geweest, de 340 niet gebruikt.
Vanochtend voor het eerst in een week weer gestart, had ie wat moeite mee. Liep ook niet echt lekker. Deels wennen omdat de afstelling van carb en choke anders is dan bi de oude. Toen ik op een kruising weg wilde rijden had gas bijna geen effect, tot dat ik choke stuk terug induwde, toen pakte ie wel op. Na anderhalve km was ik bij tussenstop 1. Daar kreeg ik de auto niet meer aan de praat....

Motor startte alleen na doorstarten met plankgas, maar viel dan al snel weer uit (5-50 sec). Gaf wel wat witte rook. Soms ook wat plofjes (benzine in heet uitlaatsysteem). Na tijdje wilde niets meer...
Wegenwacht gebeld (daarom ook woonplaatsservice, gelukkig).

Was er na iets langer dan ze hadden aangegeven, maar goed.

Startmotor zei toen alleen klik. Tik met de hamer, deed ie weer meer.
Startte wel, liep niet echt lekker, maar liep!
De WWer heeft rotor en verdeler nog open gehad, geadviseerd eea te updaten. Dat heb ik, voorlopig, gedaan (weer een swap met de oude).
Ook de bougies er uit gehad bij beiden. In de oude waren ze wat roetig (te rijk, volgens Haynes).
Uiteindelijk niet gewisseld, in de nieuwe waren niet slechter dan die uit de oude.
Wel nog met warme motor stationair iets opgeschroefd, staat nu tegen de 900 rpm (was circa 800).



OP de bovenste rij de bougies uit de oude,
onderste uit de nieuwe. Beiden rijen van voor naar achter.



Later wilde de auto wel gewoon starten, zij het nog met wat witte rook. Maar dat nam ook weer af als ie warm werd. Nog paar ritjes gemaakt, met verschillende tussentijden. Niet veel meer gemerkt.



Dus wel weer bezig geweest, maar niet zoals gepland.
Verdachtenlijstje:
- startmotor (waarom had ie die hamertik nodig?)
- koppakking (lekt ie wat koelvloeistof richting cilinder?)
- carb herzien (reageerde niet echt op remmerreinigerspray, maar een keer wel, liep op en sloeg bijna af, daarna weer normaal)



Morgen weer eens starten na een nachtje rust...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-02-2020 21:55 #984272 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic BartJu's nieuwe 340
Had je voor het wisselen van de olie en kvs ook al witte rook uit de uitlaat? Anders heb je wellicht (iets) teveel olie er in gegooid. Het is mij ooit overkomen dat ik na een oliewissel ook flinke walmen kreeg, ondanks dat (volgensmij) niet teveel olie er in had gegooid.

Je koppakking zal niet zomaar scheuren namelijk, of je hebt je blok flink oververhit gestookt toen je d'r water in hebt gehad. Dan kan je kop krom trekken natuurlijk.



Startmotor kan puur ongeluk zijn natuurlijk, maar wel erg toevallig. Ik gok dat je bougies wat vuil zijn aangeslagen vanwege de (vele) mislukte startpogingen. Voor je 'm weer start, eerst lekker schoonmaken in de benzine en dan pas d'r in schroeven. Dan kun je (zwakke) ontsteking even uitsluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
29-02-2020 22:21 #984273 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Dank voor meedenken Marty.
De witte rook deed ie al, dus niet nieuw door olie of kvs wissel. Oliepeil ook in range.
Met het water erin heb ik maar paar km gereden, als ie toen al oververhit raakte is er m.i. meer aan de hand.


Met starten klinkt de auto soms wat vreemd, doet wat astmatisch aan (sorry voor misbruik van deze aanduiding, is vervelend als aandoening, ik weet het, maar het is wel hoe ik het het beste kan beschrijven).


Startmotor ga ik even aanzien of het hernieuwd voorkomt. Hamertje in achterin voor de zekerheid...


De bougies zitten er al weer in, volgende keer zal ik ze eerst schoonmaken met wat benzine. Ik weet ook niet hoe lang ze er al in zaten, al 10 jaar (is 10k km), of pas net). Weet dus niet of het een korte termijniets is, of echt iets zegt over de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2020 08:20 #984274 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic BartJu's nieuwe 340
Verdelerkap en alles gewoon vernieuwen ipv uitwisselen.
Verdelerkap: Bremi D 4320 (messing punten + nieuwe schroefjes
Rotor: 10mm
Bougie kabels: Beru ZEF 797 (origineel met klem voor op de bobine)
Bougies: NGK ZGR5B (dus niet de BPR6ES)
Luchtfilter: Mann C 3051/1

Te bestellen bij vrijwel iedere automaterialen zaak.

Verder is er 28 maart een sleuteldag bij Svenska Bildalar in Lienden
Dan kunnen we altijd verder kijken naar storingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
01-03-2020 10:01 #984275 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Hoi Steven, ik weet dat uitwisselen niet de voorkeur heeft, is ook niet een budget-overweging maar het had wel de kortste levertijd: het stond al klaar op de oprit terwijl de onderdelen-zaken op zaterdagmiddag al dicht zijn...


Dus dank voor de specs!
Waarom trouwnes de ZGR5B bougies en niet de veel genoemde BPR6ES?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2020 20:07 #984278 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic BartJu's nieuwe 340
De ZGR5B staat gelijk aan de Volvo origine.
Dit is voor alle B14's vanaf 1987 met katalysator.
De elektrode steekt dieper de verbrandingskamer in wat theoretisch voor een snellere en betere verbranding moet zorgen, verder puur milieu gerelateerd (denk ik)
De BPR6ES werkt verder ook wel, maar ik ben nou eenmaal een autist op dit gebied :crazy1:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
01-03-2020 20:28 #984279 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Helder! De vonk dus beter gecentreerd.

Als we daar het milieu mee helpen, dan doen we dat toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
07-03-2020 21:22 #984295 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Vandaag mooi weer, dus lekker bezig geweest op de oprit.


Eerst de deuren, scharnieren, sloten van wat glijmiddel voorzien. Niet spannend, wel effect: de achterdeuren piepen niet meer zo en in het slot 'klikken' klinkt gezonder, minder metalig.



Daarna wat met remmenreiniger gespeeld ronde de carb met draaiende motor. Geconstateerd dat ie af en toe hierop reageerde. Vooral als ik op het kleppendeksel-t-stuk-slangetje-naar-luchtfilter spoot. Ook aande zijden (vooral voorzijde).



Dus luchtfilterhuis eraf om bij de carb te kunnen. Van de 3 bouten bleek een niet meer te pakken in de carb. Deze klemde dus niet meer. Paste wel zo in het gat, dus met contramoertje aan onderzijde geborgd. Zou het houden? Anderzijds, valse lucht ter hoogte van luchtfilter lijkt me niet zo erg, je slaat vooral het filter over, maar het zal niet de valse lucht geven die motor van streek maakt. (of maak ik hier een denkfout?)



Carburateur van buiten wat gereinigd, er zat erg veel en dik vette troep rondom. UIteraard wel een risico, wie weet houdt dat spul de kieren juist dicht. Daarom niet overdreven, maar wel de klodders zand/olie eraf geveegd met een doekje.


Vervolgens alle schroeven, bouten etc die bereikbaar waren nagetrokken, vooral die van vlotterdeksel en bij de voet. Meeste konden toch net nog een kwart soms wel tot halve slag hebben. Niet op moment gezet, maar gewoon opnieuw vast gezet zonder overdrijven.



De choke deed 2/3 van uittrekken niets, laatste 1/3de werd het pas wat. Dus die wat strakker gezet.
Na alles assembleren bleek de motor (warm) niet meer onder de 1200 rpm te willen, wat ik ook met stationairschroef deed.Niet goed dus. Weer losgehaald, choke weer wat losser, weer in elkaar. Stationair toen wel kunnen terugschroeven. Onder 600=700 rpm gaat ie niet meer zo lekker, maar pas net onder 500 rpm (450?) ging het zo onregelmatig en stotend dat ie afsloeg.


Dus weer terug naar de ca 800 rpm. Starten en lopen gaat nu sopeler, lijkt het.

Dus goede hoop dat de eerder genoemde start-issues goeddels door een combinatie van factoren kwamen: valse lucht, slecht choke afstelling, stationair verkeerd.

Wat ook opviel: de econometer duikt bij remmen op motor nu tot geheel onderin, net als bij de 'oude'. Eerder bleef hij hangen ongeveer halverwege eerste 'vakje' (dus minder vacuum, indicatie voor valse lucht?).


Ik hoop dat ik het waarheidsgetrouw en begrijpelijk heb neertypt zo. Maar belangrijker: Zou het echt geholpen hebben?

Will keep my fingers crossed and you posted...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets