× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Een 360 als eerste auto

Lees meer
15-07-2018 13:10 #976226 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Een 360 als eerste auto

volvofiel;251096 schreef : Een B19A heeft geen filter. Er zit een grofmazig filter aan het vlotterelement in de tank, verder niet.
Je kunt de aanvoerleiding bij de carburateur doornemen en er een universeel filtertje tussen zetten.

Dat ding op de foto is de elektrisch geschakelde klep voor de vlotterkamerbeluchting. Gaat je warme start wat makkelijker ;)


Hoi Joost,

Ik heb er nooit echt bij stil gestaan, maar maakt het volume van het filter nog iets uit? Dagelijks in mijn garage krijg ik allerlei formaten en diameters te zien. Achter voor de brandstofpomp van de injectie zit ook vaak een filter. Zou hij een dergelijk filter moeten gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-07-2018 19:01 #976281 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
De reis staat voor de deur, het enigste wat in de weg staat is het oliefilter.


Ik dacht dat ouwe Volvo's makkelijk waren om aan te sleutelen, maar wie heeft ooit bedacht om 't oliefilter tussen het uitlaatspruitstuk, dynamo en motorsteun te plaatsen? Hij zit echt knoervast, met de hand losdraaien lukt dus niet. Ik heb al zo'n bandsleutel geprobeerd maar daar heb je de ruimte niet voor. Ook zo'n oliefilter 'klauw" kreeg ik geen grip mee.



Ik ga maandag proberen zo'n dop ervoor te halen, maar ik betwijfel of dat wel gaat lukken. Heeft iemand anders nog enig idee hoe het eigenlijk zou moeten? Ik kan niks van de "eigenlijke" manier zoals het dan wel bedoeld is. Bij de laatste oliewissel ging 't net zo soepel en heb ik 't filter maar overgeslagen, maar dat wil ik nu wel beter doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2018 20:29 #976282 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Aan een dop heb je niets. Het is dat je op 100 km afstand woont, anders was ik wel even langs gekomen. Ik heb al zo veel oliefilters van redblocks vervangen dat ik het met m'n ogen dicht kan :)

Ik gebruik een filtersleutel die een verstelbare ring heeft, waar uitstulpingen in gestanst zijn. Daar krijg je het filter echt wel mee los.

@ Erik: geen idee. Ik denk dat met name de druk en aanvoerhoeveelheid bepalend is. Daarnaast de beschikbare ruimte.
Een 360 injection heeft geen filter voor de pomp, dat is een drukaccumulator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-07-2018 22:32 #976285 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Laatste redmiddel: neem een grote schroevendraaier die wat kan hebben, hoe groter hoe beter. Ram die met een hamer door het oliefilter (bij voorkeur zo ver mogelijk van het motorblok af) tot hij er aan de andere kant weer uit komt, en draai hem los. Eventueel kun je dat een paar keer herhalen als je niet genoeg slag kunt maken, maar na een keer of 2-3 doorboren van het filter loop je wel de kans dat het blik van het filter het gaat begeven.
Dit is wel een laatste redmiddel, want het geeft dus een hoop rommel.

Bij het monteren van het nieuwe filter ook zeker wat olie aan het afdichtrubber smeren, en het filter iets meer dan handvast draaien. Niet met gereedschap het filter er op zetten, want dan draai je hem al snel te vast met het probleem dat je nu hebt als gevolg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-07-2018 22:55 #976286 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Bedankt voor de suggesties, ik ben zelf gewend om ze inderdaad net iets meer als handvast te draaien, maar dat is hiervoor dus niet gebeurt...


@Volvofiel hoezo denk je dat zo'n dop niet gaat lukken? Het filter wat d'r nu op zit heeft wel de inkepingen zegmaar. Eventueel vind ik dat idee van Bart van de schroevendraaien ook niet heel verkeerd: liever niet natuurlijk, maar wat moet dat moet. Ik denk echter dat ik dan even aan de lokale garagehaas vraag om langs te komen met 'n complete oliedoppenset en 'm 'n tikkie geeft, dat lijkt me de slimmere optie als ik d'r nu over nadenk :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-07-2018 08:51 #976287 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Een 360 als eerste auto

Marty360GLS;251170 schreef : Bedankt voor de suggesties, ik ben zelf gewend om ze inderdaad net iets meer als handvast te draaien, maar dat is hiervoor dus niet gebeurt...



Ik had altijd een hekel als personeel de term 'handvast' gebruikte, wat voor mij handvast is, kan voor jouw nogal losjes zijn en wat voor jou knoervast is, kan voor iemand anders handvast zijn.

De oplossing is een protocol namelijk het aantal slagen of veiliger; zo als een momentsleutel.
Wellicht zoals Joost al aangaf, is een filtersleutel de beste optie, als je dan naar de garage gaat, vraag gelijk even om eentje om te lenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-07-2018 08:55 #976288 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Een 360 als eerste auto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-07-2018 09:06 #976290 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto

Alexdepalex;251171 schreef : Ik had altijd een hekel als personeel de term 'handvast' gebruikte, wat voor mij handvast is, kan voor jouw nogal losjes zijn en wat voor jou knoervast is, kan voor iemand anders handvast zijn.


Daar heb je helemaal gelijkt in Alex. Ik heb wel eens olie laten wisselen bij de garage, bij een 340 dan, waarbij ze het filter vanaf de onderkant er op hebben gezet. Dan is handvast al vaster dan wanneer je dat vanaf de bovenkant doet, waardoor ik hem er dus bijna niet vanaf kreeg.
Als je altijd zelf olie wisselt dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit, wat je zelf vast draait moet je ook weer losdraaien.

Maar ehm, buiten dat, volgens mij staat er in het handboek officieel ook een aanhaalmoment voor het oliefilter(?) Ik dacht rond de 20Nm of zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2018 10:13 #976291 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Nee niet zo een met een ketting Alex, die slipt sneller door. De mijne heeft een stalen band met ingestanste punten. Dus dat zijn 30 schroevendraaiers tegelijk, zeg maar :D

De reden dat een dop niet werkt is de ruimte; je hebt maar beperkte ruimte, dus je kunt het filter niet genoeg verdraaien om de dop op de volgende nok te zetten. Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2018 22:24 #976298 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Een 360 als eerste auto
Deze gebruik ik vaak, www.google.nl/search?q=oliefilter+verwij...imgrc=I48pIvd5sW9NuM: of deze: www.google.nl/search?q=oliefilter+verwij...imgrc=Yv0hwel_HFi3GM: of bij een aatal filters dop een dop. En dan heb ik ook nog een apparaatje, met twee vlakken met veel ribbels samengetrokken door een mechanisme, hierop kun je een ratel zetten. Zeer makkelijk voor kleine ruimte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets