× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Een 360 als eerste auto

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-08-2018 22:39 #976559 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Ik vind dat je het met beperkte middelen echt netjes hebt afgewerkt.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf ook wel eens houtje-touwtje oplossingen heb toegepast op carrosseriegebied toen ik mijn auto net had. Soms met succes maar vaak ook zonder. Mijn advies zou dan ook zijn om deze plek erg goed in de gaten te houden, met name op scheuren in de lak en plamuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2018 10:17 #976560 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Een 360 als eerste auto
Allereerst, knap gedaan met de middelen en kennis die je hebt!
Dat gezegd hebbende is dit wel ‘beunwerk’. Mooi beunwerk, maar toch beunwerk :D

Roest kun je op deze manier niet te lijf gaan. Daarnaast is dit een bekende plek, die onderhuids zeker 2 keer zo groot is. Die roestplekjes rondom verraden dit ook. Als je het raam en dashboard verwijderd zul je schrikken, onderhuids zal er aardig wat rot zitten.
En roest gaat gewoon door, ook met roestomvormer. Dit zijn tijdelijke lapmiddelen. Prima als je een paar jaar ermee wil rijden. Mocht je de auto langer willen houden, dan maak je hiermee de uiteindelijke reparatie alleen maar groter mee ;)

Beschouw dit niet als een aanval, maar als een tip. En verder, geniet van de auto zoals je nu ook al doet! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-08-2018 10:43 #976562 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Bedankt voor de tips (en complimenten), ik weet dat lassen inderdaad een veel betere optie is op lange termijn. 't probleem is voornamelijk dat ik de auto niet 'n paar dagen kwijt kan zijn, en een paar dagen rijden zonder voorruit is ook zoiets :)


Het is inderdaad geen reperatie om een eeuw mee te gaan. Misschien maar eens een 300-carosserie van carbon fibre maken, dat roest wat minder, hoef ik ook geen gaten meer te vullen :D


Het is houtje-touwtje, maar anders zou de auto uiteindelijk toch maar op de schroot belanden of in de 300cup (als ze daar uberhaupt mogen rijden met roest). Dan houd ik 'm liever nog wat jaartjes op de weg





Steven340;251468 schreef : Dat gat is best groot, dat druk je daar toch gewoon zo kapot?
Voor kleine gaatjes snap ik het wel.



De roestomvormer die ik gebruik maakt een extra laagje aan zodat 't staal behoorlijk stevig wordt en 't nauwelijks nog meegeeft. Dat viel dus nog reuze mee gelukkig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-02-2019 23:53 #980798 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Zo, maar eens even´n oud topic afstoffen. De laatste maanden van 2018 niet erg veel km´s gemaakt met de 360, voornamelijk omdat een poolauto (incl de diesel) van de baas erg aantrekkelijk is.

Sinds dit jaar besloten om vanwege bovengenoemde reden toch maar mijn voordeel te pakken en gebruik te gaan maken van de overgangsregeling en oldtimer-verzekering Goedkoper rijden kan niet. Daarom dus gezocht naar een plekje voor d'r winterslaap, en deze gevonden bij een familielid om de hoek:



Toch begonnen mijn handen te jeuken, dus nu ze toch binnen staat ga ik proberen om d'r een flink onder handen te nemen:


-Differentieel lekt, dus nieuwe pakking + olie;
-Gelijk maar nieuwe bakolie d'r in gooien. Volvo zegt dat dit niet hoeft, maar een vulplug zit d'r niet voor niets op. Hopelijk gaat schakelen ook net ietsjes soepeler;
-distrubutieriem + spanrol. Is pas 20.000 km geleden vervangen, maar da's wel al 9 jaar terug. Ik weet dat 't niet perse nodig is (non-interferance motor enzo) maar toch leuk om te doen;
-Waterpomp. Per toeval kwam ik d'r achter dat ik flink wat koelvloeistof verlies, en zag er naar uit dat 't aan voorkant blok (dus pomp) wegsijpelde;
-Nieuwe V-snaren, de ouwe waren nog droger dan Nederland afgelopen zomer


Verder is 't vooral veel schoonmaken aan de onderkant en hier en daar wat roest wegwerken. Voor sommige zal dit peanuts zijn, maar ik heb zelf nog nooit een waterpomp of distributieriem aangeraakt. Dat maakt 't vooral leuk om een keer (redelijk) groot onderhoud te plegen. Alle onderdelen zijn al binnen, die zoektocht is tegenwoordig een eitje met 't internet.


Wel zijn er 2 dingen waar ik over twijfel:
Ten eerste de ontluchtingspijp op het differentieeldeksel. Ik dacht dat dit pijpje er op zit zodat er lucht in/uit kan wanneer de olie uitzet, maar ik kwam d'r achter dat d'r hier een klein dopje op zat. Hoort deze er altijd in te zitten en is het alleen bedoeld wanneer je olie bijvult, of kan ik deze er beter af laten?

Ten tweede, de krukaspoelie. Deze moet geblokkeerd worden om de distributie te vervangen, en ik weet dat er speciaal gereedschap te koop is, maar dat wordt mij iets te duur. Zou een combinatie van handrem + in de 1e versnelling zetten ook werken, of maak ik dan al gauw iets kapot?


Er komen een paar zonnige en vrije dagen aan, dus het meeste werk gaat deze week gebeuren. Met 'n ratel in één hand en het Haynes boek in het ander moet dit wel lukken ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 07:47 #980799 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Als je toch aan het werk gaat aan de versnellingsbak is het een idee om gelijk de keerringen tussen het differentieel en de versnellingsbak te vervangen. Deze gaan vaak kapot.

Distributieriem valt wel mee. Het wordt nog een stuk makkelijker, zeker de 1e keer, als je de bumper en radiator er even afhaalt. Stelt weinig voor, en dan kun je er ook gelijk weer verse koelvloeistof in doen. Voor de blokkeertool zou je eens kunnen kijken hoe zo'n ding er uitziet. Ik heb nooit een 2-liter gehad, maar in het geval van een 1.7 past alles wat lang, rond en tegen de 10mm dik is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 09:01 #980800 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Volgens mij is de B19A geen non-interference motor. Vervangen is dus wel aan te raden.

De blokkeertool voor de krukaspoelie heb je niet nodig, want jij hebt 6 boutjes waarmee de poelie vast zit, ipv die grote centrale bout.

Hoewel voor een B200, heb je veel aan deze how-to:

[YOUTUBE]jHBwXePU5B0[/YOUTUBE]

En deel 2 natuurlijk.

Bumper en radiator zou ik gewoon laten zitten.

Ik denk dat die klussen prima zelf te doen zijn. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 10:57 #980801 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Het is goed te doen zonder de bumper en radiator te verwijderen. Wel zou ik de motorkap even demonteren, maakt het een stuk makkelijk om bij te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2019 18:07 #980817 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Als je de waterpomp ook wilt vervangen zou ik de radiator zeer zeker even eruit halen. Je hebt de ruimte nodig als je dat voor de eerste keer doet

Dat is wel even een gepriegel als je het niet eerder gedaan hebt. Je schuift de nieuwe waterpomp over de tapeinden in het blok, en moet hem dan omhoog drukken om de overige boutjes erin te krijgen.

En: doe de nieuwe o-ring om de kachelpijp en niet in de pomp. Anders druk je 'm dubbel ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 21:19 #980823 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Als je geen brug of smeerput hebt en alles in de garage of aan de straat moet doen,
kun je inderdaad beter even de grille, strip onder de koplampen, bumper en radiateur
verwijderen. Levert ook de mogelijkheid om daar alles even goed schoon te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2019 17:27 #980831 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Bedankt voor de tips! Inmiddels ben ik aan de achterkant van de auto klaar; schone olie zit d'r in, verse pakkingen zijn geplaatst en nieuwe kopere ringen houden de boel binnen ;)


Ik heb al een begin gemaakt aan de voorkant: plastic plaat is aan de kant, koelvloeistof is d'r uit (was nog redelijk blauw, maar toch vervangen) en de waterpomp is al los. Ik wil het proberen zonder de radiator d'r uit te halen, anders moet ik ook de elektrische fan er uit nemen wat meer werk oplevert. Ik heb preventief een stevig stuk karton aan de binnenkant geplaatst zodat niks de radiator invliegt :)



Nu zit ik nog met 1 probleem: de 6 boutjes van de krukaspoelie waar Luc 't over had willen niet los. De krukas draait mee als ik veel kracht zet (en ja ik draai de juiste kant op), zelfs als ik 'm in z'n versnelling zet blijft het meedraaien. Nadat dit 1x gebeurde ook maar niet meer geprobeerd.

Toen ik met het idee kwam om de poelie aan de centrale bout (die d'r ook zit) vast te houden met een grote momentsleutel ging 't al beter. Echter, nu valt mijn gereedschap niet mooi om de boutjes heen, er zit erg veel speling op. 9mm dop past sowieso niet, maar met 10mm heb ik erg veel speling tussen dop en bout. Ik heb meerdere doppen, ratels, steek- en ringsleutels geprobeerd in de maat 10mm maar ik blijf d'r overheen/los schieten.


Wat zou ik kunnen doen? Met een bahco kom je d'r niet bij, en ik heb geen slagmoersleutel. WD-40 is ook al gebruikt. Zou ik toch beter de radiator d'r uit kunnen halen? Voor zover ik zie kun je d'r dan alsnog niet veel makkelijker bij dan van boven- of onderkant. Heeft iemand tips? Alvast bedankt!


Edit: de boutjes zelf zijn, voor wat ik zie, niet dol. Ze zijn aan de 6 vlakke kanten mooi plat en de hoekjes voelen goed, scherp aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets