× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

BartJu's nieuwe 340

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
12-02-2020 19:35 #635349 door BartJu
BartJu's nieuwe 340 is gemaakt door BartJu
Een nieuwe 340, een nieuw topic. De reden voor de 'nieuwe' is dat de 'oude' te veel werk behoeft voor APK, zoals ook in het 'oude' topic staat. Jammer, maar helaas.



Maar nu dus: een 'nieuwe'! Met een stel extra deuren! En een stuk jonger (bjina 6 hele maanden!). En meer ervaring (150.000 ipv 58.000). En ook een stuk stiller. Keurig volgens boekje onderhouden, elke 10.000 keurig beurt afgestempeld. Bijna weer aan de km-beurt toe: over circa 1000 km (of een jaar na de beurt, dus rond juni 2010 :hmmz2: ).

Maar geen noemenswaardige roest. Wel butsjes, krasjes etc. Maar echt weinig roest. Heeft dan ook altijd binnen gestaan, tot enkele maanden geleden.


Zo, na al deze woorden, tijd voor beelden (uit de advertentie van verkoper)









Dan, tot slot nog een foto van 'oud & nieuw':

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
12-02-2020 19:41 #984177 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Van het weekend al de nieuwere banden (4seasons, lichtmetaal) van de oude overgezet naar de niewe en vv.. Ook de radio, speakers, gasveren achterklep (bleef niet open staan).
Vandaag de extra tellers en meters overgezet: econometer, buitentemperatuur, toerenteller. Uiteraard met behoud van de originele snelheid/afstandmeter.
En de kale versies (dummies, klok) weer teruggebouwd in de oude. Ook met behoud van originale km stand (we zitten niet op oordeel 'onlogisch' te wachten immers.


Ook EMVK en tachorelais omgezet. Eerst deed ie het, maar na mijn tellerwissel schakelde de vario niet op. Dus even uitwisselen in de diagnostische modus. Geen effect. Ik had, kennelijk, bij het in dashboard hannessen het stekkertje van de kickdownschakelaar losgetrokken... Nou ja, suf, maar geen tegenvaller, het had erger gekund!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
12-02-2020 19:49 #984178 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Net ook 1 rekening van de nieuwe gevonden. September 2018 is bij 146149 km zowel de accu als de dynamo vervangen, voor een bedrag van 629 euro en 74 centen.


Met het af en toe oplichtende acculampje in de aude rechtvaardigd dit al bijna de aankoop van de nieuwe. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2020 19:53 #984179 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic BartJu's nieuwe 340
oei, daar is stevig op verdiend :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2020 21:33 #984180 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic BartJu's nieuwe 340
Nou goed conserveren, zeker die mistlamp uitsparingen dichtmaken. Anders rot die voorbalk ook zo weg.
En zou (als het wat lekkerder weer is) een keer de spatborden eraf halen om die wielranden te conserveren en de binnenkant van de spatborden.
Ook achter goed bij te komen door het het kunstof weg te halen in de bagageruimte.

Dat scheelt al een hele hoop roest narigheid ;)


Mooie auto verder :), en met werkende centrale deurvergendeling?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-02-2020 23:35 #984183 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic BartJu's nieuwe 340
Mooie auto! Daar ga je plezier van hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-02-2020 12:03 #984185 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic BartJu's nieuwe 340
Veel veilige kilometers gewenst met de nieuwe! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
14-02-2020 19:54 #984188 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Dank, ik heb er al plezier van!


En roestpreventie staat op programma, maar pas als het weer wat lekkerder en stabieler is. Ik gok erop dat ie het nog eventjes maandje of wat redt zonder.


Zojuist stationair wat opgekrikt, stond op net niet afslaan ergens rond 600-700 rpm. Nu weer op gezond rondgaan met 800-900. Nu toert ie ook weer lekker op met de choke erop, eerst haalde hij koud net de 1200 met voluit choken.

De carb is van buiten erg vettig trouwes, zit veel vette troep op. Eens kijken hoe hij nu loopt, anders wellicht carb overzetten.


Ook hoor je wel iets tikken in de motor de nieuw dat in de oude niet zit. Wellicht de kleppen maar eens stellen. Of is het juist wijs om het hele blok over te zetten? Scheelt toch 90.000km. Of zou dat niet echt uit moeten maken als alle 10k beurten tot 140k netjes zijn afgestempeld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2020 21:21 #984189 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic BartJu's nieuwe 340
Blok overzetten lijkt me wat overbodig, eerst maar eens alles afgaan, zoals kleppen stellen.

Rij momenteel dagelijks in een 340 met CVT met net 250.000km op de teller.
Erg achterstallig onderhoudt, olie was pikzwart en er zat een hoop troep, geklonterde olie tussen de klep tuimelaars, nu zo'n 10.000km zelf mee gereden en intussen 2x de olie ververst, loopt als een naaimachientje, en is bovendien zelfs erg stil.
Wel de carburateur in de ultrasoon reiniger gehad en met een revisie setje weer in elkaar gezet. Is ook tevens degene waarbij ik dat kunstof blok heb toegepast i.p.v. die voorverwarmingsplaat.

Membraampjes in de carburateur drogen wel uit en worden hard.
Zoals ook het acceleratie membraam, een carburateur revisie kan zeker geen kwaad, maar als het allemaal goed loopt zou ik er lekker vanaf blijven.

Carburateur zomaar er af halen / overzetten zou ik altijd mee oppassen, die krengen zijn erg gevoelig voor valse lucht, als hij nu netjes loopt en goed op het gas reageerd zou ik alleen even de moeren natrekken en de schroeven van de vlotterdeksel.


Een tikkend geluid kan ook van de brandstofpomp afkomstig zijn, de ene hoor je wat meer dan de andere merkte ik zelf al, zeker aftermarked merken.
Daarvan sluit het hefboompje niet goed aan op de nokkenas en tikte hij daar tegenaan i.p.v. dat hij constant contact heeft. (denk ik dan) een dunnere flens kan dan de oplossing zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
14-02-2020 23:01 #984191 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic BartJu's nieuwe 340
Dank voor feedback Steven. Inderdaad verstandiger om niet te over-enthousiat beginnen aan zaken die mogelijk weinig opleveren en ook nog buiten mijn comfort-zone liggen...


Carb dus ook niet te veel aan doen, ok niet van buitenzijde reinigen? Ik plaats morgen wel een plaatje, hij is echt erg zwrt van vet en olie en prut...


Dus eerst zien wat de stationairafstelling voor effect heeft.
En dan maar idd eerst de olie en de KVS maar eens vervangen en hem wat regelmatiger uitlaten ipv veel stilstaan.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets