× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-08-2015 17:33 #633781 door V300 register
Eerste auto, een Volvo 340 1.4! is gemaakt door V300 register
Nijmegen is weer een Volvo 340 rijker! Deze maand m'n eerste autootje gekocht, en inmiddels 700 km erin getourd. Bij aankoop had ie slechts 80.000 op de teller. 1.4 L motor, en verder geen opties.. behalve.. centrale deurvergrendeling (yeah)!
Wat is een voorstel-thread zonder fotos; zie hieronder. Excuses voor de slechte kwaliteit, maar ik had geen zin om te wachten tot het bewolkt werd :cool:



Dat issie dan


En vanachter. Nieuwe einddemper!


Priv?parkeerplaats in het centrum van Nijmegen. Relaxt.


Clean



Nee, het is geen half 10. Die is stuk :(


Ein Blaupunkt!


Ook schoon..


Tja, er is wel wat werk aan.

Handgreep rubber heeft z'n beste tijd gehad


De deurrubbers zijn rondom versleten.


Wielkast rechtsachter heeft een onaangename roestplek


De lak is ook erg vlak


Ik ben niet vies van wat klussen, dus ik denk ik hier nog veel informatie vandaan ga halen.
Mijn TO-DO lijst:
Heb gemerkt dat mijn thermostaat altijd open staat (op de snelweg bij koud weer is de temperatuursensor niet van z'n plek gekomen). In de stad daarentegen wel, dan komt ie mooi tot halverwege.
-> Thermostaat vervangen

Rubbers rondom gescheurd en plakken vast aan de deur
-> Rubbers rondom vervangen

Klok is defect. Misschien iets kleins en kan ik met secondelijm dat ding reviseren, maar waarschijnlijk wil ik hier een toerenteller in. Ik heb geen haast, dus why bother met een klok? :)
-> Klok repareren of vervangen met een toerenteller

Opties inbouwen.
-> 12V sigarettenaansteker is wel handig voor m'n navigatie.
-> Aux-stekkertje inbouwen voor portable muziek ipv radio?

Enfin, hi allemaal, en als jullie tips hebben of opmerkingen over bovenstaande dingen, shoot!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-08-2015 19:40 #958276 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Wat dacht je ervan de roest aan de wielkast aan te pakken? Veel belangrijker
dan een toerenteller of klok of AUX-stekkertje.
De rubbers en de thermostaat zijn ook belangrijk, daar niet van.
Maar roest is nou eenmaal de grootste vijand van de 300.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-08-2015 19:44 #958278 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Hmm, geen opties?
-koplampwissers
-striping
-recirculatieknop
-metallic lak
-spatlappen
-afsluitbare tankdop
-zwarte trim rond ramen

Het is misschien wel een Winner Special.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-08-2015 20:26 #958282 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Leuk wagentje!

Ik zou de roest ook zeker aanpakken!
Zelf heb ik zeer goede ervaring met dit bedrijfje: remarclassiques.bekijknu.nl/ Zeer goed en goedkoop, de vrouw die dat doet last aan oldtimers uit hobby, om haar oldtimerhobby te bekostigen. Ze heeft veel ervaring, rekent vriendelijke prijzen, en je mag zelf meehelpen dus je leert er ook nog het een en ander van. Na 2,5 jaar zijn de plekken die ze aan mijn auto's heeft gelast overigens ook nog perfect, dus over de kwaliteit ben ik ook prima te spreken.
Roest is zoals Fran?ois al zegt echt de vijand van deze auto's. Houdt je dit in bedwang dan kun je nog j?????????????ren met het autootje rondrijden. Technisch steekt het allemaal zeer robuust in elkaar, terwijl eigenlijk alles te repareren is met de spreekwoordelijke hamer en bijtel.

Een thermostaat is ook zo gefixt. Zo'n ding kost minder dan ?10 voor een 1.4, en heb je in 10 minuten gewisseld. Dit merk je overigens meteen in het verbruik als het winter wordt.

Verder echt een leuke auto die eigenlijk prima in de opties zit. Opties die nu vrij normaal zijn op auto's van tegenwoordig, maar toen best luxe waren. Vooral de koplampwissertjes, die zie je echt niet zo vaak op een 340.
Als je m??r opties wilt is een 340 ook een prima keuze! Ga een dagje naar de sloop, kijk of ze een 340 GL Special of een 360 of zo hebben staan, en je maakt er een luxe bolide van alsof het meccano is. Bovendien is het meeste (zoals een toerenteller en sigarettenaansteker) nog prima te vinden tegen een mooie prijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-08-2015 22:08 #958286 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
In de derde foto van bovenaf meen ik een afsluitbare tankdop te zien.

Fran?ois;237481 schreef : Hmm, geen opties?
-koplampwissers
-striping
-recirculatieknop
-metallic lak
-spatlappen
-afsluitbare tankdop
-zwarte trim rond ramen

Het is misschien wel een Winner Special.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2015 22:20 #958287 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Mooie auto en met een handbak al best uniek, en vooral een mooi kleurtje ondanks dat deze hier en daar wat dof is. Is ook overgens geen metallic hoor.

Met een polijst tol kun je de lak weer mooi laten glimmen. :waxing: Is meestal maar het bovenste laagje wat dof is. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2015 09:33 #958292 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Beste Stefan,
Aangezien je vraagt om tips en advies: pak eerst de roest aan, evenals het technische deel. Neem hiervoor de tijd. Vervolgens het optische (deurrubbers, accessoires e.d.). Waarschijnlijk kan Erik met zijn onderdelenmagazijn je hierbij helpen. Hij woont ook nog eens zeer vlakbij. Als finishing touch zou ik de lak aanpakken. Gebruik hiervoor veilige reinigings- en waxprodukten en vooral geen zware polijstmachine. De lak is door de jaren heen dunner geworden en dus gevoeiiger. Zeker bij de randen is de lak dun. Handmatig werken dus. Voor poets-tips kun je mij raadplegen.
Groet, Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-08-2015 10:08 #958294 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!

Volvo1914;237495 schreef : Als finishing touch zou ik de lak aanpakken. Gebruik hiervoor veilige reinigings- en waxprodukten en vooral geen zware polijstmachine. De lak is door de jaren heen dunner geworden en dus gevoeiiger. Zeker bij de randen is de lak dun. Handmatig werken dus. Voor poets-tips kun je mij raadplegen.
Groet, Peter


Aha, ja ik dacht meteen even terug aan wheeler dealers waar ze een Porsche 924 gingen poetsen omdat die rode lak ook helemaal roze was. En dat deden ze ook met zo'n tol. Maar beter van niet dus :nono:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2015 12:27 #958297 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Bedankt allemaal! De roest aanpakken, dat staat zeker op nummer 1. Beetje dom dat niet te vermelden in de openingspost :crazy1: Ohja, het beestje is trouwens uit '87.
Ik wist niet dat er zoveel opties op zaten! :)
Heeft iemand misschien contacten in omgeving Nijmegen voor het (betaalbaar) te laten fixen van het roest? Heb geen metaalbewerkingsskills noch de apparatuur ervoor, maar wil het wel graag leren, dus het liefst een werkplaats waar ik niet word weggestuurd maar met m'n neus erbovenop sta.

Thermostaat had ik inderdaad al gevonden op internet voor weinig. Nu nog uitzoeken hoe ik 'm verwissel. Ook even de vraag wat ik nog meer mee ga bestellen.

Ik had al een polijsttol in mn handen gehad, maar is dus maar goed dat ik daar vanaf heb gezien. Ik herinnerde me ook de Porsche uit wheeler dealers en vond dat ook nogal een agressieve aanpak, ik denk dat ik een kale 340 had overgehouden. Ik hoop dat het de toplaag is.. ik hoor graag die tips van je Peter!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-08-2015 13:10 #958298 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Eerste auto, een Volvo 340 1.4!
Hoi Stefan en Steven,
Tegenwoordig wordt - vooral bij moderne auto's - al snel de zware poetsmachine (type slijptol) gebruikt. Het scheelt tijd, mits je er veel ervaring mee hebt. De kunststof delen moeten voordat je begint sowieso afgeplakt worden, want de machine pakt ze automatisch mee (onherstelbare schade). Ook is er een verschil in gradaties poetsmoppen (harde of zachte spons). Het machinaal poetsen gebeurt onder een bepaalde hoek en niet "plat" op de lak (lak verbrandt en hologrammen ontstaan).
De aanpak van de poetsclinics die de club ooit gaf, is juist. Bij de oudere laksoorten van v??r 1995 (nog geen waterbasis eco-milieu-troep lak met slechte vernis) is het cleanen echter nog belangrijker. Verwering en ingetrokken vuil worden verwijderd en er ontstaat een egale, gladde lak. Kleine krassen worden met een krasverwijder-produkt en polish / paint renovator aangepakt. Deze stappen moeten handmatig. Immers: de verwering en lakdikte is niet overal hetzelfde. Een machine voelt dat niet aan. Als de lak eenmaal verdwenen is, is het te laat. Vooral het dak en de motorkap hebben veel last van verwering. Je bent veel tijd aan de handmatige methode kwijt, maar brengt geen schade aan.
Meguiar's heeft weliswaar dure poets produkten, maar zijn veilig en duurzaam.
Ook ben ik geen fan van het overspuiten van oude lakken bij bijvoorbeeld oldtimers. Vaak kan een oude lak (die meestal ook beter bestand is tegen steenslag) nog gered worden. Dat is aanzienlijk goedkoper en de auto blijft origineel.
De bordeaux rode lak is zo goed als zeker te redden, zolang er maar niemand agressieve produkten op los heeft gelaten. Kom anders maar een keer naar Grave voor tips.
Groet, Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets