× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-02-2016 12:49 #960489 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Stefan340;239867 schreef : Al wel even een vraag voor jullie:
Hoe ga ik die vergane deurgreeprubbertjes vervangen? Is daar een simpele truc voor? De nieuwe heb ik al.


-Het binnenpaneel van de deur af schroeven (is niet zo veel werk bij een 300-serie)
-Vervolgens de handgreep aan de binnenzijde opzoeken.
-Zo uit het hoofd vind je dan een messingkleur bout waarmee de handgreep vast zit geschroefd aan de deur. Draai deze een aantal slagen los (of helemaal, wat je wilt).
-Trek de handgreep vanaf de buitenkant een beetje uit de deur, een paar millimeter is al genoeg.
-Haal vervolgens de oude rubbers achter de handrepen uit.
-De nieuwe rubbers kun je nu met een beetje ruimtelijk inzicht om de handgrepen heen schuiven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-02-2016 20:41 #960512 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Lekker gedetailleerd, daar moet het wel mee lukken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-03-2016 20:45 #963470 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Lente! Dus; handjes uit de mouwen en daarna touren.

Handgreep rubbers waren vergaan:


Looks better! *Thanks GC*


En de deurrubbers van een 5 deurs erin gezet. Stukkie onderin erbij omdat ie te kort was, valt niet echt op.


Beetje bij beetje wordt deze Volvo weer netjes!


To do:
- Poetsen
- Nieuw stuk metaal bij wielkast lakken in juiste kleur

[img]http://www.3dplanning.nl/volvo/nieuwstuk (Small).jpg[/img]


Qua lak denk ik het volgende: Oppoetsen, ermee naar een autoherstelbedrijf rijden, kleur op maat laten mengen, en spuiten. Of kan ik beter een potje pakken? Of wellicht wachten met het poetsen totdat ik de lak gedaan heb en dat in een keer meepakken?

- Uitzoeken waarom mijn koplamp wipers niet werken
Zekeringen gecheckt, niks mis mee. Contacten schoongemaakt van de connectors; to no avail. Moet nog meten of er spanning op die connectors komt te staan voordat ik de bumper demonteer om bij de motortjes te kunnen (? in de Haynes staat "remove front panel")

- Benzineleidingen inspecteren; heb idee dat het binnen wel erg lang naar benzine ruikt na het tanken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-03-2016 21:56 #963475 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Hallo Stefan,
Gezien de verwering zou ik pas na het cleanen de lak laten aanmaken. Op kleurcode laten maken is niet verstandig, want de kleur is sowieso veranderd sinds de auto de fabriek verliet. Na de verwijdering van de verwering zal een egale, "nieuwe" kleur zichtbaar zijn. Aangezien het niet direct in het zicht liggende delen betreft, zou ik gaan voor een lakpotje van Wico Nijmegen. Dan hoef je niet te vernevelen met de spuitbus (nooit afplakken met tape, want dan zie je de afplaklijn). De dikkere lak uit een potje kun je eventueel rollen. Eventueel kun je nog meerdere lagen blanke lak over het gelakte hoekstuk aanbrengen, vooral omdat het niet opvalt en extra beschermt tegen vocht en vuil op die plek (daar is de roest door ontstaan, bermzijde). Ook verwacht ik dat herstelbedrijven geen zin hebben in een dergelijk klein klusje. Er valt voor hen te weinig aan te verdienen of ze vragen de hoofdprijs voor iets wat simpel zelf te doen is.

Wat betreft vervangen brandstofslangen: zeker doen. Qua kosten valt het erg mee. Destijds heeft Anjo dat voor mij gedaan, samen met de andere werkzaamheden. Er staat of stond ook een handleiding / schema met de exacte hoeveelheden op deze site.
Groet, Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-03-2016 12:11 #963500 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Hoi Peter,
Dank voor je reactie weer!
Wico Nijmegen, goed adres, dat wordt 'm dan ja.
Heb je een keer tijd om me kort wat te vertellen hoe ik het beste de lak aan kan pakken zoals je eerst zei? Poetsen doe ik natuurlijk in mijn eigen tijd, maar als je me een stukkie voor kan doen, dan ben ik weer een hoop kennis rijker! Grave is vlakbij vanuit Nijmegen. Even PM?
Brandstofslangen how-to heb ik gevonden, net als de koplampwisser how-to. Waardevol!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2016 12:33 #963501 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Lekker bezig zo Stefan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-03-2016 13:27 #963503 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Alweer jaaaaren geleden hadden we een poetsclinic bij onze club. Dat was leuk, ?n nuttig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-03-2016 14:51 #963504 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Thx Wouter!
En als er op korte termijn een clinic wordt georganiseerd.. Victor the Volvo volunteers ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-05-2016 21:01 #963626 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Het moment was eindelijk daar: een zeer grondige poetsbeurt voor Victor!
De lak is zéker 15 jaar lang nooit in de was gezet. Dat resulteerde in een doffe, verweerde en smerige kleur. Als je met je vingers eroverheen ging voelde dat als een krijtbord. (Nee mijn nagels niet geprobeerd, om rillingen te voorkomen.)
Volvo1914 a.k.a. Peter a.ka. Poetsgoeroe was zo vriendelijk om zijn expertise, tijd, materiaal en connecties te willen delen. Het was vandaag prima poetsweer: een briesje, beetje zon, spatje regen. Maar gelukkig stond ie onder een carport, dus no worries from the skies above.

Even een impressie van de status vooraf:












Stap 1: Wassen!
Even al het stof, zand en pollen eraf.




Geen waterdruppeltjes te zien; er wordt dus geen water afgestoten; geen spoortje wax dus!

Stap 2: Beoordeling







Stap 3: Materiaal selectie
We zijn begonnen met wat verschillende producten te testen op de lak. Elke lak is anders en reageert anders op de beschikbare schoonmaakspullen. Het uiteindelijk geselecteerde arsenaal bestaat uit Meguiars Scratch X en Ultimate Compound, Commandant 4 en 5M, Scratch remover (en Meguiars Liquid Premium Wax, bumper spray, bandenzwart en Glassex).

Stap 4: Poetsen

Alle oppervlaktes waren dermate slecht dat het eerst gereinigd en gepoetst ging worden met Commandant 4. Dit kost veel tijd maar maakt het waxen daarna wel een stuk beter!



Na enkele keren wrijven was de doek al volop verweerde lak. Dat beloofde dus wat...


Na een rondje Commandant 4


Resultaat na overschakelen op iets milder poetsmiddel: Commandant 5M


En vervolgens Meguiars ultimate compound en scratch X ertegen aan:


We hebben dus een volgorde gevonden wat goed resultaat oplevert. Tijd om de rest ook op deze manier aan te pakken. Let wel; de motorkap is veruit het slechtste, reden onbekend. Speculaties waren warmte van de motor of wellicht eerdere poging tot schoonmaken met verkeerd middel.



Links wel behandeld, rechts nog niet.


Voor: de handgrepen


Na: het wordt langzaam een spiegel!


Krassen voor poetsbeurt:

Zelfde locatie; na:


Stap 5: Wax
Een dun laagje Meguiars Premium Liquid Wax met de bijbehorende pads aangebracht. Inlaten trekken en vervolgens met de Meguiar microvezeldoek uitgeboend.


Spiegelglad resultaat!






Finishing touches
Even nog de bumpers en spatlappen met bumperspray inspuiten, in laten werken en oppoetsen. Nog wat bandenzwart op de banden, en het plastic trim met lederpoets.
Goed, dan de fotos waar jullie op aan het wachten zijn natuurlijk......

Resultaat









Ik wil vingers zien, wie kent 'm terug?!?! :w00t:
Zonder Peter had ik nooit dit resultaat kunnen krijgen. Dus Peter, nogmaals dank!! :y::y:

Next steps:
* Potje verf op kleur laten bijmaken om de grijze primer mee te overschilderen
* Het resterende stuk roest bij de spatlap rechts achter wegwerken
* De carburateur reviseren
* Benzineleidingen vervangen

Wie heeft er ervaring met de laatste twee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2016 21:06 #963627 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
WOW :wtf:
Echt een wereld van verschil, mooi dat zulke doffe lak te herstellen is :yeah:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets