× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Lees meer
30-10-2015 12:57 #959137 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Waar is de motor nu op afgesteld (op welke waarden)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-10-2015 17:44 #959138 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Inderdaad: is de carburateur nu door de garage afgesteld op de superlage CO-waarde voor de APK of op de optimale waarde (zuinig, stil en betrouwbaar)?

Zoals eerder aangegeven is het verstandig om de bougiekabels, bobinekabel en bougies te vervangen als je niet weet wanneer ze voor het laatst vervangen zijn.

Een accu is door te meten, net als de levering van stroom door de dynamo. Dan weet je welke misschien aan vervanging toe is.
Ik heb destijds de standaard 44 Ampere-uren accu vervangen door een passende met een grotere capaciteit (ik dacht 54 Ah van Varta) en een grotere startkracht. Dat scheelde best veel, ook in de winter.

Succes.
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2015 09:54 #959188 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Is de brandstofdruk voldoende? Een tussenfiltertje in de slang wil wel eens helpen bij de brandstoftoevoer. Bij een normale en goedwerkende carburateur zit de co schroef 2,5 slag opengedraaid. Daarvoor zet je eerst de gasregelschroef terug. Vervolgens ga je deze stellen totdat hij goed loopt. Je hoort/merkt vanzelf de overgang van hakkelen naar lekkerder lopen. Daarna kan je nog de co schroef ietsje verdraaien voor een beter resultaat. De motor moet nu rustig en regelmatig lopen. Is dat niet het geval, dan is er ergens een lek of een andere oorzaak. Desgewenst kun je bij een garage de auto even aan het co apparaat hangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2015 10:05 #959190 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Dank allemaal voor de suggesties.
Ik heb de carburateur af laten stellen door de garage, heb vertrouwen erin dat hij t goed heeft gedaan. Merk dit ook in het rijden, loopt een stuk beter stationair, en als het niet koud is (zoals deze week), loopt ie zelfs als een zonnetje.
Problemen ontstaan wanneer het koud / nat is. Dan duurt het een tijd voordat ie dus wil starten. Heb het getest met de plantenspuit, in het donker, ik zie nergens vonkjes overspringen tussen de kabels. Bougies zien er wat zwart uit, maar komt wel een mooie vonk vanaf...

Misschien dat er ergens vocht tussen kruipt, wat ik niet met de plantenspuit kan testen? Of dat de buitentemperatuur dermate invloed heeft op de accu dat deze een stuk zwakker wordt? En daardoor met flink meer tegenzin de motor aan laat slaan?
Ik ga over een week of twee weer naar de garage, om de roestplekken nu volledig weg te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2015 12:25 #959195 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Stefan340;238463 schreef : Ik heb de carburateur af laten stellen door de garage, heb vertrouwen erin dat hij t goed heeft gedaan.


Dat kan, hoeft niet, maar k?n het probleem zijn. Veel garages zijn niet meer gewend aan auto's met carburateur, en stellen het co af volgens de apk-norm voor hedendaagse auto's. Onze auto's lopen dan niet lekker meer...
Dit is een probleem dat elk half jaar wel een keer op het forum voorbij komt, dus de moeite om even na te kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2015 15:04 #959303 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
De beste garageman heeft al vele 340's gedaan, en hij had zelfs nog paar onderdelen liggen. Hij zei idd hetzelfde over de co waardes, dat zal ie dus wel goed hebben gedaan.. Motor start de laatste tijd ook gewoon met vochtig weer. Ik laat het even voor wat het is. Eerst roest wegwerken, en dan kijken hoe ie uit de stalling komt over een paar maanden!

Enfin, omdat ie wat onderdelen had liggen heb ik een tellerhuis mee kunnen krijgen van 'm, met toerenteller en gearshift indicatie. Mijn niet-werkende klok wordt inmiddels een doorn in mijn oog, en een toerentellertje lijkt me handiger (heb immers geen haast als ik in de 340 zit)

Voordat ik mn stuur eraf ga halen en allemaal moeilijk moet doen, denken jullie dat ik de klok kan inwisselen voor de toerenteller en de gear-shift meter kan toevoegen? Of zien jullie bij voorbaat al problemen?
Zie foto's

Huidige tellerkast:



Donor tellerkast:






Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2015 15:54 #959304 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Ja, is plug and play! Kan zelfs zonder je stuur eraf te halen, maar persoonlijk doe ik dat altijd wel. Of de opschakelindicator wat doet weet ik niet. Bij een 5 bak zit er een extra mechanisme bij de pook. Een vacuummeter heb ik altijd nuttiger gevonden.

Kabel snelheidsmeter loshalen en die twee platte stekkers, dan unit kantelen en je kan hem verwisselen. Eventueel kan je je oude kilometerteller overzetten ivm NAP als je dat belangrijk vindt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2015 12:28 #959327 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
bij een vario gaat die opschakelindicator ofwel altijd aan, of nooit aan. :) werken gaat het in ieder geval NIET

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2015 16:46 #959340 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Dit is geen vario he ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-11-2015 09:57 #959350 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Nee, 4 bak, vandaar ook mijn opmerking over dat mechanisme bij de 5e versnelling. Dan gaat het lampje uit, want verder opschakelen is niet mogelijk. Bij een 4 bak blijft het lampje branden in de hoogste versnelling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets