× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Lees meer
30-05-2016 16:57 #963803 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
En stuurt veel lichter dan 14", had zelf ook 14" onder m'n 340, toen voor m'n winterbandjes origineel staal eronder gezet met wat smallere banden.

Sindsdien die stalen velgen eronder gehouden en lichtmetalen velgen verkocht.
Echt een wereld van verschil.

14" is leuk voor onder een 360 ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-05-2016 19:28 #963805 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Hoi Stefan,
In verband met het ontbreken van de stuurbekrachtiging zou ik ook niet snel voor grotere velgen kiezen. Als alternatief zou ik zoeken naar nette originele 13 inch licht metalen velgen of de huidige stalen velgen behouden (stralen en opnieuw laten coaten). De bandenmaat die er nu op ligt, is erg smal. Ik had destijds de bandenmaat 175-70-13 en dezelfde standaard stalen velgen. Vanuit stilstand inparkeren was geen probleem, zolang je regelmatig de bandenspanning controleert (voor en achter 2,2 bar).
Groet, Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-05-2016 08:10 #963807 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Ik ben benieuwd naar je keuze voor 13 of 14 inch. Zelf zit ik namelijk beetje met hetzelfde keuze probleem....

Verder zeer nette 340, ik kan mooi wat tips uit jouw topic halen voor mijn 340:):)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-05-2016 11:43 #963808 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Steven340;240633 schreef : 14" is leuk voor onder een 360 ;)


Een 340 stuurt door het lichte motortje sowieso al lichter. Een keer in Niels zijn 340 gereden met 14 inch velgen. In verhouding tot de 360 leek het alsof die auto al stuurbekrachtiging had :f

Ik zou voor 15 inch gaan met 195 brede banden, vult de wielkasten tenminste een beetje :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-05-2016 14:12 #963810 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Licht sturen hangt o.a. samen met de staat van de topmounts van de veerpoten. Mijn 360 stuurt superlicht met 14", terwijl onze 340 met de dunste bandjes 2x zo zwaar stuurde. Tot recent de topmouts zijn vervangen. 15" met brede banden zou ik sowieso niet doen, want je zit met uitlijnen (340 is nooit geleverd met die maat) en je verbruik gaat omhoog. Bij mij scheelde het een kilometer per liter vergeleken met de standaard 13'' stalen velgen. Persoonlijk vond ik 15" voor geen meter rijden, voor dagelijks gebruik. Sportief is misschien een ander verhaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-06-2016 16:05 #963819 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Er zijn ook hele leuke 13 inch lichtmetalen velgen te krijgen, de steek en naafgat van onze 300-serie is vrij universeel wat dat betreft. Zelf heb ik 13 inch spaakvelgen onder mijn 340 welke onder een Duitse 440 uit komen. Als de banden goed op spanning zijn stuurt de auto lichter dan onze 440 met stuurbekrachtiging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2016 12:25 #963853 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Dank voor jullie input. Ik heb besloten om m'n huidige pantoffels te behouden!

Goed, de benzineleidingen. Begonnen achter; onder het tapijt vd kofferbak tref je een metalen inspectieluikje; 3 schroefjes los en je bent binnen.


Een vinger erlangs voelde nattigheid, tijd om die slangetjes te vervangen dus.
Loshalen gaf het volgende aanzicht:

Scheurtjes, zoals te verwachten was.




Slangklemmetjes loshalen, het metalen 'tonnetje' bewaren en terug in de plastic buis schuiven. Niet loslaten, want dan springt ie ergens bovenop de benzinetank en kan je gaan lopen vissen. Nieuwe slangetjes er op, en klaar!
Vervolgens onder de auto gekeken, daar was een ontluchtingsslang ook in slechte staat. Losgesneden (klemmen zaten muurvast) en nieuwe op gedaan. Ivm smerige handen, geen foto's van ;-)
Onder de motorkap was alles in orde! Soepele leidingen, geen scheurtjes, niks mis mee... If it aint broke, don't fix it...

Kortom, kort en simpel klusje, maar zeker noodzakelijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2016 15:21 #963856 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Stefan340;240684 schreef : Onder de motorkap was alles in orde! Soepele leidingen, geen scheurtjes, niks mis mee... If it aint broke, don't fix it...


In dit geval ben ik het er niet mee eens. Die slangen zijn na 30 jaar allemaal slecht geworden, althans, als het die stoffen slangetjes zijn. Ik zou ze aan de hand van de how to van Wouter allemaal vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2016 17:04 #963858 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Zeker de slangetjes onder de motorkap vervangen. Vaak zijn deze van binnen slecht en zie je dat aan de buitenkant nauwelijks tot helemaal niet. Door de hitte van het motorblok zijn deze bovendien vaak nog slechter dan de slangetjes rond de benzinetank. Zeker gezien de geringe kosten het dringende advies om toch alle brandstofslangen in de motorruimte te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2016 17:44 #963860 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Behalve de synflex leidingen, die blijven in principe goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets