× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Een 360 als eerste auto

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-07-2019 22:28 #982681 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto

Wouter76;255268 schreef : Naast dat jouw vraag hier vast wel beantwoord zal worden kan het op meerdere vlakken ook handig zijn om lid te worden van onze club, je kunt dan onder andere bij een pallet aan technische informatie/documentatie waar je U tegen zegt.


Wellicht het overwegen waard, zeker gezien jouw omgang met de 360



Ik ben al lid :) Dit was op het forum eerst aangepast, maar werdt later weer teruggezet naar "geen lid". Ik heb echter wel netjes mijn contributiegeld betaald dit jaar, ik kan ook gewoon inloggen. Maar bedankt voor de headsup, ik vergeet altijd dat ik die documentatie ook nog heb.




Albert1;255269 schreef : Grappig, ik heb van de week precies de zelfde reparaties gedaan.
Waterpomp is wss het rubber een beetje los waar deze het blok in gaat.
Hier zie je hem bij mijn 940.
[ATTACH]5322[/ATTACH]
Haal een nieuw pakking setje.
www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/133...491-270667/RD270667A
Kijk dit fimpje voordat je hem terug zet.


Is een veel voorkomend probleem lekkende waterpompen op Redblocks.

Voor de Naaf van de 360:
-Haal het kapje (die over de naafbout zit los) met waterpomptang ofzo.
-Draai de moer los. (dop 24)
-Nu komt de voorwiel lager en naaf los.
-Zet de naaf met remschijf in de bankschroef.
-Zo kan je de 4 x inbus 8 losdraaien die de naaf en schijf verbinden.
-Tik daarna met hamer. Of grote platte schroevendraaier de schijf en naaf van elkaar af.
[ATTACH]5323[/ATTACH]
-zet de nieuwe schijf op de naaf.
-Maak de wiellager schoon vul hem met het juist vet.
-Draai alles weer vast. Moer (met dop 24) 50nm aanraaien en dan 90g terug.
(Deze moet iig niet te strak of los zitten)
-Sla het kantje van de moer weer op de as (zodat deze niet verdraaid)
-Kapje weer over de moer en klaar.

Lijkt een heel verhaal maar stelt echt niks voor.





Bedankt voor de duidelijk uitleg! Ik kon al geen losse pakkingset vinden, hiermee moet 't zeker lukken.

Wel apart dat de schijf vast zit op de naaf, zelf nog nooit eerder gezien. Goed om te weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-07-2019 15:31 #982733 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
We zijn halverwege, de nieuwe schijven shinen als nooit tevoren:



Echter is d'r wel een ander probleem opgedoken, ik heb de verkeerde pakking besteld. Die ik heb is voor de B200, nu dus maar opnieuw wachten tot die goeie voor een B19 binnen is. Nu duurt 't weer een paar dagen langer, bah.

Als ik iemand nog kan blij maken met 1 of 2 waterpomp pakkingen voor een B200/B230, stuur maar 'n bericht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2019 17:41 #982734 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Een 360 als eerste auto
Ziet er uit als een geslaagde klus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-07-2019 22:05 #982735 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Moest je de remklauwhouder verwijderen om de schijf met naaf van de astap af te
krijgen? En hoe heb je de schijf van de naaf af gekregen? Met een inbus en een pijp
van 2 meter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2019 08:40 #982737 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Het probleem met die waterpompen is dat aftermarket exemplaren geen goede pasvorm hebben. Je moet de pomp bij montage tegen de cilinderkop aan trekken om de boutjes erin te krijgen. Op die manier pers je ook de o-ring tegen de kop. Bij Volvo pompen moet je veel meer kracht zetten dan bij aftermarket exemplaren, maar die gaan dus regelmatig lekken.
Vet de rubber ringen voor montage in met zuurvrije vaseline en maak de aansluitingen op het blok goed schoon. Absoluut geen vloeibare pakking gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-07-2019 09:50 #982738 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto

François;255404 schreef : Moest je de remklauwhouder verwijderen om de schijf met naaf van de astap af te
krijgen? En hoe heb je de schijf van de naaf af gekregen? Met een inbus en een pijp
van 2 meter?



Ik heb inderdaad de remklauwhouder gedemonteerd, zo kon ik ook even de glijpinnen uit de rubbers halen en opnieuw invetten met siliconenvet. De schijf en naaf zaten inderdaad erg goed vast, maar ik heb 't in laten weken met WD40 en met een paar kleine tikjes op de imbus kwamen ze los. Het schroefdraad zelf was helemaal schoon, het is de buitenkant die corrodeert.




volvofiel;255406 schreef : Het probleem met die waterpompen is dat aftermarket exemplaren geen goede pasvorm hebben. Je moet de pomp bij montage tegen de cilinderkop aan trekken om de boutjes erin te krijgen. Op die manier pers je ook de o-ring tegen de kop. Bij Volvo pompen moet je veel meer kracht zetten dan bij aftermarket exemplaren, maar die gaan dus regelmatig lekken.
Vet de rubber ringen voor montage in met zuurvrije vaseline en maak de aansluitingen op het blok goed schoon. Absoluut geen vloeibare pakking gebruiken.



Ik geloof dat Volvo's originele waterpompen ook van SKF komen, nietwaar? Net zoals dat de distributieriemen meestal van Gates zijn, staat d'r gewoon een ander merk op. In dit geval heb ik een SKF gemonteerd, die helaas wel af en toe piept gek genoeg.

Ik dacht zelf eerst dat ik de pomp niet goed genoeg tegen de kop heb geduwd, maar ik kwam d'r gister bij het schoonmaken van de oppervlaktes achter dat er nog stukjes hele oude pakking op het blok zaten, daar waar die o-ring zit. Het voelde eerst als een oneffenheid aan in het metaal, maar toen ik ging krassen kwam er toch oude pakking los. Ik denk zelf dat dat de fout is geweest waardoor het is gaan lekken na enkele maanden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2019 11:35 #982739 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Goed gevonden, grote kans dat dat het geweest is.
Een paar weken terug heb ik een verwaarloosde B230FT onder handen genomen, de pakking zat zo vast dat ik met een pakkingschraper millimeter voor millimeter het spul kon wegkrabben. Nog nooit meegemaakt, terwijl ik onderhand al wel 20x dit klusje heb gedaan.
Het blijft oppassen dat je niet per ongeluk ergens een restje laat zitten... :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-08-2019 21:23 #982753 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
De nieuwe pakking is geplaatst, lekkage gestopt! Weer lekker rijden dus. Echter is er nu weer een ander kwaaltje opgedoken, de kilometerteller doet gek. Eerst erg schokkering tot ongeveer 60 kmh, toen las ik dat je de kabel niet moet smeren met wiellagervet maar met wat kruipolie. Echter heb ik dit vanmiddag gedaan en nu stopt de hele teller ermee na 40kmh, en daarvoor nogsteeds schokkerig.
Weet iemand toevallig waar/hoe je de kabel correct moet smeren? Ik heb geprobeerd om dit aan de wielzijde te doen door met een busje WD-40 door de naaf heen en aan de achterzijde van de ophanging (waar de kabel naar binnen gaat zegmaar) te smeren, maar dit werkte dus averechts...
Als iemand tips heeft hoor ik ze graag ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2019 21:53 #982754 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Een 360 als eerste auto
WD40 is ook geen smeermiddel.
Beetje naaimachine olie wil nog wel eens wat helpen.


In jouw geval is het denk ik raadzaam de complete kabel te vervangen, het zijn de kosten niet en voor de gemiddelde redelijk technisch onderlegde prima te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2019 22:18 #982755 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Je kunt de binnenkabel verplaatsen tov de buitenmantel. Controleer goed of de binnenkabel goed in de wielnaaf en tellerbak zit. Het klinkt alsof de binnenkabel iets is verschoven. Heb ik bij mijn 360, precies dezelfde als de jouwe, (KH-49-YV) ook gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets